Festiwal szkół teatralnych z całego świata

Organizowany przez warszawską Akademię Teatralną Międzynarodowy Festiwal Szkół Teatralnych ITSelF to teatralne biennale, którego tegoroczna edycja rozpocznie się 30 czerwca i potrwa do 6 lipca. Studenci szkół teatralnych z całego świata będą prezentować spektakle dyplomowe na scenach Teatru Collegium Nobilium Akademii Teatralnej, Teatru Ateneum i Teatru Syrena.


Spektakle konkursowe

BELGIA, Uniwersytet Erazma w Brukseli, Królewski Instytut Teatru, Filmu i Sztuk Audiowizualnych, Guus Diepenmaat, Hohohoho, reż. Guus Diepenmaat.
W opuszczonej Europie pozostały tylko granice. Jednej z nich pilnuje czterech strażników – ale czego tak naprawdę pilnują? Trenują na wypadek ewentualnej konfrontacji, która jednak nigdy nie nadejdzie. A co się robi, jeśli nie ma się wroga? Wymyśla się go.
Inspiracją dla Hohohoho była duża liczba żołnierzy, która pojawiła się nagle na ulicach Brukseli w listopadzie 2015 roku. W spektaklu występują aktorzy różnego pochodzenia. Każdy z nich mówi w swoim ojczystym języku, co symbolizuje multikulturową Brukselę, a w szerszej perspektywie – całą Europę. Twórcy badają w nim zjawisko czekania i to, co ono ze sobą przynosi: nudę, ciszę, agresję.
Z jednej strony wygłaszają pochwałę radości i wyobraźni, z drugiej mówią wprost o tym, że Europa chyli się ku upadkowi, a my po prostu na to patrzymy, nic nie robiąc.
Królewski Instytut Teatru, Filmu i Sztuk Audiowizualnych powstał w 1962 roku jako odpowiednik Francuskiego Instytutu Sztuk Performatywnych. W 1995 roku stał się częścią Uniwersytetu Erazma w Brukseli, zachowując jednocześnie dużą autonomię.
W przeciwieństwie do uczelni kształcących przede wszystkim profesjonalnych aktorów, Instytut zwraca szczególną uwagę na wykształcenie operatorów, realizatorów, scenarzystów i innych osób pracujących nad ostatecznym kształtem spektaklu lub filmu. Większość zajęć jest prowadzona w formie umożliwiającej bezpośredni dialog między wykładowcą i studentem, a głównym celem szkoły jest stworzenie każdemu studentowi warunków, w których może określić swój własny artystyczny język.
Instytut prowadzi studia licencjackie (produkcja, reżyseria filmowa, dokumentalistyka, realizacja telewizyjna, realizacja dźwięku, montaż, scenopisarstwo, radio, reżyseria i aktorstwo dramatyczne) i magisterskie (film, dokumentalistyka, telewizja, scenopisarstwo, animacja, radio, reżyseria i aktorstwo dramatyczne), których najważniejszym elementem jest zrealizowanie własnego projektu w odpowiedniej dziedzinie. Jednym z najbardziej znanych absolwentów uczelni jest Ivo van Hove.

4 lipca godz. 18.00, Teatr Syrena
FINLANDIA, Akademia Teatralna Uniwersytetu Sztuk w Helsinkach, Houellebecq! Ilja Lehtinen i Anders Carlsson na podstawie utworów Michela Houellebecqa, reż. Anders Carlsson

Praca fińskich studentów rozpoczęła się od lektury twórczości francuskiego pisarza Michela Houellebecqa. Badają oni możliwość oporu wobec współczesnego życia będącego efektem hegemonii kapitalizmu. Zastanawiają się także, jaki rodzaj podmiotowości wytwarza ten system oraz co się dzieje, kiedy dostrzegamy, że nasze próby zachowania krytycznego dystansu nie powiodły się. Spektakl wychodzi od prowokacyjnego stwierdzenia, że seksualne relacje między kobietami i mężczyznami na Zachodzie załamały się, a spowodowała to emancypacja kobiet. Efektem tej sytuacji jest zjawisko seksturystyki – by odzyskać to, co zostało utracone, mężczyźni podróżują do Azji, a kobiety do Afryki. Spektakl nie jest oparty na dialogu fikcyjnych postaci, na słowie, ale na ruchu, obrazie, dźwięku i relacji tworzącej się między aktorami a widownią.

