Dlaczego warto się buntować?

Tak i Nie przeważnie się nie zgadzają, ale tym razem – mimo dzielących je różnic – postanawiają razem opowiedzieć niezwykłą historię. W miasteczku za murem od lat nikt nie wychodził na zewnątrz, a zły Burmistrz pilnuje z zegarkiem w ręku pracy mieszkańców.

Co się zmieni w życiu miasteczka, kiedy za murem urodzi się ktoś, kto wszystkie zasady ma w nosie? „Baloniarze" to inspirowana twórczością Tima Burtona opowieść o tym, dlaczego warto się buntować i myśleć w niestandardowy sposób.

O artystach

Sandra Szwarc – współautorka scenariusza
Absolwentka studiów magisterskich i licencjackich na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, na kierunku Instrumentalistyka – Fortepian (dyplom magisterski 2015). Równolegle ukończyła studia stacjonarne pierwszego stopnia na Uniwersytecie Gdańskim na kierunku Wiedza o teatrze (2014). Autorka recenzji i artykułów w portalach teatralny.pl i e-splot.pl, a także w czasopismach branżowych: „Didaskalia" oraz kwartalnik teatralny „Nietak!t". W roku 2014 była przewodniczącą jury 53. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych Festiwal Nowego Teatru. Uczestniczka szeregu warsztatów dramatopisarskich, m.in. Szkoły Pisania prowadzonej przez Artura Pałygę przy Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Jej debiutancka sztuka „Von Bingen. Historia prawdziwa" w 2015 roku znalazła się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Sztuka została później zrealizowana w Teatrze Polskiego Radia w reżyserii Waldemara Modestowicza i otrzymała Grand Prix w kategorii słuchowisko radiowe Festiwalu Dwa Teatry 2016. Zakwalifikowała się także do finału jubileuszowego XX Prix Marulić w Chorwacji i otrzymała nagrodę Talanton 2016 za najlepszy debiut dramaturgiczny w Teatrze Polskiego Radia. W roku 2015 podczas warsztatów dramatopisarskich organizowanych przez Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie powstała jej druga sztuka „Supernova Live", która dostała się do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2016 i otrzymała Alternatywną Nagrodę Dramaturgiczną, została też opublikowana w „Dialogu". W marcu 2017 roku Sandra otrzymała pierwszą nagrodę za sztukę „Doppelganger" w II Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU organizowanym przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław.

