Leszek Skrla. Od cyrulika z Sewilli po króla Babilonii

Leszek Skrla świętować będzie w Operze Nova 30. rocznicę pracy artystycznej. Trzy dekady na polskich i europejskich scenach operowych. Czterdzieści pierwszoplanowych partii wokalnych. I głos, którym urzeka publiczność.

Nie bez powodu artysta wybrał bydgoską scenę operową na swój benefis. Jubileusz świętować będzie w dniu 6 października 2017 w Operze Nova występując w tytułowej roli, w spektaklu „Rigoletto" Giuseppe Verdiego. Opera Nova to miejsce, z którym Leszek Skrla związany jest emocjonalnie, a barwa jego barytonu, niejednokrotnie rzuca czar na publiczność. A poza tym, to wielki zaszczyt móc razem z artystą świętować jego jubileusz właśnie tutaj w Bydgoszczy.

Debiut na scenie Opery Bałtyckiej

Baryton Leszka Skrli jest rozpoznawalny wśród najlepszych polskich śpiewaków. Studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku, ukończył z wyróżnieniem. Prowadzony przez Andrzeja Koseckiego oraz Piotra Kusiewicza, ukończył je z wyróżnieniem. W roku 1987 na XXII Między-narodowym Konkursie Wokalnym im. Antonina Dworzaka w Karlovych Varach zdobył wyróżnienie, a rok później również i na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu.
Leszek Skrla debiutował w 1987 roku na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku w roli tytułowej w „Cyruliku sewilskim" Gioacchina Rossiniego. Brał udział w słynnych festiwalach: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polo-nia Nova, Viva il Canto, Bydgoski Festiwal Operowy. Z powodzeniem występował jako solista koncertów oratoryjnych w kraju i zagranicą.

W Operze Nova w Bydgoszczy po raz pierwszy wystąpił w październiku 1992 roku w tytułowej roli opery „Cyrulik sewilski" Gioacchina Rossiniego. Na dorobek sceniczny artysty składa się ponad czterdzieści partii operowych, z których większość to role pierwszoplanowe. Spośród nich warto przypomnieć te najważniejsze i ciekawie wykreowane pod względem wokalnym i aktorskim.

Ponad czterdzieści ról pierwszoplanowych

W lutym 2000 roku śpiewał spektakl premierowy Tannhäusera Richarda Wagnera w Operze Bałtyckiej. Rola Wolframa została uhonorowana Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. W sezonie 2001/02 na scenie Opery Bałtyckiej odniósł kolejny wielki sukces, zdobywając uznanie za kreację Don Carlosa w operze Giuseppe Verdiego Ernani. We wrześniu 2002 r. został zaproszony przez Teatr Wielki w Łodzi do estradowego wykonania opery Cyrulik Sewilski Gioacchina Rossiniego kreując tytułową postać pod dyrekcją Claudia Desderiego. Znaczącym wydarzeniem w drodze artystycznej była rola Scarpii w premierze opery Tosca Giacomo Pucciniego, prezentowanej podczas festiwalu Viva il Canto'2005 w Cieszynie. W listopadzie 2005 r. został zaproszony przez Teatro Massimo w Palermo na Sycylii do zaśpiewania tytułowej roli w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego. W roku 2006 inaugurował jubileuszowy sezon artystyczny w Operze Nova w Bydgoszczy śpiewając partię Uroka w premierze opery Manru Ignacego Jana Paderewskiego pod dyrekcją Macieja Figasa. Dzieło to zostało nagrane i wydane przez firmę DUX na nośnikach DVD i CD. W maju 2007 na scenie Opery Bałtyckiej zaśpiewał tytułową rolę w operze Giuseppe Verdiego Rigoletto w reżyserii Marka Grzesińskiego .W październiku 2008 dokonał premierowego, wydanego na nośniku CD, nagrania opery Stanisława Moniuszki Paria pod batutą Warcisława Kunca, w której śpiewał partię Dżaresa. W grudniu 2008 inaugurował otwarcie gmachu Opery Krakowskiej kreując rolę ojca Grandiera w operze Diabły z Loudun Krzysztofa Pendereckiego w inscenizacji Laco Adamika. W kwietniu 2009 na scenie Opery Narodowej w Warszawie śpiewał partię Marcina Pakuły w operze Verbum Nobile Stanisława Moniuszki. W kwietniu 2010 inaugurował XVII Bydgoski Festiwal Operowy, kreując postać Barnaby w premierze Giocondy Amilcare Ponchiellego w reżyserii Krzysztofa Nazara. W listopadzie 2011 r. w Sali UNESCO w Paryżu odbyła się światowa prapremiera opery Elżbiety Sikory Marie Curie, w której kreował rolę Einsteina. W czerwcu 2012 gościnnie śpiewał rolę Giorgia Germonta w Traviacie Giuseppe Verdiego w Staatstheater Nurnberg.

