III Nocne Teatralia Strachy

Powstały z inicjatywy Teatru s.tr.a.c.h.. Jest to grupa ludzi, którzy poprzez teatr spełniają marzenia odnajdując swoje miejsce na deskach sceny jak i w życiu. Idea festiwalu powstała po premierze pierwszego spektaklu w lutym 2008. Do tej pory odbyły się dwie edycje festiwalu, który z roku na rok przyciąga coraz większe rzesze miłośników sztuki. Publiczność prócz obejrzenia spektakli festiwalowych, na każdej przerwie jest animowana przez zaproszone teatry, które w formie performance, happeningu, bądź innego rodzaju instalacji nie pozwalają wybić się z rytmu teatralnych uniesień. Głównym celem Nocnych Teatraliów nie jest maraton spektakli, a spotkanie, o które coraz trudniej także w teatrze. Przygotowując każdą edycję Nocnych Teatraliów, Teatr s.tr.a.c.h. wybiera spektakle zaprezentowane w ciągu ostatniego roku w różnych zakątkach Polski, które w wyznaczonym terminie wysyłają zgłoszenie wraz z materiałem filmowym

Spotykamy się już po raz trzeci. Szukaliśmy już ludzi i miejsc, dyskutowaliśmy o teatrze, walczyliśmy z czasem, zmienialiśmy formy, zakrzywialiśmy czasoprzestrzeń. Nie jesteśmy pewni, czy wszystko zostało już powiedziane. Nad słuchaniem i zaczynaniem warto jednak chwilę się zastanowić. Chcemy się dowiedzieć co na ten temat ma do powiedzenia publiczność oraz zespoły, które stworzą z nami nadchodzące Nocne Teatralia III. Ta szczególna noc to czas na wysłuchanie opowieści o teatrze, ale także podzielenie się naszą historią. W tym roku zaprosiliśmy: Walny Teatr z Ryglic, Teatr Nikoli z Krakowa, Teatr Tańca Navras z Rybnika, recitalem Alana Bochnaka “O\'Mylony” oraz performance grupy warsztatowej Zlepione Ciała, pod opieką Teatru s.tr.a.c.h. rozpoczniemy festiwal.

Program:

17.00:
- otwarcie 3 edycji Nocnych Teatraliów Strachy
- performance grupy warsztatowej Teatru s.tr.a.c.h.
- RECITAL ALANA BOCHNAKA
– Teatr s.tr.a.c.h., Krosno

19.30:- MOTYL - Walny Teatr, Ryglice
21.15 – MARUCZELLA - Teatr Nikoli, Kraków
22.45 – POLEMIKI - Teatr Tańca Navras, Rybnik
23.30 – zakończenie festiwalu

Teatr s.tr.a.c.h, Krosno
powstał w 2008 roku. Założony przez Natalię Czernicką, Dagmarę Bogacz i Annę Romańczak. Do grupy dołączyli następnie Alan Bochnak,Paweł Wrona oraz Fabian Schwartz. Teatr jest inicjatorem i autorem Nocnych Teatraliów Strachy odbywających się od 2008 roku w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie. Aktorzy Teatru S.TRA.C.H., jak sami podkreślają, tworzą teatr zmuszający do myślenia, działania
i trudnych analiz. Ich każde przedstawienie to nie tylko suche wypowiadanie tekstu ze sceny a przede wszystkim dzielenie się oddechem, spojrzeniem i gestem, gdyż Strasznie TRudno Analizować Czyjąś Historię. Obecny skład Teatru s.tr.a.c.h.: Natalia Czernicka, Dagmara Bogacz, Alan Bochnak, Paweł Wrona, Fabian Schwartz.

 O\'MYLONY – Recital Alana Bochnaka
Akompaniament: Jarosław Hanik
Reżyseria: Szymon Patrylak
Zaburzenie psychiczne zaliczane do grupy psychoz endogennych. Objawia się upośledzeniem postrzegania lub wyrażania rzeczywistości, najczęściej pod postacią omamów słuchowych, paranoidalnych lub dziwacznych urojeń albo zaburzeniami mowy
i myślenia, co powoduje znaczącą dysfunkcję społeczną.

Alan Bochnak – aktor teatru s.tr.a.c.h., student Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, filia we Wrocławiu. Swoje pierwsze kroki na scenie stawiał w Prywatnej Szkole Muzycznej I stopnia Pro Musica. Doskonalił swoje umiejętności w rzeszowskim Studio Aktorskim Grzegorza Pawłowskiego. Występował także wspólnie ze Studiem Baletowym Lajli Arifuliny w Rzeszowie i na zaproszenie zespołu "Trzecia Zmiana" w Wiedniu

Walny Teatr, Ryglice
powstał w roku 1999 z inicjatywy Adama Walnego, absolwenta wydziału Reżyserii Teatru Lalek Akademii Teatralnej w Warszawie, stypendysty Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Teatr w swych pracach penetruje różne tradycje teatru lalki, maski i przedmiotu w warunkach studyjnych, estradowych i ulicznych. Używa lalki również poza sceną: w edukacji, terapii i sztuce performance. Adam Walny jest autorem podręcznika do teatru lalek „Teatr Przedmiotu” (SDK 2007) oraz założycielem Instytutu Sztuki Lalkarskie i Teatru Przedmiotu w Ryglicach.

