Ferdynand Wójcik (1914 - 1980)

Urodził się 3 października 1914 w Bremen. Zmarł 16 stycznia 1980 w Krakowie.

Antoni Ferdynand Wójcik. Był synem Józefa i Katarzyny Wójcików. Po przyjeździe z rodziną do Polski w 1922, chodził do szkoły gminnej. Potem był pracownikiem rolnym. W 1947 ukończył gimnazjum handlowe dla dorosłych i został pracownikiem umysłowym w Tarnowie.

Od 1950 do 1956 występował w miejscowym teatrze amatorskim (od 1954 zawodowym). W 1955 przystąpił do eksternistycznego egzaminu aktorskiego; pełne uprawnienia zaw. uzyskał w 1957. W sez. 1956/57 i 1957/58 był aktorem Teatrze im. Mickiewicza w Częstochowie. W sezonie 1958/59 występował w krakowskim Teatrze Rapsodycznym, a 1959/60 należał do zespołu Teatru im. Żeromskiego w Kielcach. Od 1960 był związany z Teatrem Rapsodycznym, aż do jego likwidacji 31 lipca 1967.

Od sezonu 1967/68 do końca życia był aktorem Starego Teatru w Krakowie. W Teatrze Rapsodycznym grał m.in. Sędziego ("Pan Tadeusz"), Łopucha ("Legenda"), Guślarza i Starostę ("Dziady"), Korteza ("Prawdziwa historia zdobycia Meksyku"), Hektora ("Akropolis"), Odysa ("Odyseja"); w Starym Teatrze wiele postaci epizodycznych, m.in. Bukańskiego ("Uciekła mi przepióreczka"), Popa i Kapitana ("Biesy"), Robotnika ("Wyzwolenie"), Woźnego ("Egzamin").

W kinie zadebiutował filmem „Znikąd donikąd" w reż. Kazimierza Kutza (15 sierpnia 1975). Grał także m. in. w „Zapachu ziemi" (1977), „Zmory" (1978), „Ślad na ziemi" (1978), a także w serialu filmowym „Z biegiem lat, z biegiem dni" (1980).

W Teatrze Telewizji wystąpił m. in. w spektaklach: „Płatonow" Antoniego Czechowa w reż. Bogdana Hussakowskiego (12 stycznia 1976) i „Litość Boga" Jeana Cau w reż. Macieja Englerta (17 sierpnia 1989).

W Teatrze Polskiego Radia zagrał w kilkunastu słuchowiskach m. in.: „Cmentarz koło Bari" Mariana Promińskiego w reż. Zygmunta Hübnera (13 maja 1970) i „Katar" Stanisława Lema w reż. Romany Bobrowskiej (21 lutego 1979).

Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego, E-teatr, FilmPolski.



Opracował Ryszard Klimczak
Dziennik Teatralny
3 października 2018