Kulturalny weekend w Krakowie

Jak ten czas szybko płynie... a z tygodnia co raz więcej się dzieje na krakowskich scenach. Zapraszamy na krótki (i bardzo subiektywny) przegląd teatrów!

Piątek, 11 czerwca& sobota, 12 czerwca & niedziela, 13 czerwca, godzina 19:30
„Hiszpańskie party", reżyseria Bartosz Jarzymowski, Teatr Współczesny w Krakowie

Abstrakcyjna komedia, z elementami czarnego humoru. Pięć kobiet, pięć skrajnie rożnych charakterów. Poznały się na kursie hiszpańskiego. Zaplanowały wspólny wieczór u jednej z nich, aby szlifować konwersacje... Oficjalna dewotka, znudzona małżeństwem gospodyni, nieśmiała konformistka, buntowniczka i wyzwolona artystka - spotykają się pod jednym dachem. Opowiedzą sobie o wiele więcej niż umieją po hiszpańsku... Przy odpowiedniej ilości wina, znika początkowa nieśmiałość i trudności z językiem, rozpoczyna się szalona babska impreza!
Błyskotliwe dialogi, pikantne żarty, ostra krytyka stereotypów, funkcjonujących w naszym społeczeństwie i zaskakujący finał, tworzą 90-cio minutową mieszankę wybuchową!
Tekst "Hiszpańskiego Party" zdobył główną nagrodę w Konkursie na Scenariusz Teatralny, ogłoszony przez Teatr Współczesny w Krakowie - jest debiutem dramaturgicznym scenarzysty filmowego, Piotra Subbotko. Na podstawie tego pomysłu, autor stworzył scenariusz filmowy pt. „Hiszpańskie dziewczyny", który znalazł się w finale konkursu Hartley-Merrill 2009.
Premiera „Hiszpańskiego Party" odbyła się w 2006 r. w dawnej Fabryce Emalii Oskara Schindlera. Teraz spektakl możemy zobaczyć w zmienionej obsadzie, z nową muzyką, zaadaptowany do kameralnej przestrzeni Sceny przy Starowiślnej... Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych!
Scenariusz: Piotr Subbotko/ reżyseria: Bartosz Jarzymowski/ muzyka: Maksymilian Czarnecki/ scenografia: Elżbieta Bień/ kostiumy: Agata Wierzbicka.
W spektaklu trwającym 90 min. występują aktorzy: Honorata Sokół, Katarzyna Gołąb, Anna Łakomy, Paulina Dziuba, Jacek Wałaszkiewicz, Paweł Brandys/Łukasz Dąbrowski.
/materiały własne Teatru Współczesnego w Krakowie/

Piątek, 11 czerwca & sobota, 12 czerwca & niedziela, 13 czerwca, godzina 19:00
„Psy ras drobnych", reżyseria Adrianna Alksnin , Teatr BARAKAH w Krakowie
Spektakl dyplomowy w koprodukcji z AST.
Wychodząc od książki Olgi Hund, twórczynie spektaklu badają instytucjonalne mechanizmy opresji wobec kobiet, a także społeczny konstrukt mitu choroby psychicznej oraz sposób jego funkcjonowania w kulturze. Opisywana przez Hund heterotopiczna przestrzeń szpitala i zasady jego funkcjonowania skupiają jak w soczewce wszystkie absurdy związane z koniecznością partycypacji w społecznie usankcjonowanych rytuałach i warunkach, które należy spełnić, aby zostać uznanym za „osobę normalną". Szpital funkcjonuje tu nie jako miejsce rekonwalescencji, ale jako schronisko, w którym przechowywane są jednostki, które nie potrafią odnaleźć się w rzeczywistości późnego kapitalizmu.
Spektakl stanowi również próbę demitologizacji doświadczenia choroby w jego romantycznej, popkulturowej odsłonie. „Psy ras drobnych" to teatralny coming out i terapia grupowa w jednym. Świadectwo doświadczenia choroby, wyznanie dotyczące realiów hospitalizacji i wyzwanie rzucone widzowi. Oddział damski szpitala w krakowskim Kobierzynie staje się symboliczną anty-arką, mitycznym statkiem szaleńców, na którego pokładzie bohaterki spektaklu wyruszają w podróż egzystencjalną, próbując nadać sens doświadczeniu choroby i odpowiedzieć na pytanie, czym właściwie jest owa upragniona „normalność".
autor: Olga Hund
reżyseria: Adrianna Alksnin
muzyka: Filip Franczak
scenografia: Adrianna Alksnin
obsada: Kamila Janik, Karolina Kuklińska, Marianna Linde
data premiery online: 11 czerwca 2021
czas trwania: 70 minut
/materiały własne Teatru BARAKAH w Krakowie/

