Efektowne otwarcie Konsulatu Kultury
Kapryśna aura ulitowała się nad organizatorami otwarcia Konsulatu Kultury , którzy większość atrakcji zaplanowali w plenerze - wszystko odbyło się zgodnie z planem.Publiczność obejrzała happening "Zdobycie Konsulatu Kultury", zwiedziła budynek i uczestniczyła w świetnym koncercie Młynarski-Masecki.
Jeszcze w piątkowe popołudnie można było mieć uzasadnione obawy, czy otwarcie Konsulatu Kultury, nowej siedziby Gdyńskiego Centrum Kultury (dotychczasowego Centrum Kultury w Gdyni) i Wydziału Kultury Urzędu Miasta Gdyni - się odbędzie w zaplanowanej przez organizatorów formie. Na szczęście nad deszczową Gdynią rozpogodziło się i wszystkie atrakcje pierwszego dnia Otwarcia Konsulatu Kultury mogły dojść do skutku. Na placu przy skrzyżowaniu ul. Tadeusza Wendy i Jana z Kolna naprzeciwko Konsulatu Kultury stworzono przestrzeń zabawy i rekreacji ze sceną, na której na potańcówkę w stylu dwudziestolecia międzywojennego - przeboje z lat 20. i 30. wykonała Królewska Orkiestra Salonowa, a przed sceną w taneczne rytmy zabierali chętnych aktorzy i tancerze. Strefę uzupełniały food trucki i stoisko Gdyńskiego Centrum Kultury.
Główne obchody pierwszego dnia skupione były wokół happeningu i multimedialnej instalacji "Zdobycie Konsulatu Kultury", wyreżyserowanej przez Jarosława Tumidajskiego, z oprawą wizualną Mirka Kaczmarka i muzyką Piotra Salabera. Na potrzeby happeningu na około godzinę zamknięto ul. Jana z Kolna dla ruchu kołowego, a przed Konsulat Kultury zajechały dwa samochody ciężarowe z platformami, na których znajdowali się muzycy i chórzyści wykonujący premierowo kompozycję dyrygującego nimi Piotra Salabera - "Suite-ness of Freedom" na chór, orkiestrę i elektronikę, z udziałem saksofonisty Przemka Dyakowskiego. Utwór nawiązuje do eseju/manifestu sztuki Stanisława Przybyszewskiego "Confiteor", który zresztą w całości został wyemitowany na gmachu Konsulatu Kultury. Podczas kilkunastominutowego happeningu muzycy Piotra Salabera znajdowali się na platformach samochodów ciężarowych, dyrygent prowadził ich, stojąc na pace samochodu terenowego. W samym czasie utworu spuszczono z dachu Konsulatu Kultury flagi z logotypem Gdyńskiego Konsulatu Kultury. Gmach został zdobyty przez sztukę.
Po "Zdobyciu Konsulatu Kultury" tłumnie zgromadzona publiczność mogła zwiedzić budynek, choć by dostać się do środka przez ciasne wejście swoje trzeba było odczekać. Gdy wreszcie udało się dostać do środka, można było przejść się nowo powstałą przestrzenią biurową, wejść na salę widowiskową (tylko pierwsza grupa zwiedzających miała okazję wysłuchać przemówienie prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka i dyrektora Gdyńskiego Centrum Kultury Jarosława Wojciechowskiego), zejść do kawiarni i na patio.
Na szczęście zrezygnowano z pomysłu organizacji ostatniego punktu piątkowego programu - koncertu Jazz Bandu Młynarski-Masecki - w niewielkiej przestrzeni patio, w której zmieściłaby się co najwyżej jedna trzecia publiczności zgromadzonej na placu przy zbiegu ulic Jana z Kolna i Tadeusza Wendy. Jan Młynarski wraz z Marcinem Maseckim i zespołem potwierdzili, że są mistrzami w gatunku muzycznym, który sami stworzyli - jazzu i swingu, odwołujących się do tradycyjnej przedwojennej muzyki warszawskiej. Ich koncert był prawdziwą muzyczną ucztą.
Blisko tysięcznej publiczności nie przeszkadzał wieczorny chłód, bo przy skocznej, żywiołowej i perfekcyjnie zagranej muzyce Jazz Bandu Młynarski-Masecki nie sposób się nudzić. Publiczność wysłuchała kompozycji z płyty "Noc w Wielkim Mieście". Trudno wskazać najlepszą, bo każdy utwór (m.in. "Czarna Kawa", "Abduł Bey", "New York Baby" czy "Jadzia") to popis muzyczny i świetna zabawa muzyków na scenie i publiczności przed nią. Siedemdziesiąt pięć minut z Jazz Bandem Młynarski-Masecki zamknęło pierwszy dzień obchodów Otwarcia Konsulatu Kultury.
W sobotę głównym wydarzeniem dnia będzie premiera spektaklu Gdyńskiego Centrum Kultury "Konsternacja" w reż. Grzegorza Chrapkiewicza - pierwszego spektaklu granego w Konsulacie Kultury (godz. 19), ale warto pamiętać również o spotkaniach z Szewachem Weissem (godz. 14:30), ks. prof. Michałem Hallerem (godz. 17) i Normanem Daviesem (godz. 19:30) w Gdyńskim Centrum Filmowym oraz czytaniu poezji Daviesa na Placu Grunwaldzkim (godz. 21). Ostatniego dnia imprezy zaplanowano dzień rodzinny pełen warsztatów i animacji dla dzieci (godz. 11-16). Wstęp na wspomniane wydarzenia (poza biletowanym spektaklem "Konsternacja") jest wolny.
Łukasz Rudziński
www.trojmiasto.pl
25 sierpnia 2018