Kilka stóp nad ziemią
Spektakl w Miejskim Ogrodzie Sztuki - „Chouf Ouchouf” w wykonaniu szwajcarsko-marokańskiej Groupe acrobatique de Tanger, kierowanej przez duet Zimmermann & de Perrot to dzieło wirtuozowskie, złożone z ciał, rytmu i przestrzeni. To bez wątpienia jedna z ciekawszych propozycji krakowskiego festiwalu Materia Prima.Scenę wyznacza prostokątna podłoga, której tylna ściana zbudowana jest z kilku złączonych ze sobą jaśniejszych brył. Przed nimi, w strojach sportowych, rozgrzewają się artyści – dwie kobiety i kilku mężczyzn – prowadząc ze sobą swobodne rozmowy. Z prawej strony sceny na podłodze leży sterta zmiętych plastikowych butelek. W końcu spektakl się zaczyna: aktorzy zdejmują „dresy", pozostając w najwygodniejszych częściach garderoby. Przy dźwiękach zremiksowanego w rytmach capoeiry hitu „I wanna dance with somebody" artyści zaczynają choreograficzną prezentację zespołu. Po chwili radosnych akrobacji rytm słabnie, zanika, a aktorzy ustawiają się w szeregu wzdłuż ściany. Powtarzając niezrozumiałe monosylaby, razem z nią zbliżają się do widowni. Każda z postaci widoczna jest wyraźnie, jakby reprezentowała inną grupę ludzi, inną przestrzeń. Dalsza część sztuki wskazuje, że tak właśnie jest. Bohaterowie prezentują różne sekwencje zdarzeń ze znanych im regionów: tańczących na ulicach ludzi, mężczyznę grającego na orientalnym instrumencie strunowym, czy licytacje kupców na wschodnim targu. Wszystkie obrazy wzajemnie się przenikają, układając się w krajobraz ludzkości. Jednocześnie każda postać zdaje się brać udział w kolejnych kadrach, jednostka staje się elementem jednocześnie integralnym. W rytm powtarzanych dźwięków, wykonywanych ewolucji.
Prosta, aczkolwiek doskonale zaprojektowana scenografia (Ingo Groher) nie pełni wyłącznie funkcji dekoracyjnej. Do budowy sytuacji wykorzystano specjalne machiny, właśnie elementy tworzące wyżej wspomnianą ścianę. W nich chronili się aktorzy, gdy akcja przesuwała się na pojedyncze osoby; bryły wędrowały po scenie, tworząc fragmenty ścian budynków, kolumn. Na emocje widza silnie oddziaływała też muzyka (odpowiedzialni za reżyserię dźwięku to: Franck Bourgoin, Sebastian Geret, Andy Neresheimer, Susanne Affolter): kompilacja dźwięków etnicznych, elektronicznych, czasem również piosenek rozrywkowych. Bardzo często współdziałała ze światłami (Ursula Degen), które również reorganizowały przestrzeń, wskazując istotne części akcji i nadając im odpowiedni charakter poprzez natężenie i kolorystykę.
Zimmermann i de Perrot stworzyli spektakl wielopoziomowy – dosłownie i w przenośni. Brak jednej płynnej akcji został zastąpiony wieloma obrazami, które w każdej chwili można wyciąć i wkleić w innym miejscu. Przestrzeń została całkowicie podporządkowana możliwościom trupy: kreowane przez nich układy akrobatyczne – nie pozbawione jednak tego pięknego pragnienia przedstawienia historii pewnego człowieka – wznosiły się na ramionach sprawnych artystów. Zadziwiająca była ich fizyczna sprawność, stopień współpracy członków zespołu i wzajemne zaufanie, czasami trudno osiągalne zespołach aktorskich i muzycznych. Groupe acrobatique de Tanger to zespół ludzi, którzy świetnie się ze sobą bawią, zarażają widza radością, stwarzają napięcie, przygotowując się do kolejnej piramidy.
"Chouf Ouchouf", Zimmermann & de Perrot (Szwajcaria/Maroko), 2. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy Materia Prima, Teatr Groteska, Kraków 17-24.11.2012, występują: Younes Hammich, Abdelaziz el Haddad, Jamila Abdellaoui, Adel Chaâban, Younes Yemlahi, Yassine Srasi, Amal Hammich, Mohammed Hammich, Mustapha Aït Ourakmane, Mohammed Achraf Chaâban, Samir Lâaroussi, Najib El Maïmouni Idrissi.
Maria Anna Piękoś
Dziennik Teatralny Kraków
2 grudnia 2012