Kwiecień w TR Warszawa

„Druga Kobieta” to tytuł najnowszego spektaklu Grzegorza Jarzyny, który już w kwietniu zobaczymy na scenie TR Warszawa. Przedstawienie inspirowane scenariuszem filmu „Opening Night” Johna Cassavetesa to historia osobistej i zawodowej konfrontacji z problemem upływu czasu, a także relacji między sztuką a życiem. Pozostałe propozycje w repertuarze to przegląd filmów laureatów festiwalu „Łodzią po Wiśle” Łódzkiej Szkoły Filmowej oraz cykliczne wydarzenia Audio.TR, Sąsiedzi TR i performatywne Bio/Formy z Marcinem Maseckim.

„Opening Night" („Premiera") Johna Cassavetesa, na którym oparty jest nowy spektakl Grzegorza Jarzyny „Druga kobieta" to dzieło wyjątkowe w światowej kinematografii. Nakręcony w 1977 roku, jest osobistą wypowiedzią niezależnego amerykańskiego filmowca na temat sztuki i jej relacji z rzeczywistością. Jest to historia starzejącej się aktorki, która nie chce się pogodzić z rolą wyznaczoną jej w życiu i na scenie. W roli głównej zobaczymy Danutę Stenkę, która wcieli się w rolę Wiktorii. Drugim istotnym tematem zarówno w filmie jaki i w przedstawieniu Jarzyny jest sztuka i jej znaczenie dla współczesnego człowieka. Cassavetes odświeża zbanalizowaną metaforę teatru jako zwierciadła rzeczywistości, pokazuje, że teatr może być rzeczywistym miejscem, w którym można poznać i zrozumieć siebie. W pozostałych rolach zobaczymy Romana Gancarczyka, Adama Woronowicza, Romę Gąsiorowską, Agnieszkę Podsiadlik, Justynę Wasilewską, Rafała Maćkowiaka, Dawida Ogrodnika, Marię Maj, Jana Dravnela, Lecha Łotockiego, Sebastiana Pawlaka oraz Danutę Szaflarską. Premiera odbędzie się w TR Warszawa 24 i 25 kwietnia, natomiast od 12 kwietnia ruszą pokazy przedpremierowe.

Wcześniej bo już 5 kwietnia w TR Warszawa odbędzie się przegląd filmów laureatów Festiwalu Filmów Studentów Łódzkiej Szkoły Filmowej „Łodzią po Wiśle". A w nim filmy, które otrzymały nagrodę Grand Prix w latach 2010-2013. Zobaczymy dzieła obiecujących, młodych reżyserów: Matei Bobrik, Jonasa Matzowa Gulbrandsena, Grzegorza Jaroszuka i Grzegorza Krawca. Przegląd rozpocznie się o g. 19:00 projekcją „Self (less) – Portrait", laureata zeszłorocznej edycji festiwalu, Matei Bobrika. Film pokazuje codzienne życie pary młodych ludzi, koncentrując się na prozaicznych szczegółach, dzięki którym widz odkrywa emocjonalny świat bohatera. W drugiej kolejności zaprezentowany zostanie „Everything Will Be OK" w reżyserii Norwega, Jonasa Matzowa Gulbrandsena. Fabuła opowiada o dwóch polskich przyjaciołach pracujących nielegalnie w Norwegii. Następnie pokazany zostanie film „Opowieści z chłodni" Grzegorza Jaroszuka. W głównej roli kobiecej występuje Justyna Wasilewska, która w tym roku dołączyła do zespołu aktorskiego TR Warszawa. Jest to groteskowa historia dwójki młodych pracowników supermarketu, którzy w czasie okresowej oceny zostają uznani za najgorszych pracowników sklepu. Ostatni z filmów to „Miodowy miesiąc" Grzegorza Krawca, opowiadający historię miłości Tomka i Agnieszki, więźniów zakładu karnego. Po przeglądzie, na sali warsztatowej odbędzie się spotkanie z twórcami, które poprowadzi Ryszard Jaźwiński (Program III Polskiego Radia). Wejście na filmy odbywa się na podstawie bezpłatnych wejściówek, które są do pobrania w kasie TR Warszawa.
7 kwietnia odbędzie się kolejne wydarzenie z cyklu Audio.TR, czyli autorskiego cyklu prowadzonego przez Adama Suprynowicza (Program II Polskiego Radia). W jego ramach autor sięga po kompozycje i zjawiska muzyczne istotne w historii europejskiej muzyki klasycznej. Co najmniej połowa z nich to kompozycje z XX wieku. Dobór i interpretacje listy odtwarzania wpisują się w kontekst aktualnego tematu przewodniego sezonu TR Warszawa. Jego tytuł brzmi „Rzeczywistość a fikcja", a w nim prezentowane były już utworów Krzysztofa Pendereckiego, Ludwiga van Beethovena, Luigia Nono, Karlheinza Stockhausena, Sergiusza Prokofiewa i Arvo Pärta. Tym razem na Audio.TR wysłuchamy zachowanych fragmentów niedokończonej „10. Symfonii" Gustava Mahlera oraz surrealistycznie barwnego „Le Marteau sans maître" Pierre'a Bouleza. Symfonie Mahlera dowodzą jego romantycznej wiary w możliwość tworzenia za pomocą dźwięków wielowymiarowej syntezy ludzkiego doświadczenia. Poczucie doniosłości własnego przekazu zmuszało kompozytora do coraz dłuższych i bardziej zawiłych wypowiedzi, do których coraz mniej pasował wysłużony przez stulecia język muzyczny. Wkrótce awangardowa rewolucja zniszczyła stary system dźwiękowy. W imię artystycznej wolności, postępowi autorzy muzyki klasycznej zwrócili się ku nowym metodom komponowania - opartym zresztą na totalnej kontroli. Wejście na cykl odbywa się od g. 19.30 na podstawie bezpłatnych wejściówek, dostępnych w kasie teatru.