Joanna Zdrada – reżyseria i współautorstwo scenariusza
Reżyserka teatralna, dramaturżka, scenografka. Absolwentka Wyższej Szkoły Sztuk Scenicznych w Bratysławie na kierunku reżyseria teatralna i dramaturgia (licencjat) oraz reżyseria teatralna (magister). Odbyła półroczne stypendium w Drama Department of Goldsmiths University of London. Stypendystka Ministra Edukacji Narodowej i Sportu RP, Rządu Rzeczpospolitej Polski, Visegrad Fund i Marszałka Województwa Śląskiego. Współpracuje z teatrami w Polsce, na Słowacji i w Czechach. Debiutowała w tatrze A-ha w Bratysławie w roku 2007 sztuką „Desdemona" P. Vogel. Wyreżyserowała ponadto spektakle: „Świadkowie albo Nasza mała stabilizacja" T. Różewicza (teatr A4, Bratysława 2008), „Emigranci" – na podstawie „Na dnie" M. Gorkiego (Mala Scena VŠMU, Bratysława 2008), „Naprawiacz świata" T. Bernharda (Mala Scena VŠMU, Bratysława 2009). Spektakl „Wilczek" W. Sigariewa zrealizowany w Teatrze Narodowym
w Koszycach w 2010 został zaproszony na Międzynarodowy Festiwal Teatralny Bliscy Nieznajomi zorganizowany przez Teatr Polski w Poznaniu oraz festiwal Nova Drama w Bratysławie. W tym samym roku wyreżyserowała balladę K. J. Erbena „Ślubne koszule" (Studio 1 VŠMU, Bratysława), „Białe małżeństwo" T. Różewicza (Komorni scena Arena, Ostrawa) i „Płacz" L. Lagronovej (Divadlo J. G. Tajovskeho, Zvolen – przedstawienie zostało zaproszone na festiwal Dotyky a spojenia w Martinie w 2011). Spektakl „Jakobi i Leidental" H. Levina zrealizowany w 2011 r. w Teatrze Śląskim im. S. Wyspiańskiego w Katowicach został zaprezentowany na Festiwalu Teatrów Europy Środkowej w Koszycach, Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje oraz teatrach w Düren i w Zielonej Górze. Do jej kolejnych realizacji należą: „Przed sklepem jubilera" K. Wojtyły (węgierski teatr Thália Színház, Koszyce 2011/2012), „Sprzedawcy gumek" H. Levina (Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, 2012 – spektakl został zaprezentowany na Festiwalu Scenografów i Kostiumografów VizuArt w Rzeszowie), „Siła przyzwyczajenia" T. Bernharda (Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego w Katowicach, 2012), „Gottland" na podstawie zbioru reportaży M. Szczygła, (Teatr Rozrywki w Chorzowie, 2013) oraz „Noże w kurach" D. Harrowera (Teatr bez Sceny, Planetarium Śląskie w Chorzowie), „Cieśnina duchów Manitoba" S. Brejdyganta (Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, 2013), „Na pełnym morzu" S. Mrożka (Teatr Maska, Rzeszów 2013 – spektakl był transmitowany w ramach Internetowego Teatru TVP dla szkół), „Białe małżeństwo" T. Różewicza (Teatr Polski, Bielsko Biała2013), „Poczekalnia" P. Bułki (Teatr Korez, Katowice 2014). Jest autorką kilku adaptacji scenicznych prozy, m.in. zbioru opowiadań Sylwii Siedleckiej „Szczeniaki" (W.A.B.) prezentowanego w formie inscenizowanego czytania w Obiekcie Znalezionym przy warszawskiej Zachęcie (2010). Spektakl „Oblężenie" Piotra Rowickiego w jej reżyserii, zrealizowany w Teatrze Polskim w Poznaniu w 2014 roku, otrzymał nagrodę główną w VII finale konkursu Metafory rzeczywistości w Poznaniu. W tym samym roku Joanna Zdrada wyreżyserowała galę poetycką Silesius (Wrocławski Teatr Lalek). Rok później podjęła współpracę z Radkiem Rychcikiem jako autorka scenariusza do koncertu finałowego 36. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu „Wielkie przemówienia" (2015). W roku 2016 wyreżyserowała spektakl „Rok Ryszarda" A. Liddell (Teatr im. K. C. Norwida w Jeleniej Górze) oraz „New Year's Day" P. Rowickiego (Teatr im. J. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim). Jest autorką większości scenografii do swoich spektakli. Tłumaczy z języka słowackiego i czeskiego.

Justyna Bernadetta Banasiak – scenografia i lalki
Scenografka, rzeźbiarka, pedagog, twórczyni autorskich lalek. W 2011 r. uzyskała dyplom z wyróżnieniem na specjalizacji: Małe Formy Rzeźbiarskie w ISP Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach na kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych. Absolwentka ASP im. Jana Matejki w Krakowie. Zdobyła dyplom z wyróżnieniem w katedrze scenografii pod opieką dr hab. prof. ASP Małgorzaty Komorowskiej za „Do Damaszku" w 2013 r. W tym samym roku otrzymała wyróżnienie w konkursie o Nagrodę Scenograficzną im. J. Moskala II edycji Festiwalu Nowej Scenografii za makietę i lalki w tymże spektaklu. W 2015 roku wraz z Anną Retoruk i Pawłem Sową otrzymała Nagrodę Główną w Konkursie dla Debiutantów zorganizowanym przez teatr Kubuś w ramach projektu ,,Debiuty w Teatrze Lalki i Aktora Kubuś" w Kielcach, którą była możliwość realizacji spektaklu dla dorosłych „Dziady po Białoszewskim". Spektakl ten otrzymał Nagrodę Tajnego Jurora /Bożena Sawicka/ na Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy MASKARADA w Rzeszowie w 2016 r. Współpracuje z Duda Paiva Company z Amsterdamu.

Adrian Jerzy Amrugiewicz – muzyka
Realizator dźwięku, artysta dźwiękowy, producent muzyczny. Jako kompozytor muzyki teatralnej debiutował spektaklem „Remus" w reżyserii Remigiusza Brzyka w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku. Współpracował między innymi ze Stowarzyszeniem Kulturalno-Edukacyjnym MOST, wrocławskim Radiem Traffic, Agencją Gra, Ragtime, Agencją Artron, realizował także nagrania lektorskie dla Nitro Lydstudio w Oslo. Realizator dźwięku w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku.



(-) (-)
Materiał Teatru
29 marca 2017
Spektakle
Baloniarze
Portrety
Joanna Zdrada