Makbeth na 25-lecie

25-lecie pracy artystycznej świętował w lutym 2013 r. na scenie Opery Bałtyckiej śpiewając tytułową rolę Makbetha w dziele Giuseppe Verdiego. W uznaniu znaczącego dorobku artystycznego otrzymał z rąk Prezydenta Bronisława Komorowskiego tytuł profesora sztuk muzycznych. Rok 2014 to projekt i nagranie kolejnej płyty CD wydanej przez firmę DUX z dziełem Krzysztofa Pendereckiego Powiało na mnie morze snów. Na scenie Opery Nova w Bydgoszczy śpiewał tytułową rolę w premierze opery Giuseppe Verdiego Rigoletto w inscenizacji Natalii Babińskiej. Kolejna wielka rola w repertuarze Leszka Skrli to Jago w operze Otello Giuseppe Verdiego, którą w maju 2015 z powodzeniem zaśpiewał w Operze Bałtyckiej. W czerwcu 2016 wykonał partię Conte di Luna w spektaklu opery Giuseppe Verdiego Il Trovatore na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu podczas XX Festiwalu Opery Krakowskiej. W maju 2017 po raz pierwszy śpiewał tytułową rolę w operze Giuseppe Verdiego Nabucco.

Ulubiony artysta bydgoskich widzów

Jest ulubionym artystą bydgoskiej publiczności, o czym przekonują ogromne brawa, jakimi nagradzany jest jego talent wokalny. Tak jak w roku 2013, kiedy to po prawie czterdziestu latach na operową scenę powróciła jednoaktowa opera „Rycerskość wieśniacza" Pietro Mascagniego. Wówczas to głęboki i silny baryton Leszka Skrli w kreowaniu postaci Alfia ujął serca widzów. Ileż rozpaczy, zdesperowania wyraził jako zdradzany mąż. Imponował wokalnie i aktorsko. W scenie z Turiddu tembr jego głosu ciął powietrze jak ostry nóż. W tym samy roku kreował rolę Stolnika w „Halce" Stanisława Moniuszki, w reżyserii Natalii Babińskiej. Premiera tej opery zainaugurowała XX Bydgoski Festiwal Operowy. Leszek Skrla jako Stolnik zaprezentował górny pułap swoich zdolności wokalnych i stworzył wiarygodną psychologicznie postać. Widzowie nagrodzili jego kreację gromkimi brawami. I w tym sezonie będzie można podziwiać artystę w tej operze. A także i w roli Ojca w operze „Jaś i Małgosia" Engelberta Humperdincka w reżyserii Cezarego Domagały. Leszek Skrla idealnie czuje się również w spektaklu przeznaczonym dla młodej widowni. I zapewne nadal będzie urzekał ją czystym brzmieniem barytonu wyrażającym miłość ojca wobec swoich dzieci.

Mistrz i studenci

Leszek Skrla zajmuje się także pedagogiką wokalną, kształci studentów w klasie śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
A że nic tak bardzo nie świadczy również o wysokiej klasie Mistrza, jak jego uczniowie, to warto przypomnieć, że prof. dr hab. Leszek Skrla wprowadził na operowe sceny wielu studentów. Wśród nich jest także Janusz Żak, absolwent Akademii Muzycznej z Gdańska, który wspaniale zagrał rolę Figara w tegorocznym premierowym spektaklu „Wesele Figara" Wolfganga Amadeusza Mozarta w Operze Nova - studiował pod kierunkiem Leszka Skrli.

Artystę na scenie Opery Nova w Bydgoszczy można podziwiać również i w następujących rolach: Barnaby w „Giocondzie" Amilcare Ponchiellego, Germonta w „Traviacie" Giuseppe Verdiego, Uroka w „Manru" Ignacego Jana Paderewskiego, Rigoletta w operze Giuseppe Verdiego i Sharplessa w „Madama Butterfly" Giacomo Pucciniego.

W tekście wykorzystano materiały biograficzne Leszka Skrli.



Ilona Słojewska
Dziennik Teatralny Bydgoszcz
3 października 2017
Portrety
Leszek Skrla