Dorota Kolak i Mirosław Baka nominowani

Miło nam poinformować, że Dorota Kolak i Mirosław Baka zostali nominowani do nagrody Dziennika Bałtyckiego OSOBOWOŚĆ ROKU 2015 za wybitne role w spektaklu "Kto się boi Virginii Woolf?".

Uzasadnienie nominacji: „Znani aktorzy Teatru Wybrzeże, ulubieńcy publiczności. Na scenie tworzą idealny duet. Nominowani za wybitne role w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Dorota Kolak i Mirosław Baka, gwiazdy Teatru Wybrzeże, w ostatnich latach często występują wspólnie, niezmiennie z doskonałym efektem! Tak było np. w przedstawieniu NA POCZĄTKU BYŁ DOM Doris Lessing, w reżyserii Anny Augustynowicz, w słodko-gorzkim SEKSIE DLA OPORNYCH, czy RAJU DLA OPORNYCH, który reżyserowała Krystyna Janda. Na spektakle, w których grają, widzowie chodzą „w ciemno", doceniając ich talent i doskonały warsztat."

OSOBOWOŚĆ ROKU to plebiscyt Dziennika Bałtyckiego, w którym przyznawane są nagrody za najważniejsze osiągnięcia w minionym roku. Nagrody przyznają czytelnicy. Głosowanie odbywa się za pomocą SMS-ów i potrwa do 29 stycznia do północy. Zwycięzców plebiscytu poznamy w połowie lutego.

Aby zagłosować na Dorotę Kolak i Mirosława Bakę należy wysłać SMS pod numer 72355 o treści: OGD.14

O nominowanych

Dorota Kolak (1957) - wybitna aktorka teatralna i filmowa. Pochodzi z krakowskiej rodziny, w której losy teatr był wpisany od co najmniej trzech pokoleń. W roku 1980 ukończyła krakowską PWST. Karierę aktorską rozpoczęła na deskach Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu. Była tam jednak krótko. Zaraz potem - w roku 1982 została aktorką Teatru Wybrzeże, gdzie dzięki wybitnym kreacjom i uznaniu publiczności i krytyki zdobyła pozycję gwiazdy. Zagrała tu 75 ról. Gra najczęściej postacie mroczne, skomplikowane, o zabarwieniu dramatycznym. Jak sama mówi: „Te role, które są dla mnie najważniejsze, to role wariatki albo kobiety nad przepaścią, kompletnie pokręconej w środku, szalonej, a nie grzecznej czy dobrze ułożonej". Do jej najwybitniejszych ról należą: rola tytułowa w ANTYGONIE Sofoklesa w reżyserii Marka Okopińskiego (1983), Maja Ochołowska w OPĘTANYCH Witolda Gombrowicza w reżyserii Tadeusza Minca (1987), Felice w PUŁAPCE Tadeusza Różewicza w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1984), Maria Timofiejewna Lebiadkin w BIESACH Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1992), rola tytułowa w PANNIE JULII Augusta Strindberga w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1990), Katarzyna w POSKROMIENIU ZŁOŚNICY Williama Shakespeare'a w reżyserii Anny Polony (1993), Marjorie w AŻ DO BÓLU Williama Mastrosimone'a w reżyserii Adama Orzechowskiego (1994), Maria w WOYZECKU Georga Büchnera w reżyserii Rudolfa Zioło (1995), Solange w POKOJÓWKACH Jeana Geneta w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1997), Elwira w MĘŻU I ŻONIE Aleksandra Fredry w reżyserii Anny Augustynowicz (2002), Janina Węgorzewska w MATCE Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2003), Tamora w TYTUSIE ANDRONIKUSIE Williama Shakespeare'a w reżyserii Moniki Pęcikiewicz (2006), Matka w G®UPIE LAOKOONA Tadeusza Różewicza w reżyserii Jarosława Tumidajskiego (2007), Alexandra del Lago w SŁODKIM PTAKU MŁODOŚCI Tennessee Williamsa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2008), Sophie von Essenbeck w ZMIERZCHU BOGÓW Luchino Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2009), Dulcie Barker w NASZYCH NAJDROŻSZYCH Philipa Osmenta w reżyserii Rudolfa Zioło (2010), Myra Bolton w NA POCZĄTKU BYŁ DOM Doris Lessing w reżyserii Anny Augustynowicz (2011), Barbara w SEKSIE DLA OPORNYCH i RAJU DLA OPORNYCH Michele Riml w reżyserii Krystyny Jandy (2012, 2015), rola tytułowa w MARII STUART Friedricha Schillera w reżyserii Adama Nalepy (2014), Marta w KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee'ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2015). Dorota Kolak ma na swoim koncie także liczne role w Teatrze Telewizji, filmach oraz serialach. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in. Nagrody Aktorskiej na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (najlepsza drugoplanowa rola kobieca za rolę Ireny w filmie JESTEM TWÓJ), Nagród Aktorskich na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (za rolę Janiny Węgorzewskiej w MATCE oraz za rolę Elwiry w przedstawieniu MĄŻ I ŻONA), Nagród Aktorskich na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (za rolę Julii Giuli w CIENIU, za rolę Marii Liebidkiny w BIESACH, Grand Prix za rolę Alexandry del Lago w SŁODKIM PTAKU MŁODOŚCI, za rolę Myry Bolton w NA POCZĄTKU BYŁ DOM), Nagród Aktorskich w Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (za rolę Tamory w TYTUSIE ANDRONIKUSIE oraz za rolę Sophie von Essenbeck w ZMIERZCHU BOGÓW). Dorota Kolak jest także laureatką wielu trójmiejskich laurów, m.in. Nagrody Teatralnej Wojewody Gdańskiego za rolę Marii Liebiedkiny w BIESACH oraz za rolę Janiny Węgorzewskiej w MATCE, Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury za rolę Janiny Węgorzewskiej w MATCE, nagrody trójmiejskiej Gazety Wyborczej SZTORM ROKU za rolę Janiny Węgorzewskiej w MATCE i za rolę Alexandry del Lago w SŁODKIM PTAKU MŁODOŚCI. W 2008 roku z rąk podsekretarza stanu w MKiDN Tomasza Merty odebrała Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Dorota Kolak jest również bardzo cenionym pedagogiem - prowadzi zajęcia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz w Gdyńskiej Szkole Filmowej.

