Kultura po polsku

Przedstawiamy najważniejsze punkty tegorocznego programu Instytutu Adama Mickiewicza, działającego pod marką Culture.pl. W planach jest kontynuacja najważniejszych projektów, a także nowe kierunki i nowe dziedziny.

Rok 2015 był wyjątkowy dla Instytutu Adama Mickiewicza, ponieważ w tym roku przypadła 15 rocznica jego powstania. Od 2000 roku Instytut zaprezentował blisko 5 000 wydarzeń kulturalnych, które obejrzało blisko 50 milionów widzów w 67 krajach na 5 kontynentach.

W 2015 roku Instytut świętował swój jubileusz, realizując wyjątkowe wydarzenia – od sztuk wizualnych i designu poprzez muzykę poważną i aktualną, aż po film i teatr. W Brazylii sukces odniosła największa monograficzna wystawa Tadeusza Kantora; I,CULTURE Orchestra zagrała niezapomniany koncert na kijowskim Majdanie Nezałeżnosti w ramach obchodów Dnia Niepodległości Ukrainy; sezon kultury polskiej w Chinach cieszył się ogromnym zainteresowaniem; publikacja VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century otrzymała tytuł Najpiękniejszej Książki Roku; natomiast portal Culture.pl otrzymał nagrodę Gwarancji Kultury – to tylko wybrane wydarzenia z ubiegłego roku.

W 2016 roku Instytut planuje kontynuować działania w zakresie sztuk wizualnych, designu, teatru i sztuk performatywnych, muzyki poważnej i muzyki aktualnej oraz filmu. Culture.pl wkroczy silniej w działkę polskiej architektury, a także sztuk technologicznych i nowych mediów. Uwaga skoncentrowana będzie na strategicznych kierunkach geograficznych. Umacniana będzie pozycja marki Polska w krajach Azji i Partnerstwa Wschodniego. Do stref, w których polska kultura jest od kilku sezonów konsekwentnie prezentowana, dołączą dwie nowe: Ameryka Południowa i kraje Morza Bałtyckiego, w których pierwsze pilotażowe projekty odbyły się jeszcze w 2015 roku.
Projekty stałe

W ramach projektu promocji muzyki aktualnej Don't Panic! We're from Poland będzie kontynuowana współpraca z najważniejszymi europejskimi festiwalami muzycznymi. Za nami już pierwszy showcase polskich artystów na Eurosonic, a już wiosną polscy muzycy zaprezentują się m.in. na scenach targów Jazzahead i Womex oraz na festiwalach Reeperbahn w Hamburgu i The Great Escape w Brighton. W krajach nadbałtyckich i Azji planowane są liczne trasy koncertowe polskich artystów.

Projekt Polska Music rozpoczął rok cyklem polskich koncertów na paryskim Biennale Kwartetów Smyczkowych i koncertem poświęconym polskiej muzyce z cyklu Green Umbrella w Los Angeles Philharmonic. W tym roku polska muzyka współczesna będzie też silnie reprezentowana m.in. podczas Huddersfield Contemporary Music Festival oraz w repertuarze Chicago Symphony Orchestra i London Philharmonia Orchestra. Jak w poprzednich sezonach, obok koncertów ważną rolę odgrywać będzie promocja polskiej opery - na ten rok planowana jest m.in. brytyjska trasa opery "Kupiec Wenecki" Andrzeja Czajkowskiego.

Koncerty i opery uzupełniać będą nowe wydawnictwa płytowe z polską muzyką współczesną oraz muzyką dawną, po którą po raz kolejny sięgnęła legendarna grupa The Sixteen.

Polskiego designu nie zabraknie na najważniejszych międzynarodowych festiwalach i targach. Polskie wystawy prezentowane będą m.in. na inauguracyjnym London Design Biennale oraz podczas reaktywacji prestiżowego Triennale Designu w Mediolanie. W związku z polskim sezonem w Brazylii, Culture.pl przygotowuje dwie przekrojowe wystawy designu dla publiczności Rio de Janeiro – w Muzeum Sztuki Nowoczesnej i w Brasilii – w Muzeum Narodowym.