Piątek, 11 czerwca & sobota, 12 czerwca & niedziela, 13 czerwca, godzina 19:00
„Spóźnione odwiedziny", reżyseria Iwona Kempa , Teatr im. J. Słowackieg w Krakowie, Scena Miniatura
Zaczyna się trochę jak w Bogu mordu Yasminy Rezy: dwa małżeństwa spotykają się, by porozmawiać o problemie, który skłócił ich dzieci. Tym razem jednak nie będzie śmiesznie, bo i temat nie nastraja do żartów. Wykluczenie, hejt w internecie, wreszcie samobójstwo – to problemy, które porusza ten tekst i które rozpaliły pospektaklowe dyskusje wśród publiczności w Kanadzie czy na West Endzie. Jak ta historia może rezonować w Polsce? W dzisiejszej Polsce?
Spóźnione odwiedziny (tytuł angielski "Late Company"), to fascynująca sztuka niewystawianego dotąd w Polsce, a niezwykle już cenionego na świecie młodego kanadyjskiego artysty – Jordana Tannahilla.
Gościnnie:
Aleksander Gałązka (AST) - Piotr
Jakub Suwiński (AST) - Kuba
Prawa autorskie do sztuki "Late Company" reprezentuje Marquis Entertainment Inc. www. Mqlit.ca, a w Polsce Agencja ADiT Elżbieta Manthey.
Światowa prapremiera sztuki "Late Company" była w 2013 roku w Suburban Beast i surface/underground theatre w ramach SummerWorks Performacne Festival (Toronto).
/materiały własne Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie/

Piątek, 11 czerwca & sobota, 12 czerwca & niedziela, 13 czerwca
„Pitawal – historie kryminalne Krakowa w piosenkach", reżyseria Anna Rokita, Teatr Bagatela w Krakowie
Pitawal jest grzebaniem w archiwum krakowskiej kryminalistyki – mówi autorka tekstów Patrycja Babicka.  To podróż po Krakowie szlakiem zbrodni. Wędrujemy po ciemnych, dusznych podwórkach i piwnicach. Zaglądamy do okien starych kamienic i patrzymy człowiekowi w oczy. Podglądamy zbrodniarzy i pokrzywdzonych. Czytamy doniesienia z prasy. To muzyczna wizja lokalna. To koncert na 13 morderców i 578 ofiar. Na żywo.
/materiały własne Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie/

Sobota, 12 czerwca, godzina 18:00 & 20:30
„Nienawiść", reżyseria Paweł Budziński, Teatr Nakałarz na scenie Centrum Młodzieży im. Dr. H. Jordana w Krakowie
Jest to właściwie jedna z niewielu nie-komediowych scen z „Kupca Weneckiego", Williama Szekspira. Spektakl to rozprawa sądowa w której rzecz toczy się o „funt mięsa", czyli życie człowieka. Jeżeli nie wydarzy się cud, w biały dzień, w majestacie prawa zostanie zamordowany człowiek a mord ten zatwierdzony będzie prawomocnym wyrokiem. Pragniemy pokazać błędne koło nienawiści z którego, póki co, nie ma ucieczki, pragniemy przestrzec przed tym, jak blisko wyginięcia jest ludzki gatunek, jeżeli ktoś nie krzyknie „dosyć!". Pragniemy zadać pytanie, czy w naszym świecie jest miejsce na miłość? Odpowiedzi udzielisz ty, drogi widzu. Spektakl nagrodzony na 22. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku Nagrodą Jury oraz Nagrodą Publiczności.
Występują: Alan Al.-Murtatha, Jakub Wierzejski, Mieszko Syc, Bartłomiej Wiktor, Lidka Baściuk, Sarah Kościńska.
Reżyseria: Paweł Budziński.
Asystent Reżysera: Aneta Małyska.
Scenografia: Iwona Wojtyczka.
Światło i dźwięk: Piotr Fudala, Piotr Regdos.
Premiera: sierpień 2018
/materiały własne Teatru Bakałarz w Krakowie/

