Listopadowa premiera Teatru Figur

Przyzwyczajeni jesteśmy, że świat dziecięcych zabaw pełen jest bohaterskich czynów i samych dobrych zakończeń. Janusz Korczak, wybitny polski pedagog okresu przedwojennego, zwraca uwagę w swojej powieści "Król Maciuś I", że - nawet mimo dobrych chęci - czasami nasze plany nie wychodzą, a nawet potrafią przynieść zupełnie odwrotny skutek. Jak wówczas radzić sobie z niepowodzeniem i jego konsekwencjami? Czy zawsze pojawia się czarodziejska siła, która wybawia dziecko z problemów? Na te pytania Korczak odpowiada w swojej książce niejednoznacznie i właśnie ten wątek stał się kanwą przedstawienia realizowanego przez Teatr Figur Kraków.


"Król Maciuś I" - liryczny spektakl Teatru Figur realizowany w technice teatru cieni, adresowany jest do dzieci powyżej 7 roku życia. Opowiada historię chłopca, który po stracie Ojca-Króla, sam musi zacząć władać swoim królestwem. Nie jest to jednak bajkowa rzeczywistość, a świat, w którym pojawiają się również ludzie mu nieżyczliwi. Maciuś, pełen dobrych intencji, próbuje nie tylko ratować swoje królestwo, ale i zaprowadzić w nim reformy, które mają uczynić je jeszcze lepszym. Jednak obrane przez niego metody nie przynoszą właściwych skutków - wręcz przeciwnie: Maciuś przyczynia się do zwiększenia chaosu w państwie i doprowadza do własnej detronizacji. Jednak cała ta historia, opowiedziana z charakterystyczną, korczakowską akceptacją dla dziecięcych błędów służy temu, by przygotować młodego odbiorcę na ewentualne niepowodzenia w życiu. Opowiada scenariusz zdarzeń, które choć może nie kończą się bajkowym happy endem, to pełne są optymizmu i nadziei. Porażki uczą i pozwalają dziecku dojrzewać i właśnie ten proces dojrzewania przykuł uwagę artystów Teatru Figur, stając się kluczowym wątkiem w przedstawieniu.

- Bohaterami kultury popularnej są dzisiaj różne wersje Piotrusiów Panów - mówi Dagmara Żabska, reżyser przedstawienia. - Dzisiejsza kultura uczy dzieci jak uciekać od rzeczywistości, a nie jak się z nią mierzyć. Brak sukcesu w dzisiejszych czasach dyskwalifikuje. Dobrzy bohaterowie to herosi, którzy nigdy nie ponoszą porażek. Tego uczy się w popularnych produkcjach filmowych czy w książkach z milionowymi nakładami. Korczak już wiele lat temu zwrócił uwagę na problem porażek w życiu dziecka i poprzez swoją pracę starał się przygotowywać je również i na te mniej przyjemne momenty. Co więcej, umiał w każdej sytuacji dostrzec coś pozytywnego i na tym budować motywację dziecka do radzenia sobie z niepowodzeniem - dodaje.

Spektakl został zrealizowany w technice teatru cieni, w planie lalkowym. Technika cieni umożliwia również budowanie plastycznego "pejzażu wewnętrznego" bohatera, jego marzeń i lęków oraz szybkiej konfrontacji z rzeczywistością wyobrażeń na temat własnego sukcesu.

Świat przedstawiony w spektaklu jest przefiltrowany przez perspektywę bohatera - jego uczucia, zagubienie, potrzebę działania i niepowodzenia. Zjawisko to znajduje swoje odzwierciedlenie w tym, jak artyści operują kolorem, formą lalek, scenografią oraz animacją światła. Sceny, w których mały król jest otoczony przez nieżyczliwych mu ministrów, w których zmaga się z biurokracją i legislacją, zostały utrzymane w czerni i bieli; natomiast sceny, w których Król Maciuś snuje marzenia, znajduje rozwiązania i wprowadza reformy - stopniowo "nabierają kolorów", staje się bardziej miękkie i radosne.

Przedstawienie "Król Maciuś I" zostało zrealizowane w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa", organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie. Przedsięwzięcie wspierane jest też przez Instytut Książki, który udzielił Teatrowi Figur licencji do tekstu powieści Korczaka.

W 2011 r. Teatr Figur Kraków uruchomił kilkuletni program Laboratorium Teatru Cieni (LTC), którego celem jest eksploracja technik cieniowych i sprawdzenie możliwości ich wykorzystania w pracy teatralnej (spektakle, instalacje, happeningi, inne), edukacyjnej, społecznej, komercyjnej. Do tej pory w ramach programu zrealizowano kilkanaście projektów artystycznych i edukacyjnych w oparciu o różne techniki teatru cieni, takich jak cykl miniatur cieniowych przygotowanych dla Muzeum Fabryka Emalii Oskara Schindlera, premiera spektaklu "Mglisty Billy" (1. nagroda oraz nagrodę Jury Dziecięcego na Festiwalu Teatralna Karuzela w Łodzi); realizacja instalacji teatralnej o getcie krakowskim "Niewidzialne mury" (projekt współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków). Kolejnym przedsięwzięciem w ramach LTC jest premiera spektaklu "Król Maciuś Pierwszy"

**

Bilety: 20 zł (zniżki rodzinne: 3 osoby za 50 zł, 4 osoby 60 zł.); bilety można rezerwować: mailowo (rezerwacje@teatrbarakah.com), telefonicznie (887-229-827), za pomocą formularza na stronie www.teatrbarakah.com; bilety można nabywać: codziennie w godz. 10:00-14:00 w biurze teatru przy Paulińskiej 28, za pomocą przelewu (informacje na www.teatrbarakah.com) lub przed spektaklem (jeśli są jeszcze wolne miejsca)



(-) (-)
Materiał Organizatora
25 listopada 2014