Koncerty, spektakle, gala baletowa i wydarzenia specjalne

Spektakl "Rigoletto" G. Verdiego zakończył XVII Letni Festiwal Opery Krakowskiej, który w tym roku odbywał się w dn. 8.06.-5.07. W programie Festiwalu tradycyjnie znalazły się koncerty, spektakle, gala baletowa i wydarzenia specjalne.

Festiwal zainaugurowała premiera "Trubadura" G. Verdiego (8,9,11,12.06.). Spektakl, przygotowany w dwusetną rocznicę urodzin kompozytora, w reżyserii Laco Adamika ze scenografią i kostiumami Barbary Kędzierskiej, opracował muzycznie i poprowadził Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny naszego teatru. Oprócz solistów Opery Krakowskiej w partii Azuceny usłyszeliśmy Małgorzatę Walewską i Agnieszkę Rehlis, jako Manrica Arnolda Rutkowskiego, jako Ferrando Josefa Benci (ze Słowacji), a w partii hrabiego Luny wystąpił Dainius Stumbras (z Litwy). Spektakl został entuzjastycznie przyjęty przez krytyków:

(...) Są śpiewaczki (i śpiewacy), którzy oprócz głosu mają jeszcze talent aktorski i właśnie do nich należy Walewska. Wydobyła cały tragizm z postaci nieszczęśliwej Cyganki, zawziętość w pragnieniu zemsty i miłość matczyną. To jedna z najbarwniejszych postaci verdiowskich. Właściwie nie wiadomo do końca, jak było i kim naprawdę jest Manrico: czy rzeczywiście Azucena wrzuciła własne dziecko do ognia i zamiast niego chowała brata hrabiego Luny, czy też było odwrotnie, a oskarżenie w stronę Luny, że zabił własnego brata, rzuciła mu w twarz z czystej zemsty - pisała Dorota Szwarcman o krakowskiej inscenizacji [szwarcman.blog.polityka.pl].

Verdi w Krakowie wypada nieźle, przynajmniej ostatnio. Niezła była Traviata sprzed dwóch lat, dobre wyprodukowane nieco wcześniej Requiem. Ale Trubadur te realizacje pobił wczoraj o głowę. Przede wszystkim muzycznie. W niedzielę wieczorem na scenie usłyszeliśmy po prostu verdiowskie głosy - bez jakiejkolwiek przesady. - komentował Marcin Kaczmarczyk [bachandlang.blogspot.com]

Kolejną atrakcją festiwalu był występ Mariusza Kwietnia, solisty MET, w partii Eugeniusza Oniegina! Niezrównany polski baryton zaśpiewa na naszej scenie 21 i 23.06., podczas festiwalu zamykającego sezon artystyczny Opery Krakowskiej. Dodajmy, że właśnie partią Oniegina Mariusz Kwiecień otworzy sezon artystyczny 2013/2014 Metropolitan Opera. Przypomnijmy, że inscenizacja "Eugeniusza Oniegina" Michała Znanieckiego została uznana za najlepszy spektakl operowy w Hiszpanii w sezonie 2010/2011. W tym spektaklu jest wszystko: miłość, namiętność, zazdrość i śmierć. - pisała o Eugeniuszu Onieginie Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz w Dzienniku Polskim.

W ramach obchodów roku verdiowskiego w budynku przy ulicy Lubicz można było zobaczyć, oprócz "Trubadura", dwie opery tego kompozytora: "Traviatę" (14.06.), w której partię tytułową wykona Edyta Piasecka-Durlak i "Rigoletto" (5.07.) - w głównych partiach wystąpili Katarzyna Oleś-Blacha i Leszek Skrla. Jubileusz uświetnił także koncert "Arie Oper Świata - Viva Verdi!"(25 VI). Podczas koncertu wystąpili soliści naszego teatru - Magdalena Barylak, Agnieszka Cząstka, Katarzyna Oleś-Blacha, Tomasz Kuk i gościnnie Dainius Stumbras oraz Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Artyści wykonali m.in. fragmenty "Taviaty", "Rigoletta", "Aidy", "Nabucco" i "Trubadura".