Mirosław Baka (ur. 1963) - wybitny aktor teatralny i filmowy. W 1988 roku ukończył Wydział Aktorski krakowsko-wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Gdy był jeszcze studentem Krzysztof Kieślowski powierzył mu główną rolę w KRÓTKIM FILMIE O ZABIJANIU. W tym po wielokroć nagradzanym, ważnym, wstrząsającym obrazie zagrał Jacka Łazara - dwudziestoletniego chłopaka, który zabija taksówkarza, zostaje osądzony i skazany na karę śmierci. Po pierwszym, jeleniogórskim sezonie od sierpnia 1988 roku jest aktorem Teatru Wybrzeże, w którym, dzięki wybitnym kreacjom, uznaniu publiczności i krytyki oraz wyrazistej osobowości wypracował sobie pierwszoplanową, gwiazdorską pozycję. O aktorstwie mówi: „To niezwykle trudny zawód, którego podłoże tkwi głęboko w człowieku. Najwięcej nauczyłem się od ludzi, dużo mniej - w szkole." Na gdańskiej scenie po raz pierwszy pojawił się w spektaklu Mikołaja Grabowskiego STĄD DO AMERYKI, zaraz potem był Barabasz w WOLNOŚCI DLA BARABASZA, potem Biff w ŚMIERCI KOMIWOJAŻERA, Chłopiec w GODZINIE KOTA, On w TUTAM-ie, Valentine w ARKADII, Hanemann, szekspirowscy: HAMLET, RYSZARD III i TYTUS ANDRONIKUS, czechowowscy Wujaszek Wania i Trigorin, Angel w BECZCE PROCHU, Ojciec w G®UPIE LAOKOONA, Superiusz w PIESZO, ostatnio Karol w SEKSIE DLA OPORNYCH i RAJU DLA OPORNYCH, John Proctor w CZAROWNICACH Z SALEM i George w KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?. Mirosław Baka ma na swoim koncie także liczne role w Teatrze Telewizji, jest cenionym i popularnym aktorem filmowym i telewizyjnym, laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, a także fundatorem Fundacji ŻYĆ Z POMPĄ, która działa na rzecz dzieci leczonych przy pomocy pomp medycznych.

O spektaklu "Kto się boi Virginii Woolf?"

Arcydzieło dwudziestowiecznej dramaturgii. Campus uniwersytecki, noc po otwierającym rok akademicki przyjęciu u rektora. Historyk George i jego żona Martha goszczą u siebie w domu - na swoistym afterparty - nowo zaangażowanego wykładowcę biologii Nicka z żoną. Nocne rozmowy, zmęczenie, a także wciąż wypijany alkohol sprawiają, że pomiędzy tą czwórką rozpoczyna się drapieżna, okrutna, a jednocześnie pełna ciętego dowcipu gra. Gra, w której ujawniają się podrażnione ambicje, konflikty pokoleniowe, niepohamowany erotyzm, intelektualne pretensje i rodzinne sekrety. KTO SIĘ BOI WIRGINII WOOLF? to sztuka niezwykle wielowymiarowa, będąca wymarzonym materiałem do wnikliwej pracy twórczej.

„Znakomite KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Albee'ego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku: Dorota Kolak i Mirosław Baka grają ludzi wypalonych. Obsesja zadawania sobie ran nie daje im śladu satysfakcji. Dawno nie było na scenie takiego obrazu depresji i schyłku. Jacek Wakar, Dziennik Gazeta Prawna



(-)
Materiał Teatru
25 stycznia 2016