Jedno jedyne ust poruszenie
"Jedni są z głazu, drudzy są z gliny / A ja błyskam i srebrzę się cała / Moja rzecz - zdrada, imię - Maryna / Ja - morska piana niestała"Klub Artystyczny Rampa, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ oraz ‘J.C. Koncert’ zapraszają na pierwszy koncert pilotażowy projektu teatralno-muzycznego „Maryna C.”, który odbędzie się w sobotę 25 czerwca o godzinie 21:00. Inspiracją są teksty rosyjskiej poetki Mariny Cwietajewej, która tworzyła na początku XX wieku. Główna pomysłodawczyni projektu to wokalistka i aktorka – Paula Kinaszewska, związana z teatrami warszawskimi: Teatrem Narodowym, Teatrem Studio, Laboratorium Dramatu, nagrodzona za debiut przez krytyków teatralnych nagrodą im. Andrzeja Nardellego w 2000 r., występująca też w filmach i serialach.
Muzykę skomponowali dwaj młodzi współcześni kompozytorzy - bracia Bartłomiej i Hipolit Woźniakowie, którzy także towarzyszą artystce: na gitarze akustycznej i handsonicu - Hipolit Woźniak, a na gitarze elektrycznej i akustycznej - Bartłomiej Woźniak, kompozytor pieśni i muzyki m.in. do spektakli teatralnych: „Kowal Malambo”, „Gardenia”. Ponadto w projekcie biorą udział muzycy: na pianinie i akordeonie - Fabian Włodarek współpracujący m.in. z Pawłem Mykietynem, Krzysztofem Warlikowskim i Edytą Jungowską oraz na instrumentach perkusyjnych - Robert Siwak, współpracujący m.in. z Marią Pomianowską i Michałem Lorencem.
Obecnie trwają nagrania do płyty, na której znajdzie się 13 utworów. Singiel z trzema pierwszymi utworami ukazał się w czerwcu w nakładzie 3000 egzemplarzy – ‘Twoje imię’ (muz. Bartłomiej Woźniak, tłum. Seweryn Pollak); ‘Urok’ (muz. Bartłomiej Woźniak, tłum. Seweryn Pollak); ‘Pogodna piosenka’ (muz. Hipolit Woźniak, tłum. Anatol Stern) - producent Bartłomiej Woźniak / mix - Sebastian Witkowski. Natomiast cała płyta ukaże się w październiku 2011 r. w nakładzie 10 000 egzemplarzy. Przewidziana jest silna kampania promocyjna. Teksty buntowniczej, kochającej życie Mariny Cwietajewej brzmią niezwykle nowocześnie, mocno. Są jak napisane wczoraj. Dlatego i brzmienie płyty będzie awangardowe, zahaczające o rock alternatywny, folk i bluesa. Zabrzmi także piosenka po rosyjsku pt. ”Nie nada” z filmu "Likwidacja" z muzyką Mikaela Tariverdiewa. Wydawcą płyty jest Jan Cieślak (J.C. Koncert). Równocześnie z premierą płyty planowana jest premiera spektaklu-recitalu, w którym bierze udział Paula Kinaszewska i wszyscy muzycy. Oprawę wideo, animacje oraz scenografię do spektaklu przygotowuje młoda artystka, Agata Wojcierowska.
„Twoje imię – ptaszyna w rękach,
Twoje imię – zimno sopelka,
Jedno jedyne ust poruszenie,
Twoje imię – sylaba, drgnienie,
Schwytana w locie piłeczka,
W ustach srebrny dźwięk dzwoneczka.”
Marina Cwietajewa
\'Myślę, że nikt lepiej nie pisał, w każdym razie nie po rosyjsku\' - mówił noblista Josif Brodski, który wiele lat po śmierci poetki przypominał o niej światu.