Akademia Teatralna w Helsinkach powstała w 1979 roku. To największa tego typu uczelnia w Finlandii. Od 2013 roku wchodzi w skład Uniwersytetu Sztuk, który powstał wyniku połączenia Akademii Teatralnej, Akademii Sibeliusa i Fińskiej Akademii Sztuk Pięknych. Akademia pełni funkcję ośrodka reformy sztuk performatywnych, a jednocześnie prężnej jednostki badawczej. Celem studiów jest zapewnienie absolwentom rozległej wiedzy ogólnej oraz zachęcenie ich do analitycznego myślenia.
Akademia prowadzi studia na poziomie licencjackim, magisterskim i doktoranckim, w zakresie światła i dźwięku, tańca, choreografii, pedagogiki teatru, aktorstwa, reżyserii, dramaturgii, ekologii i performatyki oraz sztuki żywej. Oprócz zajęć z aktorstwa w języku fińskim, prowadzony jest także program aktorstwa w języku szwedzkim (spektakl Houellebecq! przygotowali studenci tego kierunku). Efekty pracy studentów Akademii można oglądać na scenie Teatru Akademickiego. Co roku odbywa się w nim około czterdzieści premier, otwartych dla szerokiej publiczności.

4 lipca godz. 20.30, Teatr Ateneum
IRAN, Uniwersytet Soore w Teheranie, Pooyesh Frozandeh, Rytuał, reż. Pooyesh Frozandeh
Młoda dziewczyna wędruje przez dziką krainę. Trafia do pałacu, w którym znajduje martwego mężczyznę z siedmioma igłami wbitymi w pierś. Obok niego leży księga z siedmioma historiami. Wydaje się, że jej sen staje się rzeczywistością...
W spektaklu Rytuał studenci Uniwersytetu Soore w Teheranie prezentują swoją reinterpretację tradycyjnych perskich widowisk kobiecych. Kobiety zbierają się razem, bez mężczyzn, i opowiadają proste historie, ilustrowane tańcem i śpiewem. Ich fabuły wydają się proste, ale tak naprawdę pod powierzchnią banalnej opowieści skrywają się osobiste problemy, doświadczenia czy nawet traumy.

Uniwersytet Soore w Teheranie został założony w 1993 roku przez Organizację Sztuki Islamskiej w Iranie. Przyjmuje studentów na podstawie krajowych egzaminów. Oferuje studia na poziomie licencjackim i magisterskim, w zakresie rożnych dziedzin sztuki: teatru, muzyki, architektury, rzeźby, grafiki, sztuk pięknych i literatury dramatycznej. Na arenie międzynarodowej znany jest jako jedna z najlepszych uczelni artystycznych w Iranie.
Studenci Uniwersytetu Soore w Teheranie gościli na ITSelF dwukrotnie. W roku 2013 zaprezentowali spektakl Drużyna pływacka, a w 2015 – Śniąc śmierć w śniegu, oba w reżyserii Jabera Ramezaniego.

2 lipca godz. 19.00, Teatr Ateneum
IZRAEL, Studio Sztuk Performatywnych im. Yorama Loevenstaina, Wrogowie. Historia pewnej miłości, na podstawie powieści Isaaca Bashevisa Singera, reż. Nir Erez.
Herman Broder, ocalony z Holocaustu, tkwi zaplątany w trzy historie miłosne. Bohaterką pierwszej jest Polka-chrześcijanka, która uratowała Bordera przed nazistami, wyszła za niego za mąż i wyjechała z nim do Nowego Jorku. Drugiej – mężatka, która mieszka z mężem osobno, bo opiekuje się swoją chorą matką, również ocalona z Holocaustu. Trzeciej – pierwsza żona Bordera. Bohater był przekonany, że została ona zamordowana w Polsce razem z dwojgiem ich dzieci, teraz wróciła do jego życia jak zmartwychwstała.
Wrogowie. Historia pewnej miłości to opowieść o ludziach kurczowo przywiązanych do siebie nawzajem, stojących na progu nowego życia w Ameryce – o zaskakującym zakończeniu.

