Magiczna przestrzeń interakcji

„Piasek – luźna skała osadowa, składa się głównie z ziaren kwarcu; czasem zawiera magnetyt, kasyteryt, a rzadziej złoty pył. Przekrój od 1/16 mm do 2 mm. (...) Piasek nie jest na pewno odpowiednim siedliskiem dla życia. Czy jednak nieruchomość jest absolutnie koniecznym warunkiem istnienia? Czy antagonizmy nie rodzą się właśnie dlatego, że staramy się trzymać jednego miejsca? Gdybyśmy zrezygnowali z przywiązania do jednego miejsca i poddali się ruchowi piasku, wtedy te antagonizmy stałyby się niemożliwe. (...).".
Fragment książki Kobieta z wydm, Kōbō Abe


 

Spektakl powstał w oparciu o historię zapisaną w powieści Kobieta z wydm, autorstwa japońskiego pisarza Kōbō Abe. Inspiracją dla adaptacji stała się magiczna przestrzeń interakcji między bohaterami książki. Opowieść pisana na piasku, wyrażona językiem ciała, ruchu i gestu. Skupiona na historii więzi między kobietą i mężczyzną, lecz poza fabularnym i logicznym przebiegiem zdarzeń. Doświadczenie poza logiką i relacja, w swej własnej intymnej naturze. Spektakl Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm jest próbą przeniesienia widza w moment poza czasem, w myśl, że dostępna jest nam przestrzeń tylko tu i teraz. Subtelne interakcje, osadzone w przestrzeni sceny inspirowanej fotografiami Shōjiego Uedy, roztaczają również pejzaż emocjonalny. W którym momencie rodzi się więź? Jaką naturę ma ludzka potrzeba bliskości?

Twórcy spektaklu rozpoczęli swoje działania w ramach Studia Dwóch Ścieżek, uruchomionego w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu przy projekcie Body Constitution (2013-2016), skupionym wokół problematyki treningu aktora-performera. Działania grupy, prowadzonej przez dwóch liderów (Przemysława Błaszczaka i Jakuba Gontarskiego), dały również w efekcie mocny impuls do pracy artystycznej. Spektakl Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm w reżyserii Przemysława Błaszczaka jest naturalną konsekwencją metod wykorzystywanych w pracy studia oraz etapem domknięcia okresu wspólnej pracy z Karoliną Brzęk oraz Tomášem Wortnerem – współtwórcami spektaklu. Do pracy przy realizacji projektu przyłączyli się również: Anna Duda (dramaturgia) oraz Damian Borowiec (opracowanie muzyczne).

Projekt nie mógłby odbyć się bez opieki i wsparcia Instytutu im. Jerzego Grotowskiego, wsparcia pozostałych członków Studia Dwóch Ścieżek (Agnieszki Rybak i Jakuba Gontarskiego) oraz uprzejmości Teatru Brama w Goleniowie, w którym zrealizowana została rezydencja twórcza na ostatnim etapie pracy oraz premiera spektaklu podczas Goleniowskich Spotkań Teatralnych Bramat we wrześniu 2016 roku.

PRZEMYSŁAW BŁASZCZAK studiował filozofię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Aktor, pedagog, od 1995 związany z Instytutem Grotowskiego. W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu Pieśń kozła – dytyramb). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo". Od 2004 jest aktorem Teatru ZAR, prowadzonego przez Jarosława Freta przy Instytucie Grotowskiego. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa". Występuje w dwóch częściach tryptyku „Ewangelie dzieciństwa" („Uwerturze" i „Anhellim. Wołaniu") oraz spektaklu „Armine, Sister". Gra też w „Mauzerze" Heinera Müllera (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012) w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa. Obecnie pod okiem Terzopoulosa studiuje jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. W Instytucie Grotowskiego zagrał z Alexandrą Kazazou w 2015 roku w spektaklu „KassandER" na podstawie tekstu Dymitrisa Dymitriadisa w reżyserii Io Voulgaraki, a w ramach projektu „Flores en las Cunetas" („Kwiaty przydrożne") wyreżyserował spektakl o tym samym tytule, w którym wystąpiła Maite Tarazona. Obecnie kontynuuje projekt „Flores en las Cunetas", poświęcony zaginionym i ofiarom wojny domowej w Hiszpanii w pierwszej połowie XX wieku. We wrześniu 2016 roku w ramach Goleniowskich Spotkań Teatralnych Bramat odbyła się premiera spektaklu „Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm" w jego reżyserii. Z Nini Julią Bang założył platformę warsztatową „Objęcia. Dialogi przez ciało i głos" („Embraces. Dialogues through Voice and Body"). Prowadził warsztaty w Polsce, m.in. we Wrocławiu, w Szczecinie, Bydgoszczy, Poznaniu, Opolu, i za granicą, m.in. we Francji, w Hiszpanii, Anglii, Norwegii, USA i Indiach. Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido pod okiem senseia Piotra Masztalerza (6 dan), w 2011 roku pobierał nauki u Juby Noura Shihana (6 dan) w Baja California (Meksyk). W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym japońskim karate. W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution realizowanego w Instytucie Grotowskiego. Od jesieni 2016 roku prowadzi Studio Kokyu. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT).