27 kwietnia o g. 19.00 na scenie przy Marszałkowskiej ponownie wystąpi Marcin Masecki tym razem w ramach cyklu Bio/Formy. Będzie to wykład performatywny/koncert poświęcony tracącemu słuch Ludwigowi van Beethovenowi. Choć kompozytor próbował przeciwdziałać postępującej głuchocie posługując się różnego rodzaju aparatami słuchowymi konstruowanymi specjalnie na jego zlecenie, to w konfrontacji z chorobą okazały się one mało skuteczne. Na podstawie pozostawionych przez Beethovena dzienników, notatek i słynnego testamentu heiligenstadzkiego, Marcin Masecki (pianista) i Michał Kupicz (reżyser dźwięku), spróbują odtworzyć warunki w jakich komponował po utracie słuchu. Zapiski kompozytora zostaną wybrane w taki sposób, by stworzyć partyturę wykładu performatywnego. Masecki potraktuje je jako wskazówki do specyficznej interpretacji dzieł Beethovena – grając z zatyczkami w uszach postawi się w roli osoby, która nie słyszy własnej muzyki, gubi wątki, zapętla fragmenty, pogrąża się w coraz większym wewnętrznym hałasie i chaosie, natomiast reżyser dźwięku zadba, aby również słuchacze mogli poczuć się jak Beethoven - wykorzysta techniki manipulacji dźwięku, dzięki czemu zaprezentuje zmiany audytywne, jakich doznawał kompozytor. Bio/formy to seria wykładów realizowanych wspólnie przez TR Warszawa i Instytut Sztuk Performatywnych, które przybierają formę muzycznych koncertów, teatralnych spektakli i akademickich prezentacji. Ich celem jest rekonstrukcja biografii znanych artystów, poszukiwanie inspiracji oraz odtworzenie praktyk i technik twórczych. Autorzy cyklu idą w ślady bohaterów swoich wykładów - przedstawią ich w nowych sytuacjach lub występują przeciwko nim. Nad poszczególnymi wykładami wspólnie pracują zarówno akademicy i jak artyści. Wykłady odbędą się na sali warsztatowej TR Warszawa, bilety w cenie normalny 30 zł / ulgowy 20 zł.

Kwiecień w TR Warszawa zakończy cykl Sąsiedzi TR, 28 kwietnia o g. 19:00. Tym razem kurator cyklu Barbara Piwowarska na przykładzie lokalnego doświadczenia z okolic Placu Unii Lubelskiej przyjrzy się bliżej relacjom Polaków i Polaków niemieckiego pochodzenia w czasie II wojny światowej. W kamienicy przy Marszałkowskiej 8 należącej do rodziny Palów, w której mieści się TR Warszawa, podczas okupacji działało kino „tylko dla Niemców". Nazywało się Kammerlichtspiele i dostarczało filmowej rozrywki mieszkańcom „dzielnicy niemieckiej", której ośrodkiem była siedziba tajnej policji w Alei Szucha (Strasse der Polizei). O tym jak przedstawiały się kontakty warszawiaków z Niemcami, którzy przyjechali tu w czasie wojny, kurator cyklu będzie rozmawiać z niemiecką historyczką młodego pokolenia dr Katrin Steffen z Uniwersytetu Hamburskiego. Spotkaniu będzie towarzyszyć pokaz zdjęć archiwalnych i fragmenty filmów z programu kina Kammerlichtspiele z lat 1939–1944. Sąsiedzi TR to cykl o charakterze społecznym i interdyscyplinarnym, składający się z wydarzeń, spotkań, wystaw i prezentacji, przygotowany przez bliską sąsiadkę Barbarę Piwowarską - historyka sztuki i kuratorkę mieszkającą od lat 90. na tym samym podwórku, w budynku TR Warszawa na ulicy Marszałkowskiej 8. Jest to pierwszy w historii TR cykl społeczny, odnoszący się do idei „miejsca" i „kontekstu", którego celem jest analiza i redefinicja pojęcia „sąsiedztwa". Wejście odbywa się na podstawie bezpłatnych wejściówek, które są do pobrania w kasie TR Warszawa.



(-)
Materiał Teatru
4 kwietnia 2014
Teatry
TR Warszawa