Urodziła się w Moskwie 1892 r. Jej matka była niespełnioną pianistką z niemiecko-polskiej rodziny, ojciec rosyjskim profesorem, twórcą Muzeum Sztuk Pięknych w Moskwie. W dzieciństwie uczyła się gry na pianinie, ale to nie muzyka była jej przeznaczona. Tuż przed maturą rzuciła szkołę. Pierwszy tomik wierszy wydała za pieniądze ojca. Przyjaźniła się z poetą Maksem Wołoszynem, który wprowadził ją w wielki świat i który pierwszy przestrzegał: \'Do piekieł, MarIno, trzeba schodzić samemu\'. W wieku 18 lat wyszła za mąż, za młodszego od niej o rok żydowskiego poetę Siergieja Efrona i wkrótce urodziła córeczkę, Ariadnę. Nie była wierna mężowi, miała wielu kochanków zarówno realnych, jak i wiele miłości listownych, dwie największe z Borysem Pasternakiem i Reinerem Marią Rilke. Nie ukrywała swoich romansów, otwarcie pisała o nich zarówno w listach, jak i w swoich wierszach. W wieku 22 lat związała się ze starszą od siebie o 8 lat poetką Sofią Parnok. Związek ten budził ogólne zgorszenie nawet w środowisku moskiewskiej bohemy. Po kilku miesiącach Marina wróciła do męża i wkrótce urodziła drugą córkę, Irinę. Podczas rewolucji 1917 Siergiej opowiedział się po stronie carskiej monarchii i walczył z bolszewikami. Marina została sama, z córkami. Aby przeżyć, wyprzedawała starą biżuterię, książki i ustawiała się w kolejkach do punktów pomocy społecznej po jedzenie dla dzieci. Niedożywiona trzyletnia Irina źle się rozwijała i wkrótce zdesperowana Marina oddała ją do przytułku dla dzieci, gdzie niedługo potem córeczka zmarła z wycieńczenia. Do końca Marina miała wyrzuty sumienia.
W 1922 roku pojechała do Berlina spotkać się z odnalezionym mężem, gdzie zaczęli swoją 17-letnią emigrację (3 lata w Pradze, 14 lat w Paryżu). Urodził im się syn, Mura. Ostatni tom wierszy wydała w 1928 r. Na emigracji podejmowała pracę poniżej swoich kwalifikacji. W końcu wróciła do Moskwy, gdzie uznano ją za podejrzaną ideologicznie, nie mogła tu zamieszkać legalnie, a tym bardziej wydawać swoich wierszy. Córkę Ariadnę, która stała się działaczką czerwonych, zesłano na Północ. Męża rozstrzelano we Francji za szpiegostwo.
W 1941 roku wysłano Marinę z synem do zapadłej wioski w Republice Tatarskiej - Jełabugi. W wieku 47 lat Marina Cwietajewa popełniła samobójstwo. Zostawiła trzy listy – do syna Mury, prosząc o wybaczenie, do znajomego, żeby się zaopiekował Murem (jej syn zginął na froncie trzy lata później w wieku 19 lat) i do gospodarzy, żeby przypadkiem nie pochowali jej żywej, tylko dokładnie sprawdzili, czy na pewno nie żyje.
Po Marinie zostało też podanie, połowa kartki wyrwanej ze szkolnego zeszytu: \'Do Rady Funduszu Literackiego. Proszę przyjąć mnie do pracy w charakterze pomywaczki w otwierającej się stołówce Funduszu Literackiego. M. Cwietajewa\'.
(na podstawie: „Marina Cwietajewa - moja rzecz zdrada” Donaty Subbotko)
„Мне тебя уже не надо,
Милый - и не оттого что
С первой почтой - не писал.”