W samym sercu Krakowa na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu Zespół Opery Krakowskiej przedstawił jedno z najbardziej niezwykłych, a zarazem popularnych dzieł muzyki symfonicznej XX wieku - "Carmina Burana" Carla Orffa. Ponad 200 osobowy zespół artystyczny wystąpił podczas trzech magicznych wieczorów 28, 29 i 30.06. Utwór wykonała orkiestra pod batutą Tomasza Tokarczyka, 80-osobowy chór, przygotowany przez Zygmunta Magierę oraz soliści: Katarzyna Oleś-Blacha i Iwona Socha (sopran), Adam Sobierajski (tenor) oraz Adam Kruszewski i Stanisław Kufluk (baryton). Inscenizację widowiska z udziałem Baletu Opery Krakowskiej przygotowali Bogusław Nowak i Emil Wesołowski, który był także autorem choreografii. Światła i multimedia opracował Dariusz Pawelec, a autorką scenografii i kostiumów była Bożena Pędziwiatr. W widowisku wziął także udział Chór Dziecięcy, Studio Baletowe oraz zespół Gwardii Gryfa z Wrocławia - jedyna grupa w Polsce, która realizuje pokazy inspirowane włoską sztuką żonglerki chorągwiami. Artyści zostali nagrodzeni owacjami na stojąco. Łączna widownia na trzech spektaklach wyniosła ponad 4500 osób. Współorganizatorem widowiska był Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki. Przed koncertami Opera Krakowska zaprosiła krakowian na event pod hasłem Sztuka ekologii - Ekologia sztuki (27.06.). Inspiracją i głównym punktem odniesienia do działań artystycznych i edukacyjnych była premiera kantaty. W wydarzeniu uczestniczyli turyści i uczniowie. Była to okazja do promocji ekologicznego trybu życia - osoby przebrane w kostiumy operowe oraz stroje zrobione z materiałów z recyclingu rozdawały zdrowe, polskie jabłka i ulotki edukacyjne. Wśród uczestników eventu została przeprowadzona ankieta, adresowana również do widowni spektakli 28, 29 i 30 czerwca. Na zakończenie dnia uczestnicy eventu mieli możliwość wzięcia udziału w przygotowanej specjalnie dla nich dodatkowej próbie koncertu "Carmina Burana". W ten sposób Opera Krakowska wspólnie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie propagowała sztukę ekologii.

Miłośnikom baletu Festiwal oferował kilka wydarzeń - galę baletową "Grand Pas!" (3.07.), spektakl Polskiego Baletu Narodowego "Obsesje" i pokaz filmów prezentujących choreografię Matsa Eka. Te wydarzenia prezentowaliśmy w ramach Międzynarodowego Przeglądu Sztuki Blatowej. Czwarta edycja "Grand Pas!" odbyła się na wawelskim dziedzińcu tradycyjnie z udziałem najwybitniejszych polskich solistów oraz gości z całej Europy. Wystąpili soliści Ukraińskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu im. Tarasa Szewczenki w Kijowie - Ekaterina Metyolkina, Elizaveta Cheprasova, Viktor Ishchuk i Yevgeny Lagunov zatańczyli "Quatro" w choreografii Edwarda Cluga do muzyki Milko Lazara. Polski Balet Narodowy podczas gali zaprezentował "The Green" w choreografii i scenografii Eda Wubbe do muzyki Johanna Sebastiana Bacha. Zatańczyli Paweł Koncewoj, Adam Kozal, Adam Myśliński, Sebastian Solecki, Jacek Tyski, Kurusz Wojeński i Bartosz Zyśk. W pokazie wystąpił także Zespół Baletu Opery Krakowskiej z "Memory" do muzyki Siergieja Rachmaninowa w choreografii i reżyserii Ondreja Šotha, do której scenografię i kostiumy przygotował Andrej Sukhanov. Wystąpili: Agnieszka Chlebowska, Martyna Dobosz, Katarzyna Sanocka, Maksim Kileyeu, Dzmitry Prokharau i Yaugeni Raukuts oraz pary: Małgorzata Dorosiewicz-Witczak, Bożena Kowalska, Mizuki Kurosawa, Artem Kharchyk, Adam Mośko i Maciej Pluskowski. Podczas gali wystąpił także kwintet wiolonczelowy Cellostrada.

Podczas festiwalu gościnnie wystąpił Polski Balet Narodowy. Zaprezentował "Obsesje" - wieczór baletowy w trzech częściach (1.07.). Otworzyła go suita z pełnospektaklowego baletu Krzysztofa Pastora "Kurt Weill", następnie artyści zatańczyli wersję "Święta wiosny" izraelskiego choreografa Emanuela Gata, a na koniec zobaczyliśmy poruszającą grę nastrojów i emocji w dynamicznym balecie "Moving Rooms" Krzysztofa Pastora.

Uzupełnieniem przeglądu były projekcje filmów "Żegnaj" i "Miejsce", prezentujących choreografię Matsa Eka (2.07.).

Program festiwalu dopełnił spektakl baletowo-operowy "Orfeusz i Eurydyka" Ch. W. Glucka (16 i 18.06.), który przygotował Giorgio Madia, włoski choreograf odnoszący sukcesy na scenach europejskich.

W ramach festiwalu odbyło się 19 różnych wydarzeń - 16 koncertów i spektakli oraz event promocyjny, pokaz filmów i wystawa plakatów. Średnia frekwencja wyniosła 98 %

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego



(-) (-)
Materiał organizatora
19 lipca 2013