Sobota, 12 czerwca, godzina 19:00
„Preludium Słowiańskie", choreografia i reżyseria Agnieszka Glińska na scenie Nowohuckiego Centrum Kultury w Krakowie
Spektakl muzyczny sięgający do korzeni kultury słowiańskiej. Inspiracją do powstania scenariusza był Kalendarz Słowiański oraz symbolika przyrody zaklęta w czterech porach roku. Twórcy widowiska – Marek „Smok" Rajss i Agnieszka Glińska – za pomocą różnorodnych form ekspresji twórczej – muzyki, rytmu, tańca, rdzennych pieśni i bodypaintingu wykreowali na wskroś współczesną, a jednak sięgającą głęboko do rdzennego ducha interpretację świata prasłowiańskiego, z bogactwem wierzeń i obrzędów, wyznaczonych rytmem przyrody.
Dynamika żywej muzyki oraz pieśni słowiańskich, zilustrowana tańcem i plastyką przenosi widza na emocjonalnie głęboki poziom doznań i pierwotnych znaczeń, za którymi tęsknimy.
Spektakl w wykonaniu zespołu Art Color Ballet, grupy WATAHA Drums oraz grupy wokalnej STROJONE przybliża współczesnemu widzowi barwny świat archetypu kultury słowiańskiej, pełnej magii i osobliwości.
Choreografia, reżyseria i projekt plastyczny:
Agnieszka Glińska
Scenariusz:
Agnieszka Glińska
Marek „Smok" Rajss
Ewa Szawul
Współpraca przy choreografii:
Małgorzata Popławska
Barbara Gwóźdź
Michał Adamowicz
Muzyka:
Marek „Smok" Rajss
/materiały własne NCK w Krakowie/

Sobota, 12 czerwca & niedziela, 13 czerwca, godzina 19:00
„Materiały do Medei", reżyseria Jakub Porcari, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie
Sandra Korzeniak w roli Medei!
Duet – wybitna aktorka Sandra Korzeniak i reżyser Jakub Porcari – bierze na warsztat postać i historię Medei. Dramat Heinera Müllera „Gnijący brzeg. Materiały do Medei. Krajobraz z Argonautami" to jedyny tekst w historii, w którym Medea – słynna mitologiczna trucicielka, dzieciobójczyni i czarodziejka – nie jest przedstawiona w chwili zabójstwa swoich dzieci. Jej postać wyjęta jest, jak u Becketta, z ram czasu i przestrzeni, dzięki czemu staje się nam „tu i teraz" bliska, w sposób tak symboliczny, jak namacalny.
Twórcy uruchamiają pytania: jak i dlaczego człowiek pracuje nad zniszczeniem cywilizacji? Jak to możliwe, że chęć zemsty i instynkt autodestrukcji stają się silniejsze niż wszystko inne?
Na podstawie dramatu "GNIJĄCY BRZEG. MATERIAŁY DO MEDEI. KRAJOBRAZ Z ARGONAUTAMI" Heinera Müllera w tłumaczeniu Jacka Stanisława Burasa.
/materiały własne Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie/