Rok rozpoczął się wystawą "polskich innowacyjnych pomysłów" w Kolonii; natomiast polska grafika wkrótce zostanie pokazana po raz pierwszy w Reykjaviku w ramach DesignMarch. Dzięki trzeciej edycji projektu Wystawiajmy się!, polscy projektanci będą mieli okazję zaprezentować się na festiwalach i targach na całym świecie. Do tej pory 27 projektantów i grup projektowych miało okazję uczestniczyć w ponad 20 międzynarodowych wydarzeniach branżowych.

W tym roku teatr będzie najmocniejszym ogniwem polskich prezentacji w Azji. Po ubiegłorocznym sukcesie polskiego teatru w Chinach, w roku 2016 m.in. w Tianjinie i na Festiwalu w Wuzhen zaprezentowane zostaną kolejne spektakle, od najgorętszych nazwisk teatru dramatycznego po spektakle teatru tańca i operę. Mocny program teatralny zaprezentowany zostanie także w Brazylii m.in. podczas Festiwalu Teatralnego w São Paulo.

Obok indywidualnych i zbiorowych wystaw polska sztuka wizualna będzie w tym roku silnie reprezentowana na światowych biennale sztuki: polscy artyści uczestniczyć będą m.in. w Berlinale i 32. Bienal de São Paulo, specjalna sekcja podczas XX Biennale w Sydney poświęcona będzie pisarzowi Stanisławowi Lemowi.

Nowe kierunki

W ubiegłym roku Culture.pl po raz pierwszy wkroczyło na kulturalny rynek Brazylii, prezentując obszerną wystawę z okazji Roku Tadeusza Kantora w São Paulo. Prezentacja polskiej kultury w Brazylii będzie pierwszym kompleksowym projektem realizowanym na tym kontynencie. Jego osią programową jest bogate polskie dziedzictwo w Brazylii, związane z falą emigracji, która zaowocowała mocnym polskim wpływem na brazylijską architekturę, teatr, współczesny taniec i przedsiębiorczość.

Projekt pokaże Polskę w Brazylii przez pryzmat kultury brazylijskiej, m.in. przypominając postaci polskich artystów, którzy mieli silny wpływ na kulturę Brazylii, szczególnie w takich dziedzinach jak teatr (Tadeusz Kantor, Zbigniew Ziembiński), taniec (Yanka Rudzka), architektura (Lucjan Korngold), kino (Krzysztof Kieślowski) czy wyroby cukiernicze (fabryka słodyczy Lalka w Belo Horizonte). W oparciu o doświadczenia emigracyjne i przenikanie się wpływów artystycznych powstał program wydarzeń, który sięgając do najlepszych tradycji buduje dialog między współczesną kulturą obu krajów.

Program, obejmujący projekty z różnych dziedzin kultury i projekty interdyscyplinarne powstał we współpracy Culture.pl z m. in. Sesc São Paulo, Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM), Muzeum Narodowe w Brasilii, Mostra Internacional de Teatro w São Paulo, Tempo Festival w Rio de Janeiro, Instituto Tomie Ohtake, Casa do Povo, JA.CA – Centro de Arte e Tecnologia Belo Horizonte, Biennale w São Paulo, galeria Pivô.

Po krajach Partnerstwa Wschodniego i Azji, region Morza Bałtyckiego to kolejny obszar, gdzie Instytut rozwijać będzie międzynarodowe projekty kulturalno-społeczne. Działania prowadzone będą przede wszystkim w krajach Nord Baltic Eight: Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Norwegia, Szwecja, Dania, oraz Islandia. Niektóre projekty przygotowane będą także we współpracy z partnerami z Rosji (w szczególności z Petersburga i Kaliningradu) oraz Niemiec (zwłaszcza reprezentujących landy nadbałtyckie: Szlezwik-Holsztyn i Meklemburgię-Pomorze Przednie). W 2016 roku kontynuowane będą wydarzenia zainicjowane w 2015 roku, m. in. konkurs na film dokumentalny Common Baltic Short Film Contest, cykle koncertów muzyki aktualnej, warsztaty dla polskich i szwedzkich projektantów, a także prezentacje sztuki współczesnej.

