Literacka wizytówka opery

Nakładem Opery Krakowskiej ukazał się niedawno ekskluzywny, opublikowany w trzech językach (polskim angielskim i niemieckim) album, zatytułowany "Opera Krakowska - spełnione marzenie". To wspaniale wydana monografia opery w Małopolsce, dystrybuowana przede wszystkim na międzynarodowych festiwalach operowych i targach muzycznych, a także podczas wyjazdowych występów artystów Opery Krakowskiej. W miejscach, w których prezentowano już album, wydawnictwo zbiera entuzjastyczne recenzje.

Autorem tekstu zawartego w albumie jest Łukasz Maciejewski, tarnowianin, dziennikarz, krytyk filmowy i teatralny, tym razem premierowo piszący o operze.

- Jeszcze w ubiegłym roku Opera Krakowska zwróciła się do mnie z propozycja napisania monografii opery w Małopolsce z uwzględnieniem nowego rozdziału w historii Opery Krakowskiej, związanego z nowym budynkiem. To była jedna z bardziej zaskakujących propozycji, jakie otrzymałem w swoim zawodowym życiu. O ile słucham muzyki operowej dla własnej przyjemności, to nigdy nie popełniłem tekstu na temat opery i na pewno nie czuję się pod tym względem zawodowcem. Propozycja tym bardziej była zdumiewająca, bo przecież ludzi doskonale piszących o operze jest mnóstwo - mówi Łukasz Maciejewski.

W efekcie powstała ciekawa literacka wizytówka Opery Krakowskiej, teatru o długiej i bogatej tradycji sięgającej XVIII wieku. Jak pisze Łukasz Maciejewski, w latach 60. ubiegłego wieku operze przepowiadano rychłą śmierć, tymczasem gatunek ten obronił się i przeżywa renesans popularności - język muzyki jest międzynarodowy, emocji nie trzeba tłumaczyć. Opera, zdaniem Maciejewskiego, jest jednym z ostatnich bastionów wielkiej, kulturowej tradycji - stała się pomostem pomiędzy muzyczną tradycją, współczesnością a zabiegami inscenizacyjnymi, wybiegającymi w przyszłość. Fascynuje, prowokuje do dyskusji, intryguje. Nic zatem dziwnego, że to właśnie teatr operowy stał się jedną z najbardziej atrakcyjnych kulturalnych i artystycznych wizytówek miast, które mogą poszczycić się operą na wysokim poziomie. Do tej elitarnej grupy należy również Kraków.

Tekst autorstwa Łukasza Maciejewskiego to opowieść o dziejach opery w Krakowie - od pierwszego spektaklu operowego wystawionego tu w roku 1782, poprzez występy Ady Sari i Jana Kiepury, lata "opery bezdomnej", poszukującej dla siebie stałej sceny w Krakowie, aż po czasy współpracy ze sceną operową największych sław, jak Teresa Żylis-Gara czy Wiesław Ochman, i słynne premiery przyciągające uwagę całego muzycznego świata. Świetność opery w Krakowie, nawet bez własnej sceny, to zasługa wielu ludzi, m.in. Tadeusza Kantora, Kazimierza Korda (kierującego operą w latach 1962-70), Krystyny Zachwatowicz. Na przestrzeni lat opery można było posłuchać w miejscach wydawałoby się dla sztuki mało przyjaznych - w Kopalni Soli w Wieliczce czy na Skałkach Twardowskiego. Operowe przedstawienia można też zobaczyć na scenach wielu instytucji kultury w całej Małopolsce, także w Tarnowie.

Od 2008 roku Opera Krakowska mieści się w nowym gmachu o nowoczesnym wyposażeniu, zaczęła nowy rozdział.- budowanie marki godzącej dziedzictwo ze współczesnością i wyzwaniami przyszłości. Właśnie najnowszym realizacjom i samemu obiektowi Opery Krakowskiej poświęcony jest ostatni rozdział publikacji.



dj
Temi
26 sierpnia 2010