Studio Sztuk Performatywnych im. Yorama Loevenstaina zostało założone w 1988 roku, w najbardziej zaniedbanej dzielnicy Tel Awiwu. Program nauczania łączy profesjonalne studia aktorskie na najwyższym poziomie z pracami społecznymi podejmowanymi w najbliższym otoczeniu szkoły. Każdy student musi odbyć praktykę w szesnastu amatorskich grupach teatralnych działających w dzielnicy, co wiąże się z pracą między innymi z: zagrożoną młodzieżą, dziećmi imigrantów, dziećmi o specjalnych potrzebach, niewidomymi, osobami starszymi. Celem podejmowanych przez szkołę działań jest ośmielenie mieszkańców dzielnicy oraz podsunięcie im narzędzi do indywidualnego rozwoju oraz, z drugiej strony, wykształcenie nowej kadry aktorskiej, mocno zakorzenionej w lokalnej społeczności. Studio Sztuk Performatywnych wspiera współpracę międzynarodową, przynoszącą rozwój zarówno studentom, jak i mieszkańcom dzielnicy. Studenci uczestniczą w licznych projektach i festiwalach organizowanych przez teatry i szkoły teatralne na całym świecie.

1 lipca godz. 16.00 i 19.30, Teatr Collegium Nobilium
PERU, Państwowa Wyższa Szkoła Sztuki Dramatycznej, Elena Garro, Psy, reż. Jorge Sarmiento Llamosas
Elena Garro, pisząc Psy, inspirowała się tradycjami Indian meksykańskich. W jej opowieści o opresyjnej sytuacji, stanowiącej dotkliwe oskarżenie porządku społecznego, w którym cierpią słabsi i biedniejsi, ofiary złych warunków socjalnych i przesądów, zapomniani przez resztę społeczeństwa, nie brakuje poetyckości i piękna języka. Na nich skupili się peruwiańscy studenci. W ich spektaklu ogromne znaczenie ma tło kulturowe, co pozwoliło podkreślić swego rodzaju magiczny charakter postaci, ale też wykorzystać tradycje rodzinne występujących na scenie aktorów.

Państwowa Wyższa Szkoła Sztuki Dramatycznej w Limie została założona w 1946 roku. Prowadzi studia na trzech wydziałach: Aktorskim, Pedagogiki Teatru i Scenografii. Programy studiów łączą zajęcia teoretyczne (historia teatru, historia ubioru i designu, psychologia i inne) z praktycznymi (dykcja, świadomość ciała, zadania aktorskie i inne). Placówka aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym Peru, a jej ambicją jest wykształcenie kadr kultury potrafiących kreatywnie i efektywnie odpowiadać na warunki i wyzwania lokalnej i międzynarodowej społeczności. Szkoła bierze udział w międzynarodowych festiwalach teatralnych, między innymi w Rumunii, Grecji i Egipcie.

5 lipca godz. 20.00 i 22.00, Teatr Collegium Nobilium
POLSKA, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, August Strindberg, Pelikan. Zabawa z ogniem, reż. Jan Englert

Pelikan. Zabawa z ogniem to wnikliwy portret dwóch rodzin, których członkowie prowadzą ze sobą skomplikowaną psychologiczną grę. Grę, w której kat niepostrzeżenie staje się ofiarą, szlachetność okrucieństwem, a okrucieństwo słabością.
Jan Englert wraz ze studentami Akademii Teatralnej sięgnął po dwie mniej znane jednoaktówki Strindberga. Młodzi aktorzy stanęli przed niełatwym zadaniem – musieli przenieść na deski teatru tekst niezwykle bogaty w zdarzenia, skondensowany i pełen najwyższych emocji. Udało im się temu sprostać, w swoich kreacjach oddali skomplikowane namiętności bohaterów, pokazali niejednoznaczność ich działań. Powstał spektakl psychologiczny, ale dyskretny, pozbawiony patosu i wzniosłości.

