Korsarz wraca do Warszawy

Po 150 latach nieobecności, 20 marca 2020 roku powraca na scenę Teatru Wielkiego jeden z hitów baletowych XIX wieku – widowiskowy „Le Corsaire". Powstał w 1856 roku na scenie Opery Paryskiej.

Jego librecistą był francuski dramaturg Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges (autor m.in. „Giselle"), który oparł się na słynnym i popularnym w tamtych latach poemacie Lorda Byrona. Muzykę skomponował Adolphe-Charles Adam, a twórcą pierwowzoru choreograficznego był ich wybitny rodak, baletmistrz Joseph Mazilier. W tym samym roku wystawiono „Korsarza" w Londynie, a już półtora roku później balet znalazł się w repertuarze Teatru Wielkiego w Warszawie, wystawiony według pierwowzoru przez polskiego choreografa Romana Turczynowicza. Dopiero potem podbijał kolejno Mediolan, Petersburg i Moskwę. To właśnie w Rosji przetrwał w repertuarze do naszych czasów, a w ostatnim ćwierćwieczu ponownie zyskał szerszą popularność na Zachodzie, powracając na sceny europejskie i amerykańskie.

Pierwszej twórczej rewizji pierwotnej oprawy muzycznej i choreografii „Korsarza" dokonał legendarny choreograf francuski Marius Petipa na scenie Teatru Maryjskiego w Petersburgu. Dodawał kolejno do partytury Adama numery muzyczne innych kompozytorów (Pugni, Oldenburg, Drigo i in.) oraz wzbogacał kolejne wznowienia baletu o nowe sekwencje choreograficzne. Właśnie na jego wersji, przetwarzanej i doskonalonej przez następne pokolenia baletmistrzów i tancerzy, oparł się Manuel Legris, były „danseur étoile" Opery Paryskiej, a obecnie dyrektor Baletu Opery Wiedeńskiej, który w 2016 stworzył tam z powodzeniem własną rekonstrukcję „Korsarza". I ta właśnie inscenizacja trafia teraz na scenę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wykonaniu czołowych solistów i zespołu Polskiego Baletu Narodowego.

„Korsarz" to opowieść baletowa rozgrywająca się w dawnym tureckim mieście Adrianopol. Przedstawia przygody charyzmatycznego pirata Konrada zakochanego w pięknej Medorze. Zostaje ona porwana przez handlarza niewolnikami, który sprzedaje ją na targu władczemu Zeid-Paszy. W intrygę wplątany jest także podstępny Birbanto, kompan Konrada, oraz zazdrosna niewolnica Gulnara, która kocha się w Paszy. Balet jest pełen zaskakujących zwrotów akcji, roztańczonych scen widowiskowych i obfituje w liczne popisy solowe. Będzie kolejną atrakcją repertuarową Polskiego Baletu Narodowego skierowaną do najszerszej wiekowo widowni.

Współtwórcami realizatorami warszawskiej premiery „Korsarza" są: francuski dramaturg Jean-François Vazelle, litewski dyrygent Robertas Šervenikas, znana włoska scenografka Luisa Spinatelli oraz francuska projektantka świateł Marion Hewlett. Pierwszą serię przedstawień zaplanowano w dniach 20-26 marca br., a następnie balet powróci do repertuaru dopiero w przyszłym sezonie.



Adam Kozal
Materiał Teatru Wielkiego w Warszawie
5 marca 2020
Spektakle
Korsarz
Portrety
Manuel Legris