Sobota, 12 czerwca & niedziela, 13 czerwca godzina 20:00
„Dziś Wielka Rewia", reżyseria Janusz Marchwiński, Teatr Nowy PROXIMA w Krakowie
Dziś Wielka Rewia to powrót do przedwojennego kabaretu. Na scenie zobaczycie wspaniałych młodych aktorów, absolwentów Wydziału Teatru Tańca i Wydziału Aktorskiego Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie oraz Łódzkiej Akademii Muzycznej.
W odrodzonej po roku 1918 Polsce, teatr odrodził się szybko. I równie szybko, bo już w 1919 roku wystartował w sali przy ulicy Senatorskiej w Warszawie kabaret Qui pro Quo. A przecież i on nie wyrósł na martwej glebie. Front oddalił się od Warszawy i w okupowanej stolicy zapanował względny spokój. Pisanie dla kabaretów stało się głównym źródłem utrzymania początkujących literatów. Klasyczny program składał się piosenek, melodeklamacji, skeczów i wstawek baletowych. Tak też będzie u nas!
Qui pro Quo był kabaretem gwiazd. Wylansował całą plejadę ulubieńców przedwojennej Warszawy, wśród nich Mirę Zimińską, Hankę Ordonównę, Kazimierza Krukowskiego, Konrada Toma, Ludwika Lawińskiego, Adolfa Dymszę. No i króla konferansjerów – Fryderyka Jarosy'ego, który do Polski przyjechał z rosyjskim kabaretem „Niebieski Ptak" i został u nas już na dobre.
Scenariusz i reżyseria: Janusz Marchwiński
Choreografia, asystent reżysera: Michał Misza Czorny/ Reżyseria światła: Marek Kutnik/ Opracowanie utworów muzycznych: Marek Bula, Michał Rus / Charakteryzacja: Artur Świetny
Występują:
Girls: Karolina Rentflejsz, Agata Toporek, Paulina Strzoda, Magdalena Malik, Maciej Gąsiu Gośniowski
Boys: Jakub Gajewski, Kacper Mucha, Jakub Nawrot, Łukasz Walczak
Konferansjerzy: Michał Misza Czorny, Jakub Sielski
Narrator: Piotr Sieklucki
Czas trwania spektaklu: 90 minut z przerwą
/materiały własne Teatru Nowego PROXIMA w Krakowie/

Niedziela, 13 czerwca, godzina 18:00
„Słoneczni chłopcy" - reż. Paweł Szumiec - KTO w Krakowie
We wspólnej produkcji Teatru KTO i Teatru Miejskiego w Lesznie, Leszek Piskorz i Jacek Strama świętują jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Będzie to ich pierwsze spotkanie na scenie od czasu wspólnych studiów w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej.
Jak zaznacza reżyser Paweł Szumiec, to tekst, za który warto się brać, tylko mając do dyspozycji wytrawny duet aktorów z wielkim bagażem doświadczeń, wciąż chorych na teatr.
Willy Clark (Leszek Piskorz) i Al Lewis (Jacek Strama) przez dziesięciolecia wspólnie bawili publiczność skeczami, których energię podsycały ich niełatwe relacje. Od lat skłóceni, nie rozmawiają ze sobą. Kiedy pojawia się propozycja powrotu na ukochaną scenę z ich popisowym numerem sprzed lat – znowu muszą, mimo wzajemnych animozji, spędzić ze sobą trochę czasu.
Bohaterowie sztuki to wielcy aktorzy w jesieni życia, wciąż głodni teatru, z ogromnym i pięknym teatralnym doświadczeniem, kolorytem epoki, która wraz z nimi odchodzi,  zastępowana przez nowe trendy, mody, style i pokolenia. Ulotność tego odchodzącego teatralnego świata chciałbym choć na moment ocalić. Z wielką czułością myślę o ludziach teatru, o tym najstarszym pokoleniu teatralnej rodziny, pełnym jeszcze energii, apetytu na pracę – ten tekst wydaje się właśnie im dedykowany – podkreśla reżyser.
Sztuka Neila Simona stworzona u szczytu jego kariery doczekała się wielu znakomitych adaptacji filmowych i teatralnych na całym świecie, z których warto wspomnieć choćby film Johna Ermana z 1996 roku z Peterem Falkiem w roli Willy'ego oraz Woodym Allenem w roli Ala oraz londyńską adaptację w reżyserii Thei Sharrock z 2012 roku z Richardem Griffithsem w roli Ala oraz debiutującym na West Endzie Danny'm DeVito.
/materiały własne Teatru KTO w Krakowie/