Paula Kinaszewska - Aktorka teatralna i filmowa, a także śpiewająca. Pochodzi z Gdańska. Skończyła szkołę muzyczną I stopnia w klasie skrzypiec. Absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie (1999). Studiowała pod opieką artystyczną Anny Seniuk i Teresy Budzisz-Krzyżanowskiej. Po studiach związana z Teatrem Narodowym, gdzie za rolę Anusi w „Szkole żon” Moliera w reżyserii Jana Englerta otrzymała Nagrodę im. Andrzeja Nardellego Sekcji Krytyków Teatralnych ZASP dla najlepszego debiutu sezonu. W Teatrze Narodowym współpracowała m.in. z Kazimierzem Kutzem i Zbigniewem Zamachowskim. W głośnej „Operetce” Gombrowicz w reż. Jerzego Grzegorzewskiego zagrała Albertynkę. Następnie aktorka Teatru Wybrzeże w Gdańsku, gdzie współpracowała m.in. z Anną Augustynowicz, Michałem Zadarą, Agnieszka Olsten, Grzegorzem Chrapkiewiczem, Aldoną Figurą. Obecnie związana z Teatrem Laboratorium Dramatu i Teatrem Studio w Warszawie. Brała udział w Festiwalu Studenckim FAMA z piosenkami Agnieszki Osieckiej, a także w kilku edycjach Niekabaretu Macieja Nowaka w Teatrze Wybrzeże. Wraz z kompozytorami Bartłomiejem Woźniakiem i Przemkiem Książkiem oraz autorem tekstów Dariuszem Bazaczkiem, powołali do życia recital „Nad ranem w barze Pernambuco” (później znany pod tytułem „miłość@tango.bar”). Śpiewała także w spektaklu „Upiorne kantyczki” w reż. Jerzego Satanowskiego w Teatrze na Woli w Warszawie. Współtworzyła Kabaret ‘Na koniec świata’ w Laboratorium Dramatu. W swoim repertuarze ma także recital „Portret kobiety w rytmie tanga”. „Maryna C.” to kolejny projekt muzyczny w jej karierze.
Bartłomiej Woźniak - Człowiek orkiestra. Gitarzysta, kompozytor, reżyser dźwięku i sound designer. Swoją grę na gitarze szkolił pod okiem Piotra Lemańskiego i Leszka Potasińskiego na Wydziale Muzyki Jazzowej w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. F. Chopina w Warszawie. Studiował także w Prywatnej Szkole Muzyki Rozrywkowej im. Krzysztofa Komedy w Warszawie w klasie Grzegorza Gałuszki i Krzysztofa Fetrasia. Uczestniczył w kursach mistrzowskich wybitnego gitarzysty jazzowego Gary\'ego Wittnera. Absolwent Wydziału Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. F. Chopina na kierunku Film i Muzyka Rozrywkowa. Szlify kompozytorskie zdobywał w klasie kompozycji i aranżacji w katowickiej Akademii Muzycznej w klasie profesora Andrzeja Zubka. Koncertował z triem Media Luna, który ma w swym repertuarze głównie utwory Astora Piazzoli. Komponuje muzykę do filmów dokumentalnych, seriali telewizyjnych i spektakli teatralnych. Ważniejsze tytuły filmowe: „Lady Domina” w reż. Michała Gazdy, „Yodok Story” w reż. Andrzeja Fidyka, „Pełną Parą” (serial TV) w reż. Leszka Wosiewicza. Ważniejsze spektakle teatralne: Recital Pauli Kinaszewskiej „Portret kobiety w rytmie tanga” do słów Dariusza Bazaczka, recital Marzeny Nieczuji-Urbańskiej „Zanim zaśniesz...”, „Mąż i Żona” w reż. Anny Augustynowicz, „Kowal Malambo” w reż. Ondreja Spisaka, „Gardenia” w reż. Aldony Figury. Jako reżyser dźwięku współpracował z wieloma twórcami m.in. z Tomaszem Bagińskim przy filmie „Katedra”, nominowanym do Oskara w 2003 w kategorii filmów animowanych; Ewą Piętą („Piechu”, „Dziewczyna z plakatu”, „Czerwony Guzik”), Feliksem Falkiem (Teatr TV „Razem”), Maciejem Ślesickim („3 Minuty 21:37”), Jackiem Borcuchem („Wszystko co kocham”), Leszkiem Wosiewiczem („Rozdroże Cafe”), Michałem Rogalskim („Ostatnia akcja”), Darkiem Jabłońskim („Wino Truskawkowe”, „Gry Wojenne”).
