Laureaci

24.11.2024 zakończyła się XXII edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje". W ciągu ostatniego tygodnia widzowie aglomeracji śląskiej ponownie mieli okazję zapoznać się z propozycjami teatrów z całego kraju i to w aż trzech opcjach.

W tradycyjnej, na deskach teatralnych, w postaci słuchowisk radiowych oraz na ekranie w formie teatru telewizji. Jak zwykle poziom był bardzo wysoki, a publiczność miała do wyboru wiele interesujących pozycji. 

Ostatecznie zwyciężył Wojtek Rodak za swój spektakl „Dzieje grzechu" na podstawie powieści Stefana Żeromskiego z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w koprodukcji z Teatrem Małym w Tychach.

Argumentując swój wybór jedna z jurorek Dominika Bednarczyk powiedziała:

„Za wyobraźnię, wrażliwość, poczucie humoru. Za umiejętność odnalezienia we współczesności żywego, przejmującego refleksu w tekście napisanym ponad sto lat temu. Za inteligentne rozłożenie znaczeń na planie scenografii, kostiumu, światła i dźwięku."

Pełna lista laureatów:

- Główna nagroda "Laur Konrada" XXII Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje" - Wojtek Rodak za spektakl „Dzieje grzechu" z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w koprodukcji z Teatrem Małym w Tychach

- Nagroda Prezydenta Miasta Katowice w konkursie publiczności - Mateusz Pakuła za spektakl „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję" z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

- Nagroda Dziennikarzy akredytowanych przy festiwalu - Wojtek Rodak za spektakl „Dzieje grzechu" na podstawie powieści Stefana Żeromskiego z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w koprodukcji z Teatrem Małym w Tychach

- Najlepsza reżyseria spektaklu telewizyjnego zrealizowanego w ramach cyklu Teatroteka - Fryderyk Najda, reżyser spektaklu "Długo nic, a potem wcale" na podstawie tekstu Karoliny Szczypek, która została także wyróżniona nagrodą specjalną za scenariusz

- Najlepsza reżyseria słuchowiska radiowego zrealizowanego przez Teatr Polskiego Radia - nie przyznano
__

Festiwal okazał się artystycznym oraz organizacyjnym sukcesem, a jury miało trudny orzech do zgryzienia podczas podejmowania decyzji o przyznaniu głównej nagrody, o czym świadczy fakt, że dopiero głos ostatniego jurora okazał się decydujący.



Andrzej Kownacki
Dziennik Teatralny Górny Śląsk
26 listopada 2024