Dobro mottem Kontrapunktu

Spektakle, koncerty, wystawy i rozmowy znalazły się w programie szczecińskiego 56. Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt. Festiwal, który rozpocznie się 21 kwietnia, poświęcony został jednemu z transcendentaliów – dobru.

"Nauczyliśmy się żyć i pracować w kryzysie, w pandemii i jej kolejnych falach, przy ograniczeniach, jakie powodują. Nauczyliśmy się organizować festiwale hybrydowe, w dystansie, w sieci. Przyjmowaliśmy te lekcje z pokorą. Teraz musimy zmierzyć się z sytuacją stawiającą pod znakiem zapytania cały dotychczasowy porządek. Wojna trwająca za naszą wschodnią granicą, napływ uchodźców w niespotykanej skali, inflacja i wzrost kosztów. Jednak w dalszym ciągu planujemy festiwal jak za minionych, dobrych czasów" – przekazał dyrektor Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt Marek Sztark.

Organizatorzy w 2019 r. zdecydowali o poświęceniu kolejnych edycji festiwalu transcendentaliom: prawdzie, dobru i pięknu. "Narracyjną osią" poprzedniego przeglądu stała się prawda, która, jak wskazano, była "doskonałym punktem wyjścia do dyskusji o istocie teatru".

"Obawialiśmy się, że triada zabrzmi banałem i będzie zagrożona nieszczerym patosem. Stało się to dla nas – organizatorów festiwalu – wyzwaniem. (...) Dziś wiemy, że triada jest dla nas punktem wyjścia. Wyznacza szerokie pole dyskursu i refleksji" – stwierdził Sztark.

Tegoroczny przegląd ma być budowany wokół wartości dobra. Wśród spektakli, które pojawiły się w programie, znalazły się m.in. "Robot" grupy Unia Teatr Niemożliwy, "Biblia: Próba" Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, "Grimm" poznańskiego Teatru pod Fontanną i "Epitafium błazna" wrocławskiego Kolektywu Kejos.

Zaplanowano także koncerty: wystąpią Budyń&Chango, Orkiestra Dęta Domu Kultury "13 Muz" i Jacek Kleyff z Orkiestrą na Zdrowie. W programie są również wernisaże: "Dobro w plakacie. Z kolekcji Pigasus Polish Poster Gallery Berlin" i "Z kartoteki grafika" Aleksandry Ziętali, a także rozmowy teatralne.

Wprowadzona zostanie zmiana – organizatorzy powrócą do jednego nurtu konkursowego, bez podziału na główny i offowy, który funkcjonował od 2017 r.

"Po kilku latach okazało się, że rozdzielenie teatru offowego od +nurtu głównego+ deprecjonuje pierwszy z nich. Przede wszystkim w oczach jego twórców, ale głównie w oczach zaproszonych do oceny offowych spektakli jurorów. Niższy budżet, gorsze warunki, mniejsze sale, dużo niższa pula nagród to główne dowody deprecjacji" – wskazał dyrektor Kontrapunktu.

Festiwal rozpocznie się 21 kwietnia, oficjalne otwarcie przeglądu zaplanowano na piątek 22 kwietnia. Na stronie kontrapunkt.pl znajdują się szczegółowe informacje dotyczące przeglądu.



Elżbieta Bielecka
Kurier PAP
19 kwietnia 2022