Hipolit Woźniak - Rocznik 84, kompozytor, gitarzysta, instrumentalista, muzyk wszechstronny. Jego ulubione instrumenty to handsonic, gitara klasyczna, elektryczna i basowa, perkusja, klawisze i wiolonczela, ale czego nie dotknie, gra mu w rękach. Związany artystycznie z praskim Składem Butelek. Skomponował muzykę do kilku spektakli teatralnych i filmów. Gra w zespole Nic Wielkiego, a obecnie w projekcie Maryna C.
Robert Siwak - Absolwent A.M. i F.C. w Warszawie w klasie perkusji. Od 1990 roku specjalizuje się w grze na arabskich i perskich instrumentach perkusyjnych. Prowadzi aktywną działalność artystyczną. Wystąpił na wszystkich ważniejszych festiwalach muzycznych w Polsce. Koncertował w większości krajów europejskich, a także w Azji i Afryce. Nagrał ponad 30 płyt CD dla wytwórni polskich i zagranicznych. Jest członkiem kilku formacji muzycznych (od muz. dawnej, poprzez folk, etnojazz i rocka do muz. współczesnej ). Od 1995 roku wraz z zespołem „DesOrient” nagrywa muzykę filmową z Michałem Lorencem ( m.in.: "Poznań 56", "Bandyta"," Zabić Sekala", "Daleko od Okna", "Złoto Dezerterów", „Całopalenie”, ”Przedwiośnie"; "Babie Lato", "Fale", "Fundacja", „Piekło Niebo”, „Wino Truskawkowe”, ‘’Wszystko będzie dobrze”, „Pokój w duszy”, „Kołysanka”, „Różyczka”, „Śluby Panieńskie”, „Czarny Czwartek”, „Jan Paweł 2.Szukałem Was…”, serial "Glina"; oprawa muzyczna programu "Panorama "). Współpracuje również m. in. z K. Dębskim , J.A.P. Kaczmarkiem (film „Quo Vadis”), P. Mykietynem (filmy: „Ono”; „Tatarak”, „Essential Killing” i "Pasja wg. św. Marka" ), M. Pomianowską (płyta "Chopin na 5-ciu Kontynentach"), St. Radwanem, J. Satanowskim, St. Syrewiczem, Kayah, J. Kleyffem). Bierze udział w recitalach piosenki aktorskiej: E. Jungowskiej, A. Popławskiej, P. Tucholskiego i G. Rogowskiej. Jest współautorem muzyki do przedstawień teatralnych: "Sytuacje rodzinne" - Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu i "Alina na Zachód" - Teatr Dramatyczny im. G. Holoubka w Warszawie. Prowadził kursy gry na dawnych instrumentach perkusyjnych m.in.: w Starym Sączu, w Poznaniu oraz na III Festiwalu „Skrzyżowanie Kultur” w Warszawie.
Fabian Włodarek - Muzyk i kompozytor. Gra na instrumentach klawiszowych i akordeonie. Współpracuje z Robertem Siwakiem. Wspólnie skomponowali i wykonywali muzykę m.in. w spektaklu „Alina na Zachód” w reż. Pawła Miśkiewicza w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Razem z Kubą Orłowskim przygotował muzykę, aranżacje i realizacje nagrań do kolejnego spektaklu Pawła Miśkiewicza pt. „Alicja”. Był także współautorem muzyki w spektaklu „Nienascycenie” w reż. Tomasza Hynka w Teatrze Studio w Warszawie oraz spektaklu „Łup” w reż. Ivo Vedrala w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Współpracował m.in. z Krzysztofem Warlikowskim, Jerzym Satanowskim, Małgorzatą Bogajewską, Henrim Seroką oraz Pawłem Mykietynem („Essential Killing”- akordeon).
Agata Życzkowska
Materiały Teatru
24 czerwca 2011