Jubileuszowy sezon zakończony

Opera Krakowska zakończyła kolejny sezon artystyczny. Jego początek upłynął pod znakiem obchodów Jubileuszu 60-lecia istnienia krakowskiej instytucji. Zwieńczeniem było uhonorowanie Opery Medalem "Cracoviae Merenti", najwyższym odznaczeniem za szczególne zasługi dla Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa.

Sezon zainaugurowała premiera "Mefistofelesa" A. Boito w reżyserii Tomasza Koniny, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. Realizacja jest efektem współpracy Opery Krakowskiej i Trondheim Symphony Orchestra, podjętej w ramach projektu "Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim". W czerwcu 2015 roku spektakl miał swoją premierę na scenie Olavshalle w Trondheim w Norwegii.

W październiku 2014 roku Opera Krakowska świętowała 60 lat swojego istnienia. Uroczystości zainaugurował "Koncert Jubileuszowy", który minął pod znakiem wspomnień, podziękowań, gratulacji i życzeń. Przyznano: Medale Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Złote Odznaki Honorowe Województwa Małopolskiego - Krzyż Małopolski, Odznaki Honoris Gratia w uznaniu zasług dla Krakowa i jego mieszkańców, Medale za długoletnią służbę dla pracowników Opery.

Jubileusz świętowano wieloma wydarzeniami. Wspomnienia towarzyszyły specjalnej edycji "Viva Opera!", której gośćmi byli: Jadwiga Romańska, Franciszek Makuch, Alina Towarnicka oraz Wiktor Herzig. Specjalnym gościem kolejnego spotkania był Kazimierz Kord, wybitny dyrygent i dyrektor krakowskiej sceny operowej w latach 1962-1970. W czasie jego dyrekcji nastąpił wspaniały rozkwit krakowskiej opery, zarówno pod względem muzycznym jak i plastycznym.

Kulminacją Jubileuszu były uroczyste spektakle "Rigoletta" G. Verdiego w reżyserii Henryka Baranowskiego ze specjalnym udziałem Andrzeja Dobbera w partii tytułowej. W roli Gildy wystąpiła Katarzyna Oleś-Blacha. 13 października, w dniu sześćdziesiątej rocznicy rozpoczęcia działalności Opery Krakowskiej odbyło się Forum Opery Polskiej, przygotowane wspólnie z Instytutem Muzyki i Tańca. W dyskusji o kondycji teatru operowego wzięli udział goście ze świata sztuki, teatru, muzyki i tańca oraz krytycy i animatorzy życia muzycznego.

Opera Krakowska w ramach Jubileuszu wspólnie z Muzeum Narodowym w Krakowie przygotowała wystawę pt. "Przestrzeń opery. Polscy scenografowie XX i XXI wieku". Ekspozycja prezentująca ponad pół tysiąca projektów scenograficznych najwybitniejszych malarzy

i scenografów od czasów II wojny światowej do współczesności była dostępna dla zwiedzających od października do grudnia 2014. Wystawa została wyróżniona Marką Radia Kraków - nagrodą przyznawaną dla najciekawszych wydarzeń kulturalnych. Na ekspozycji gościli wybitni scenografowie m.in.: Krystyna Zachwatowicz, Zofia de Ines, Kazimierz Wiśniak i Boris Kudlička.

W przestrzeni Muzeum zorganizowano też operową charakteryzatornię, odbywały się wykłady i zwiedzania wystawy z kuratorem.

Z okazji Jubileuszu Opera Krakowska wydała książkę autorstwa Anny Woźniakowskiej pt. "Kraków zasługuje na operę" - wspaniałe kompendium wiedzy i przewodnik po dziejach krakowskiej sceny. Publikacja została uhonorowana tytułem "Krakowskiej Książki Listopada 2014".

Na afiszu Opery Krakowskiej zagościły nowe tytuły, wspomniany już "Mefistofeles" A. Boito, "Piękna Helena" J. Offenbacha w reżyserii Rudolfa Zioło pod kierownictwem muzycznym Piotra Wajraka i spektakl baletowy "Emocje" w choreografii Katarzyny Aleksander-Kmieć, Violetty Suski i Jacka Tyskiego. Miała także miejsce światowa prapremiera koncertowego wykonania opery "Olga Bo" z muzyką Marcina Błażewicza pod dyrekcją Łukasza Borowicza.

W wieczór sylwestrowy Opera zabrała widzów w muzyczną podróż koncertem "Sylwester Kraków Airport". Królowała muzyka operowa, operetkowa i musicalowa. Wystąpili soliści krakowskiej sceny: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Stanisław Kufluk, Andrzej Lampert, a także Balet i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Podczas karnawału widzowie bawili się na koncercie "Gdybym był bogaty", którego gościem specjalnym był prof. Zbigniew Ćwiąkalski. Było śpiewająco nie tylko o pieniądzach, ale przede wszystkim o bogactwie niematerialnym, a wszystko okraszone żartem i anegdotą.

Opera Krakowska gościła także na 22. Bydgoskim Festiwalu Operowym prezentując "Miłość do trzech pomarańczy" S. Prokofiewa w reżyserii Michała Znanieckiego, spektakl który został znakomicie oceniony przez krytyków i publiczność. W pięknym wnętrzu Kaplicy św. Kingi

w Kopalni Soli "Wieliczka" zabrzmiała "Mała msza uroczysta" G. Rossiniego pod kierownictwem Zygmunta Magiery, a Orkiestra Opery Krakowskiej towarzyszyła młodym śpiewakom podczas Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu.

Na scenie Opery Krakowskiej gościli znakomici soliści. Zobaczyliśmy Piotra Beczałę w koncercie "Arie Oper Świata", Mariusza Kwietnia i Anamariję Knego w "Eugeniuszu Onieginie", Agatę Zubel w "Cabaret lunaire" oraz Adama Szerszenia w "Traviacie".



(-) (-)
Materiał Opery
13 lipca 2015