TOMÁŠ WORTNER aktor, tancerz, performer. Urodzony w Czechach. Ukończył Janáček Academy of Music and Performing Arts w Brnie. Od 2013 roku związany z Wrocławiem, gdzie pracował w Studiu Dwóch Ścieżek działającym w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego i pogłebiającym poszukiwania w zakresie performatywności ludzkiego ciała w kontekście sztuk walki (capoeira, aikido). We współpracy z Instytutem współtworzył spektakl teatralny oparty na książce Kōbō Abe „Kobieta z wydm" (premiera we wrześniu 2016 r.). Z choreografem Milanem Kozánkiemi tancerką Katarzyną Kamecką stworzyli taneczny spektakl „PARAZITI" (premiera w czerwcu 2016 r.). Praktykuje jogę, Acro Jogę, akrobatykę i kontakt improwizację. Jako pedagog prowadzi liczne warsztaty skupione na różnych obszarach pracy teatralnej: działaniach fizycznych, improwizacji, partnerowaniu, pracy z rytmem i muzykalnością. Od 2013 roku prowadzi warsztaty Acro Jogi w Czechach i za granicą.

DAMIAN BOROWIEC muzyk. Od dzieciństwa gra na fortepianie, uczył się także gry na perkusji orkiestrowej. Studiował edukację muzyczną (specjalności: dyrygentura chóralna i fortepian oraz jazz). Od 2006 roku bierze udział w wielu projektach teatralnych jako kompozytor, wykonawca i kierownik muzyczny, a także aktor i prowadzący warsztaty dla młodzieży, m.in. w Ośrodku Nowy Świat w Legnicy, Europejskim Ośrodku Praktyk „Gardzienice". Miłośnik pracy z ciałem, zgłębia technikę pantomimy oraz muzykę tradycyjną, głównie indyjską.

KAROLINA BRZĘK tancerka i performerka. Pracuje jako aktorka w teatrze edukacyjnym dla dzieci (obecnie we Wrocławskim Centrum Twórczości Dziecka). Ukończyła specjalność performans na kierunku kulturoznawstwo w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz specjalizację taniec współczesny w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu. Od 2005 roku prowadzi zajęcia z tańca współczesnego, nowoczesnych form tanecznych oraz improwizacji w tańcu i ruchu. W latach 2014–2015 była jedną z organizatorek interdyscyplinarnego festiwalu tańca Rusza Festiwal we Wrocławiu. Od 2013 roku związana jest z Instytutem Grotowskiego jako uczestniczka programu badawczego BodyConstitution. W swojej pracy, zarówno scenicznej, jak i pedagogicznej, korzysta z doświadczeń wyniesionych z treningu tańca współczesnego, aikido, capoeiry, improwizacji teatralnej i tanecznej oraz teorii i praktyki performansu.

ANNA DUDA doktorantka w Zakładzie Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, zajmuje się badaniami współczesnych form tańca i ruchu, szczególnie metodami dokumentacji treningu fizycznego. Koordynatorka projektów edukacyjnych i artystycznych. Współpracuje z Fundacją PERFORMAT i Stowarzyszeniem Inicjatyw Twórczych MOMENTUM z Wrocławia, Stowarzyszeniem Górnośląski Klaster Kreatywny z Katowic oraz Fundacją Eferte z Bytomia.



(-) (-)
Materiał Teatru
26 maja 2017
Spektakle
Witaj w moim domu