Koncertowe wykonanie

W Teatrze Wielkim w Łodzi rozpoczęły się próby kolejnej premiery, wykonania koncertowego Madamy Butterfly. Pod kierownictwem Maestro Tadeusza Kozłowskiego ćwiczą soliści, chór i muzycy orkiestry. Premiera 10, 11 i 13 marca 2012 r., o godz. 19, w Teatrze im. S. Jaracza.
Przygotowania przed pierwszym wystawie- niem opery Madama Butterfly bez reszty pochłonęły Giacoma Pucciniego. Studia nad Japonią, jej muzyką, obyczajami i językiem miały przynieść zwieńczenie w postaci triumfalnego powrotu kompozytora do La Scali. Jego nadzieje rozminęły się jednak z oczekiwaniami publiczności i recenzentów, którzy po premierze przepowiadali operze zapomnienie... Chłodne przyjęcie skłoniło Pucciniego do wniesienia poprawek do partytury


Na drugą premierę wybrano kameralny teatr w Brescii, w którym wypełniona po brzegi widownia domagała się bisów aż pięciu utworów dzieła. Po tak spektakularnym sukcesie opera trafiła do Covent Garden 10 lipca 1905, a do momentu premiery w Opera Comique i Metropolitan Opera w 1906, dzieło zdążyło już podbić Buenos Aires, Montevideo, Aleksandrię, Kair, Budapeszt
i Waszyngton. Warszawa usłyszała operę w 1908.
Partytura Madamy Butterfly swoje orientalne zabarwienie zawdzięcza
w nieporównywalnej mierze inwencji melodyczne i orkiestrowej kompozytora, jedynie stymulowanej oryginalnymi wzorcami. Puccini łączy oryginalne tematy japońskie
z imitacjami własnego kroju, pragnąc osiągnąć więcej niż proste reprodukcje owych motywów. O szczególnej wartości dzieła stanowią partie dedykowane Cio-Cio-San, bowiem zawierają najwyższą nutę na głos sopranowy, o jaką pokusił się Puccini, czyli wysokie D. Opera dostarcza słuchaczom chwil pełnych lirycznych uniesień,
w mistrzowski sposób oddając to, co składa się na „pucciniowski” dramat - wartką akcję i dawkowany konsekwentnie postęp tragedii. Tragedii kobiety odtrąconej przez swoich z powodu uczucia, które pozbawia ją tożsamości…
Libretto:

Akt I

Porucznik amerykańskiej armii Pinkerton podziwia swój nowy dom na wzgórzu nad Nagasaki. Towarzyszy mu amerykański konsul Sharpless, który jest zaniepokojony związkiem małżeńskim porucznika z młodą Japonką. Martwi go jej łatwowierność oraz bezgraniczna miłość, jaką Cio-Cio-San (po angielsku Butterfly) darzy porucznika. Pinkerton postrzega jednak swoje małżeństwo jak egzotyczną przygodę. Przybywa Butterfly z rodziną. Próbując ukryć sarkazm, Pinkerton przyjmuje ich hołdy, podczas gdy młoda gejsza przekazuje służącej Suzuki kilka kobiecych przedmiotów, w tym tajemnicze puzderko o równie tajemniczej zawartości. Jest to sztylet, jaki cesarz przesłał niegdyś ojcu Butterfly z rozkazem samobójstwa, wykonanego niezwłocznie. Ceremonię przerywa przybycie wuja Bonza. Oskarża bratanicę
o zdradę religii swoich przodków. Wuj wyrzeka się więzi rodzinnych z Butterfly, w czym znajduje sprzymierzeńców wśród jej bliskich. Butterfly i Pinkerton szykują się do nocy poślubnej.


Akt II

Suzuki błaga bogów o to, by osuszyli łzy z twarzy Butterfly. Konsul opłaca czynsz za dom, a Pinkerton nie powraca, co nie wpływa na ufność i wierność kobiety. Okazuje się, że Sharpless dostał list od Pinkertona, a z rozmowy dowiadujemy się, że Butterfly czeka na swojego męża już trzeci rok. Butterfly skarży się na natarczywość Goro, który nie szanuje jej stanu cywilnego i rekomenduje kandydatów na męża. Jeden z nich, książe Yamadori, z miłości do Japonki porzucił swoje wszystkie trzy żony. Konsul czyta Butterfly list od męża, w którym ten zapowiada powrót, jednak zastrzega w nim, że nie zamierza spotkać się z żoną. Nagle Sharpless widzi przed sobą małego chłopczyka o jasnych włosach i niebieskich oczach, o którego istnieniu Pinkerton na ma pojęcia. Działo w porcie ogłasza przybycie wojennego okrętu…

Akt III

O wschodzie słońca Suzuki przyjmuje Sharplessa i Pinkertona tłumacząc, że Butterfly spędziła bezsenną noc na oczekiwaniu. Widząc przystrojony kwiatami dom, Pinkerton zaczyna rozumieć co zrobił. Butterfly dostrzega w ogrodzie postać o kobiecej sylwetce. Gotowa jest oddać synka mężowi, jeśli sam po niego przyjdzie. Klęka, otwiera tajemnicze puzderko ojca, wyjmuje z niego sztylet i przykłada sobie do piersi…
 
***

Obsada:
Madama Butterfly (Cio-Cio-San): Aleksandra Novina-Chacińska, Anna Wiśniewska-Schoppa
Suzuki, służąca Cio-Cio-San: Bernadetta Grabias, Agnieszka Makówka
Kate Pinkerton: Bernadetta Grabias, Agnieszka Makówka
Pinkerton: Tomasz Kuk, Sylwester Kostecki
Sharpless, konsul amerykański: Zenon Kowalski, Adam Szerszeń
Goro, japoński swat: Paweł Wunder, Dominik Sutowicz
Książę Yamadori: Andrzej Kostrzewski, Przemysław Rezner
Wuj Bonzo: Patryk Rymanowski, Grzegorz Szostak
Wuj Yakuside: Andrzej Staniewski, Wiesław Rudnicki
Komisarz: Zbigniew Kuźnik, Józef Mituta
Oficer: Zbigniew Kuźnik, Józef Mituta
Matka Cio-Cio-San: Joanna Łaniecka, Agnieszka Witkowska
Ciotka Cio-Cio-San: Irena Pietrzak, Maria Stuczyńska
Kuzynka Cio-Cio-San: Karolina Widenka, Dorota Woźniak
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi
Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Kierownictwo chóru: Waldemar Sutryk
Asystent reżysera: Maria Szczucka



(-)
Materiały Teatru
18 lutego 2012