Po sukcesie ubiegłorocznych projektów w Chinach, gdzie polskie prezentacje zobaczyło ponad 300 tysięcy osób, Instytut kontynuuje projekty w krajach azjatyckich. W tym roku, Instytut poszerzy swoją obecność w Azji, intensyfikując działania w Indiach, gdzie prezentowana będzie polska sztuka współczesna, teatr i projekty dla najmłodszych uczestników kultury.

Nowe dziedziny

W 2016 roku Instytut mocniej skupi się także na polskiej architekturze. W Polskim Pawilonie podczas 15. Międzynarodowej Wystawy Architektury Biennale w Wenecji zaprezentowana zostanie praca "Podwójna fasada", której autorami są Dominika Janicka i Michał Gdak z Institute of Design Kielce, z kolei dorobek jednego z najwybitniejszych polskich twórców i wizjonerów – Oskara Hansena w Yale School of Architecture.

Do kluczowych obszarów działalności Culture.pl dołączą także sztuki technologiczne. Aktywność w tym nowym obszarze rozpocznie polski udział w dwóch kluczowych konferencjach: Seven on Seven w organizowane przez New Museum w Nowym Jorku oraz International Symposium on Electronic Art w Hong Kongu.

Nowa odsłona I, CULTURE Orchestra

I, CULTURE Orchestra jest jednym z flagowych projektów Instytutu Adama Mickiewicza. Orkiestra w swojej pięcioletniej historii zagrała w najbardziej prestiżowych salach koncertowych i na największych festiwalach muzycznych w Europie. Młodzi muzycy z Polski i państw Partnerstwa Wschodniego zagrali łącznie 36 koncertów w 24 miastach w 15 krajach. W 2015 roku, pod batutą dyrektora artystycznego ICO Kirilla Karabitsa, Orkiestra zagrała swój największy koncert występując przed 55 000 publicznością na kijowskim Majdanie Nezałeżnosti w ramach obchodów Dnia Niepodległości Ukrainy.

Okrągła rocznica to znakomity moment na rozbudowanie i wzbogacenie formuły ICO.

– W tym roku organizujemy serię klas mistrzowskich, dzięki którym muzycy będą mogli szerzej rozwijać swoje kompetencje zawodowych artystów oraz zdobyć dodatkowe doświadczenie przed przesłuchaniami do kolejnej edycji I, CULTURE Orchestra w 2017 roku – mówi Ewa Bogusz-Moore, menedżer I, CULTURE Orchestra w Instytucie Adama Mickiewicza.

Warsztaty dla muzyków prowadzone będą przez członków prestiżowych europejskich orkiestr symfonicznych, m.in. Philharmonia Orchestra, London Symphony Orchestra czy Oslo Filharmonien. W najbliższych miesiącach warsztaty odbędą się w stolicach krajów Partnerstwa Wschodniego: Tbilisi (14-16 marca), Mińsku (21-23 marca), Kiszyniowie (4-6 kwietnia), Kijowie (11-14 kwietnia), Baku (21-23 kwietnia) i Erywaniu (4-6 maja).

- Mamy głębokie przekonanie, że poświęcając ten rok pracy nad warsztatem przyszłych kandydatów do I, CULTURE Orchestra, budujemy most ku ich artystycznej przyszłości, z ogromną korzyścią dla ich profesjonalnego rozwoju oraz rozwoju całego zespołu I, CULTURE Orchestra – dodaje Bogusz-Moore.



(-) (-)
Materiał IAM
27 kwietnia 2016