MOTYL
Lalki i realizacja sceniczna – Adam Walny
Muzyka – Jan Sebastian Bach
„Motyl” to wybór najlepszych etiud sztuki lalkarskiej inspirowanych mitami i opowieściami biblijnymi, które powstały w latach 1997 - 2000 w Laboratorium Lalki przy Centrum Edukacji Teatralnej w Gdańsku. Znajdziemy tam i „Stworzenie Świata wg Głupka”
i „Historię grudy ziemi” i „Pieśń nad Pieśniami, czyli fugę na lalki” oraz wiele innych. Każda z etiud jest realizowana w innej technice lalkarskiej. Mamy pacynki, jawajki, kukły, marionetki, transformersy i pałuby. Ożywiana lalka z humorem, fantazją a niekiedy
i brawurą podejmuje temat związku miłości i śmierci.
Spektakl nagrodzony m.in. na  Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Lalkarskiej, Bielsko–Biała, 2000 ; Międzynarodowym Festiwalu Lalkarzy Solistów, Praga, 2007; Międzynarodowym Festiwalu „Lalka też Człowiek”, Warszawa, 2008.

Teatr Nikoli, Kraków
został założony przez Mikołaja Wiepriewa w Kijowie (1990r.), a od 1992r. działa w Polsce. Pierwotnie funkcjonował pod nazwą „Biały Klaun”.  Teatr łączy w sobie elementy pantomimy, teatru ruchu, akrobatyki, komedii dell’arte oraz tańca współczesnego. Uczestniczy zarówno w festiwalach krajowych, jak i zagranicznych. Prowadzi warsztaty teatralne na terenie całego kraju i poza jego granicami. Współpracował z krakowskimi teatrami: STU i KTO. Uczestnik II edycji Nocnych Teatraliów Strachy.

MARUCZELLA
Reżyseria i scenariusz: Mikołaj Wiepriew
Scenografia i choreografia: Mikołaj Wiepriew, Dominika Jucha
Muzyka: podkład muzyczny, wybrane utwory
Dźwięk i światło: Sławomir Jucha
Obsada: Mikołaj Wiepriew, Dominika Jucha
„Maruczella” łącząc w sobie humor, niezwykłą stylistykę Niemego Kina i filmów Federico Felliniego tworzy niezwykły spektakl, który od pierwszych chwil porywa publiczność. Tracąc poczucie czasu i teraźniejszości przenosimy się wraz  z aktorami na stary Dworzec Kolejowy, gdzie dym dawno zapomnianych już Parowozów zaprasza nas w romantyczną podróż. Podróż, podczas której gra aktorów niczym delikatna, utkana koronka rysuje przed nami obrazy zalotów, flirtów i scen miłosnych.
Spektakl „Maruczella” zdobył I nagrodę publiczności i III nagrodę jury na Warszawskim Konkursie Teatrów Ogródkowych (2005).

Teatr Tańca Navras, Rybnik
powstał we wrześniu 2004 roku przy Fundacji Elektrowni Rybnik. W projektach scenicznych Teatru zawarte jest konkretne przesłanie dla odbiorców, rodzaj przekazu dokonywanego językiem właściwym dla tej formy sztuki. To jedna ze specyficznych cech Teatru Tańca "Navras": tworzenie form scenicznych, w których - poza doznaniami estetycznymi - zawarta jest pewna treść, idea, którą tancerze zamierzają przekazać odbiorcom.

POLEMIKI
Reżyseria: Artur Stelmaczonek
Scenariusz: Artur Stelmaczonek, Aleksander Sobala
Muzyka:  Możdzer,  Hecq, Yo-Yo Ma
Scenografia: Artur Stelmaczonek
Choreografia: Artur Stelmaczonek, Aleksander Sobala
Światło: Ireneusz Pawliszyn
Obsada: Artur Stelmaczonek, Aleksander Sobala
Ta opowieść zaczyna się jak każda inna; ma początek, ma swój koniec. Spotykają się mężczyzna.... i  mężczyzna. Spotkanie,  nadzieja, złudzenie, niedomówienie, niepewność.  To nie opowieść o miłości, szczęściu. Nawet nie o pozytywnej tożsamości ludzi „kochających inaczej”. Rozdarcie. Wyjść z ukrycia? Ujawnić się czy nie? Poczucie dyskryminacji i zagrożenia brak świadomej akceptacji własnej orientacji to problem jednego z nich.
„Polemiki” nagrodzone zostały wyróżnieniem na X Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku, II nagrodą na  I Ogólnopolskich Spotkaniach Młodego Teatru „Krzykowisko” w Maszewie.



(-)
www.teatrdlawas.pl
8 września 2010