W ramach spaceru zapraszamy na wystawę :
„W chocholim tańcu" w Muzeum Teatralnym
Niespełna trzy miesiące po bronowickim weselu Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny, w listopadzie 1900 roku Stanisław Wyspiański stworzył jego literacką wizję, która 16 marca roku 1901 zyskała swoją teatralną postać sceniczną. "Wesele" już po prapremierze odczytane zostało jako metafora dziejów polskiego narodu – i tak interpretowane jest po dziś dzień. Wystawa "W chocholim tańcu" mierzy się z wizją Wyspiańskiego i realizujących jego dramat artystów teatralnych. Przedstawia w syntezie historię kolejnych reżyserskich interpretacji dramatu i społecznych reakcji na przedstawienia, proponując jednocześnie refleksję nad tym, jak Polacy widzieli i ukazywali samych siebie w „lustrze Wesela". Zapraszamy w krąg weselnych wyobrażeń. Jak widzowie zareagowali na premierowe przedstawienie w 1901 roku? Co wzruszało ich 116 lat później, gdy spektakl reżyserował Jan Klata? Jak artyści portretowali wspólnoty weselne? Co łączy Stańczyków z przedstawień Andrzeja Wajdy? Jak tańczono chocholi taniec? Na przestrzeni ostatnich 120 lat "Wesele" stało się także przestrzenią eksperymentu, w którym mierzyliśmy się z polską tożsamością, relacjami społecznymi, patriotyzmem, zaniedbaniami, lękami i pragnieniami. Wystawa daje wgląd w to, jak pracowali z tymi tematami reżyserzy różnych pokoleń, w odmiennych kontekstach politycznych, m.in. Lidia Zamkow w 1969, Jerzy Grzegorzewski w 1977 czy Michał Zadara w 2006 roku. Czy potrafimy zobaczyć siebie uśpionych w chocholim tańcu? Wystawie towarzyszy katalog prezentujący 120-letnie sceniczne dzieje "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego w Polsce. Zgromadzone w publikacji eseje napisane zostały nie tylko z perspektywy historyczno-teatralnej – podejmują również najistotniejsze kwestie polskiej kultury i życia społecznego. Wśród autorów: Piotr Augustyniak, Ewa Benesz, Dorota Buchwald, Piotr Dobrowolski, Jan Klata oraz Wiesław Komasa. Partnerem wydarzenia są Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Stowarzyszenie All in UJ, Fundacja Siemacha.
/źródło: https://muzeumkrakowa.pl/wystawy/w-chocholim-tancu/

I oczywiście lektura, a skoro jesteśmy przed wakacjami, to:
„Gdzie w Polsce na weekend", autor Katarzyna Węgrzyn, Społeczny Instytyt Wydawniczy Znak
Fascynuje mnie Polska
Od lat robiłam mnóstwo notatek na temat różnych ciekawych miejsc w Polsce, które chciałabym odwiedzić i które pokazywałam na swoim blogu i Instagramie. To zarówno parki rozrywki, znane zamki i wielkie aglomeracje, jak i jaskinie, lochy, piękne formacje skalne czy małe miasteczka.
Chciałabym zarazić Was podróżowaniem po Polsce i poznawaniem jej zakątków – równie pięknych, niezwykłych i zaskakujących jak cuda natury i architektury, które jeździmy podziwiać do innych krajów.
Ta książka zawiera pomysły i ciekawostki dotyczące atrakcji w każdym województwie w Polsce. Dzięki poglądowym mapom pogrupowane i opracowane są tak, by przypadkiem nie przegapić wartych zobaczenia, a leżących koło siebie miejsc. Informacje o tym, gdzie można przyjechać z psem albo które trasy da się przejść z wózkiem dziecięcym, pozwolą idealnie dopasować cel podróży do oczekiwań oraz oszczędzić rozczarowań i frustracji. Nawet jeśli zdecydujecie się ruszyć na weekend w drugą część Polski dopiero w piątek rano, zupełnie nie znając okolic, w które się wybieracie, ta książka pomoże Wam odpowiednio zaplanować wyjazd. I na pewno nie pozwoli Wam się nudzić!
Mam nadzieję, że dzięki temu, co tu znajdziecie, wybierzecie się w podróż po naszym kraju, z której wrócicie odmienieni.
/materiały własne Wydawnictwa Znak/



Anna Kłapcińska
Dziennik Teatralny
12 czerwca 2021