3 lipca godz. 17.00 i 20.30, Akademia Teatralna, Sala im. Jana Kreczmara
POLSKA, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Włodzimierz Szturc, Ewa Kaim, DO DNA, reż. Ewa Kaim
W spektaklu DO DNA młodzi aktorzy próbują wrócić do źródeł śpiewu ukrytych poza chaosem naszej codzienności, jej mało znaczących, pustych, a często agresywnych brzmień, i odpowiedzieć na pytanie: czy rzeczywiście zatarła się potrzeba śpiewu?

Na spektakl składają się teksty i muzyka z oryginalnych źródeł pieśni ludowej – zbiorów Oskara Kolberga i ks. Władysława Skierowskiego. Całość widowiska została uporządkowana według tematów – zasiew i zbiór, wesele i wojna, narodziny i śmierć, bieda, ofiara. Nie chodzi jednak o śpiewanie opowieści, lecz o sięgnięcie do śladów pozostawionych na dnie istnienia.

5 lipca godz. 17.00 i 21.30, Teatr Syrena
RUMUNIA, Uniwersytet „Lucian Blaga" w Sibiu, Wydział Dramatu i Teatru, Eugen Jebeleanu, Rodziny, reż. Eugen Jebeleanu

W listopadzie 2015 roku w jednym z najważniejszych rumuńskich dzienników ukazał się projekt zmiany jednego z paragrafów konstytucji, dotyczącego definicji rodziny. W odpowiedzi na tę zmianę studenci Uniwersytetu „Lucian Blaga" w Sibiu, pod kierunkiem Eugena Jebeleanu przygotowali spektakl opowiadający o relacjach, jakie dzieci i dorośli mają ze swoją rodziną, i sytuujący mechanizmy zachowań jednostek w konfliktowych sytuacjach zaczerpniętych z życia codziennego. Oglądamy historie trzech różnych rodzin, zmagających się z odmiennymi problemami: stratą członka rodziny, szantażem, przemocą, trudną miłością. Bohaterowie muszą zmierzyć się z poczuciem porzucenia, uciekają przed odpowiedzialnością, potrzebują wsparcia, twardo identyfikują się ze swoimi rodzicami albo, przeciwnie, odrzucają ich.

Wydział Dramatu i Teatru Uniwersytetu „Lucian Blaga" w Sybiu został założony w 1997 roku. Oferuje dwa kierunki studiów: aktorstwo i zarządzanie kulturą. W 2011 roku został uznany za najlepszy w swojej dziedzinie w całej Rumunii. Wydział ściśle współpracuje z Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym w Sybiu (trzecim pod względem wielkości w Europie po festiwalach w Edynburgu i Awinionie) i Teatrem Narodowym im. Radu Stanca. Studenci mają możliwość pracy z najlepszymi reżyserami i scenografami w Rumunii, uczestniczą także w wielu produkcjach Teatru Narodowego. Biorą także udział w warsztatach i specjalnych konferencjach z udziałem wielu wybitnych menedżerów kultury.
Studenci Wydziału Dramatu i Teatru Uniwersytetu „Lucian Blaga" w Sybiu gościli na ITSelF w roku 2013. Zaprezentowali wtedy spektakl Warszawska melodia w reżyserii Veroniki i Cătălina Pătru.

1 lipca godz. 20.00, Teatr Ateneum
SŁOWACJA, Akademia Sztuk w Bańskiej Bystrzycy, Wydział Teatralny, Oleg i Władimir Presniakow, Terroryzm, reż. Richard Sanitra

Na spektakl Terroryzm składa się pięć historii, na pierwszy rzut oka zupełnie ze sobą niepowiązanych. Mężczyzna na lotnisku, na którym ogłoszono alarm bombowy, za bardzo się spieszy, by spokojnie czekać na wyjaśnienie sytuacji i postanawia działać, nie zważając na innych ludzi. Jego żona ma romans z mężczyzną, rozładowującym swoją frustrację na niej i otoczeniu. Kolejni bohaterowie to szef, poniżający swoich pracowników, ksenofobiczne staruszki, niechcące i niepróbujące zrozumieć zmian zachodzących w społeczeństwie i żołnierze, którzy powinni być dla społeczeństwa gwarantem bezpieczeństwa, ale ich własne relacje są oparte na znęcaniu i zastraszaniu. Wszyscy bohaterowie są anonimowi, miejsce akcji nie zostało nazwane. Słowacki spektakl to bardzo przykra historia o nas samych.

Akademia Sztuk w Bańskiej Bystrzycy została założona w roku 1997. Prowadzi trzy wydziały: Wydział Sztuk Pięknych, Wydział Muzyczny i, utworzony w roku 1999 w miejsce wcześniejszej Katedry Aktorstwa i Reżyserii, Wydział Teatralny. Studenci mogą wybierać pomiędzy czterema specjalizacjami: aktorstwem; reżyserią teatralną, dramaturgią i teatrologią; reżyserią filmową i scenopisarstwem oraz realizacją filmów dokumentalnych, oferującymi kształcenie w stopniu zarówno licencjackim, jak i magisterskim. Od roku 2010 uczelnia umożliwia studia doktoranckie w ramach specjalizacji reżysersko-dramaturgiczno-teatrologicznej, a także specjalizacji aktorskiej. W tym samym roku ukończono budowę szkolnego studia filmowego. W ostatnich latach uczelnia uruchomiła program współpracy międzynarodowej, nawiązując kontakty ze szkołami teatralnymi na terenie Czech, Polski, Ukrainy, Słowenii, Serbii, Chorwacji, Estonii, Włoch i Francji.
Akademia Sztuk z Bańskiej Bystrzycy gościła na ITSelf trzykrotnie: w roku 2007 ze spektaklem Wesele według Stanisława Wyspiańskiego, w roku 2011 ze spektaklem Holuby i Šulek Jozefa Podhradskýego w reżyserii Matúša Oľhy i w roku 2013 ze spektaklem Mewa Antona Czechowa w reżyserii Moniki Tatarkovej.

30 czerwca godz. 18.00 i 21.00, Akademia Teatralna, Sala im. Jana Kreczmara

USA, Uniwersytet Michigan, Wydział Dramatu i Teatru, Lars Norén, Wojna, reż. Malcolm Tulip

Akcja Wojny szwedzkiego dramatopisarza Larsa Noréna toczy się w nienazwanym, zniszczonym przez wojnę kraju. Poznajemy historię rodziny walczącej o przetrwanie w świecie, w którym normy moralne przestały obowiązywać. Pewnego dnia do domu wraca niespodziewanie oślepiony mąż i ojciec – jego bliscy myśleli, że zginął w czasie akcji.
W tym świecie nie ma niewinnych, a ciemiężeni w niczym nie różnią się od ciemięzców. Spektakl pokazuje nam, że jeśli nie jesteśmy w stanie przetrwać, postępując zgodnie z normami moralnymi, to nasza prymitywna natura dojdzie do głosu szybko i niepostrzeżenie. Nikt nie ma szans pozostać niezmienionym. Wojna stawia nam przed oczami straszne decyzje, podejmowane dziś w miejscach ogarniętych wojną na całym świecie.

Wydział Dramatu i Teatru wywodzi się ze Szkoły Muzyki, Teatru i Tańca, która powstała w 1880 roku i została później włączona do struktur Uniwersytetu Michigan, ocenianego jako jeden z najlepszych publicznych uniwersytetów w Stanach Zjednoczonych. Program studiów opiera się na zachowaniu równowagi pomiędzy zajęciami akademickimi i treningiem zawodowym. Zajęcia odbywają się
w małych grupach, co zmniejsza dystans między studentami i wykładowcami. Co roku studenci przygotowują ponad tuzin przedstawień i koncertów dyplomowych. Oprócz pracy na dużej scenie, możliwa jest także działalność artystyczna w licznych grupach studyjnych.
Jego najsłynniejszym absolwentem jest Arthur Miller, którego imię nosi główny teatr wydziałowy.

3 lipca godz. 18.00 i 20.30, Teatr Syrena

WŁOCHY, Akademia Teatralna „Sofia Amendolea" w Rzymie, na podstawie powieści „Folwark zwierzęcy" George'a Orwella, Farma, reż. Paolo Alessandri
Jesteś Człowiekiem, Zwierzęciem czy Bestią? Na te trzy proste pytania niespodziewanych i przekornych odpowiedzi udziela najnowszy międzynarodowy projekt Akademii Teatralnej „Sofia Amendolea" w Rzymie. Spektakl jest efektem kilkumiesięcznej pracy na scenie, obejmującej między innymi różnorodne techniki improwizacji. Farma to rodzaj lustra, w którym przeglądają się nawzajem Człowiek i Zwierzę. Poprzez ciało, dźwięki i obrazy aktorzy prezentują przed publicznością wyobrażoną „Potworną Farmę", miejsce gdzie antagonistyczne role Człowieka i Zwierzęcia zostają najpierw odwrócone, a potem połączone, w wyniku czego powstaje nowa przerażająca istota: Bestia.

Akademia Teatralna „Sofia Amendolea" w Rzymie powstała w 2007 roku z inicjatywy Fabia Omodei, reżysera i dyrektora artystycznego międzynarodowego festiwalu szkół teatralnych Roma Teatro Festival (od 2003 roku). Prowadzi trzy wydziały: Aktorski, Ciała i Ruchu oraz Teorii i Krytyki. Podczas trzyletniego kursu studenci odbywają zajęcia praktyczne, poznają także historię teatru czy podstawy scenografii i kostiumografii. Szkoła ukierunkowana przede wszystkim na kształcenie w aktorstwie formalnym kładzie nacisk na wymianę międzynarodową, która umożliwia studentom poznanie różnych technik teatralnych, a także zdobycie doświadczenia niezbędnego do swobodnego przekraczania językowych, kulturowych i estetycznych barier. Realizuje eksperymentalne projekty, często angażując do nich grupy osób wykluczonych społecznie. Podczas studiów adepci występują na scenach rzymskich teatrów Eliseo i Quirino, a ich spektakle dyplomowe są zapraszane na liczne zagraniczne festiwale i często nagradzane.
Studenci Akademii Teatralnej „Sofia Amendolea" gościli na ITSelF czterokrotnie. Zaprezentowali spektakle: Koszmary obozu koncentracyjnego (2007), Źli ludzie w Guantanamo (2011), Barwy egzekucji (2013) i Bastards in the Mind wg scenariuszy i w reżyserii Fabia Omodei.

4 lipca godz. 15.30 i 18.00, Teatr Collegium Nobilium

Spektakle pokazywane poza konkursem

POLSKA, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku

Il Lusions, reż. Jacek Dojlidko, Agnieszka Makowska

Troje młodych ludzi szuka odpowiedzi na pytanie, jak wyrazić siebie. Wykorzystując to, co ma każdy z nas, czyli ciało, zapraszają na senną wędrówkę w poszukiwaniu formy. Spektakl łączy nocne koszmary z irracjonalnymi formami pokazującymi nasze wyobrażenia na temat własnego ciała i poszukiwania tożsamości.

5 lipca godz. 17.00, Akademia Teatralna, Sala Gimnastyczna

Trip, reż. Jacek Dojlidko, Karol Smaczny, Paula Czarnecka

podróż / wycieczka / wyjazd / podróżować / potknąć się / wypad / oderwać się / oderwać się od dna / transport narkotyczny / potknięcie się / pomylić się / tura / lekko iść
journey / cruise / departure / travel / stumble / jaunt / break / trip / to get high / slip / go wrong / round / have light step

5 lipca godz. 18.30, Akademia Teatralna, Sala im. Jana Kreczmara

POLSKA, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi, na podstawie dramatu Ten diabeł, co w nim siedzi Johna Osborne'a, Diabeł, który..., reż. Mariusz Grzegorzek

Wielka Brytania, lata pięćdziesiąte XX wieku, purytańskie środowisko na prowincji. Wydawałoby się, że nie ma to nic wspólnego z rzeczywistością Polski w drugim dziesięcioleciu XXI wieku – twórcy spektaklu przekonują jednak, że jest inaczej. Pokazują, do czego może doprowadzić ciasno pojmowana religijność i zmuszanie wszystkich do przyjęcia opartego o wiarę systemu wartości, który powinien być prywatnym wyborem. Zarówno w sztuce, jak i w spektaklu wszystko jest ambiwalentne, nie wiemy nawet, kim tak naprawdę jest główny bohater – nadwrażliwym poetą? Człowiekiem chorym psychicznie?
Diabeł, który... to adaptacja debiutanckiej sztuki „młodego gniewnego" Johna Osborne'a, napisanej z młodzieńczą bezkompromisowością.

2 lipca godz. 18.00, Teatr Collegium Nobilium

POLSKA, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu, Cezary Iber, Miłość, reż. Cezary Iber

Miłości boi się każdy. I każdy na nią czeka. Miłość pozostawia nas nagimi, dokonuje wiwisekcji, wyciąga na wierzch nasze emocje, które zazwyczaj skrywamy gdzieś głęboko i do których nie chcemy się przyznać sami przed sobą. Przeraża nas to, ale potrzeba bliskości drugiego człowieka jest tak wielka, że mimo wszystko podejmujemy kolejne próby.
Spektakl wrocławskich studentów opowiada kilka splatających się ze sobą, z pozoru niepołączonych historii, które każdy z nas widział, słyszał lub przeżył.
W każdym z nas, w każdym domu, w każdym mieszkaniu, wszędzie toczy się historia tego samego cholernego uczucia.

30 czerwca godz. 20.30, Teatr Ateneum
USA, Instytut Teatralny i Filmowy im. Lee Strasberga w Nowym Jorku, Sam Shepard Oszaleć z miłości, reż. Shaun Peknic

W motelowym pokoju na skraju pustyni Mojave rozgrywa się miłosny dramat zmagających się ze sobą kochanków. Relacja May i Eddie'ego przechodzi od czułości do przemocy, od miłości do nienawiści. On zawsze marzył o tym, żeby zamieszkać z nią w przyczepie na farmie w Wyoming i stara się ją do tego przekonać, ona stawia opór...
Oszaleć z miłości to zwariowany kowbojski romans, arcydzieło niedomówień i aluzji, w którym amerykański studenci mogą zaprezentować pełnię swoich umiejętności.

2 lipca godz. 18.30 i 21.00, Akademia Teatralna, Sala im. Jana Kreczmara

ETIUDY STUDENTÓW WYDZIAŁU REŻYSERII Akademii Teatralnej
im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie

Strangers in Paradise, reż. Daria Kopiec
Spektakl Strangers in Paradise powstał z inspiracji filmem dokumentalnym Michała Marczaka Fuck for Forest. Opowiada o komunie, której członkowie podporządkowali całe swoje życie idei wolności. Bohaterowie należą do organizacji non profit zajmującej się ochroną środowiska, tworzą materiały pornograficzne, aby zebrać pieniądze na cele ekologiczne. Tym samym obnażają mechanizmy działania pornobiznesu. Strangers in Paradise to postdramatyczna forma teatralna z elementami tańca współczesnego, teatru fizycznego i z muzyką na żywo.

1 lipca godz. 14.15, Akademia Teatralna, Sala Gimnastyczna, wstęp wolny

Glenn, reż. Jan Jeliński
Alienacja, brak wiary w drugiego człowieka, samotność, poczucie pustki. To tylko niektóre tematy poruszane w przedstawieniu opartym na historii ekscentrycznego pianisty i kompozytora Glenna Goulda. Sylwetka tego muzycznego geniusza staje się pretekstem do próby odpowiedzi na pytanie, czym jest samotność i jaką rolę odgrywa w ludzkim życiu. Muzyka wykonywana na żywo, między innymi fragment słynnych Wariacji Goldbergowskich, przenosi widza w fascynujący, a zarazem przerażający świat.
2 lipca godz. 17.00, Akademia Teatralna, Aula, wstęp wolny

Dzieło, reż. Agnieszka Baranowska
Dzieło dotyczy kondycji teatru i wartości człowieka w teatrze dzisiaj. To spektakl prosty w formie, najważniejszy jest w nim widz i kontakt, jaki nawiązuje z nim aktor. Spektakl obnaża nie tylko teatr, ale również nas, nasze lęki, przyzwyczajenia i klisze, którymi posługujemy się na co dzień. W ten sposób daje każdemu z nas możliwość spojrzenia na siebie samego z większą czułością i z dystansem.
3 lipca godz. 14.00, Akademia Teatralna, Aula, wstęp wolny

TATARAK/MARTA, reż. Karolina Szczypek
Czy pamięć może być źródłem obiektywnej wiedzy o świecie i przeszłości? Co dzieje się ze wspomnieniami gdy opowiadamy je innym ludziom? Jak stwarza się rzeczywisty czas gdy przywołujemy obrazy z przeszłości? TATARAK/MARTA to opowieść o fascynacji życiem, które powoli umyka, to próba uchwycenia struktury wspomnienia. Etiuda powstała z inspiracji drugim tomem dzienników Jarosława Iwaszkiewicza, które zostały wplecione w opowiadanie tego samego autora pt. „Tatarak". Główną bohaterką spektaklu jest Marta, która wraz ze swoim przyjacielem próbuje odtworzyć pewną miłosną przygodę. która znacząco wpłynęła na jej życie.
4 lipca godz. 13.30, Akademia Teatralna, Sala Gimnastyczna, wstęp wolny

Spektakl otwarcia

Polska, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Aktorski, projekt zero: Witzelsucht, reżyseria i choreografia Liwia Bargieł

Witzelsucht – wesołkowatość – to określenie na wesołość i ożywienie występujące u osób z zaburzeniami podstawy płata czołowego mózgu. To jedna z wielu przypadłości zmieniających umysł człowieka i wpływających tym samym na jego osobowość.
Studenci Akademii Teatralnej w swoim spektaklu podążają za myślą Olivera Sacksa, znanego neurologa (autora Mężczyzny, który pomylił swoją żonę z kapeluszem). Sacks traktował każdego pacjenta jak człowieka, kogoś, w kim oprócz schorzenia mieści się cała paleta emocji, marzeń i lęków. Mały kosmos, którego nie da się w pełni zrozumieć ani matematycznie przeanalizować. Młodzi twórcy zastanawiają się, co się stanie, jeżeli reguły definiujące nasz świat ulegną przekształceniom? Jeżeli na siebie samych spojrzymy z innej strony?

30 czerwca godz. 16.30, Teatr Collegium Nobilium, wstęp z zaproszeniami

Spektakl zamknięcia
Polska, Teatr CHOREA i Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza
w Warszawie, Wydział Aktorski, Studium o Hamletach, na motywach tekstów: Hamlet Williama Szekspira, Studium o Hamlecie Jerzego Grotowskiego, Studium
o Hamlecie Stanisława Wyspiańskiego, reż. Waldemar Raźniak, Tomasz Rodowicz

Studium o Hamletach to wspólny projekt warszawskiej Akademii Teatralnej i łódzkiego Teatru Chorea. Studenci II i III roku Wydziału Aktorskiego podjęli próbę zmierzenia się z Hamletem Williama Shakespeare'a, sięgając do zachowanych scenariuszy spektaklu Studium o Hamlecie Jerzego Grotowskiego, do recenzji
i relacji aktorów Teatru 13 Rzędów oraz do Hamleta Stanisława Wyspiańskiego. Aktorzy sami wyszukiwali w dramacie Shakespeare'a fragmenty najbliższe ich własnym doświadczeniom. Spektakl przekracza fabułę dramatu i jest wzbogacony o osobiste wypowiedzi aktorów dotyczące ich życiowych wyborów i własnej tożsamości.

6 lipca godz. 18.00, Teatr Collegium Nobilium, wstęp z zaproszeniami



(-) (-)
Materiał organizatora
1 czerwca 2017