Maski Hamleta i Ofelii - w jaki sposób powstały maski?

Warsztaty "Jak działa teatr" to cykl bezpośrednich spotkań z materią teatru, odbywających się w Domu Rzemiosł Teatralnych. Praktyczne warsztaty z mistrzami teatralnego rzemiosła przeniosą uczestników w kulisy realnej pracy nad inscenizacją teatralną, od koncepcji do wykonania.

- Najpierw robi się odlew twarzy. Jeśli nie jest to w danym momencie możliwe, wystarczy zdjęcie. Na jego podstawie można wyrzeźbić formę z gliny. Właśnie tak, wykonałem maski Ofelii i Hamleta, a konkretnie Agnieszki Judyckiej i Marcina Kalisza, którzy się w te postacie wcielą. - mówi Łukasz Pipczyński. 

- Kiedy mamy już gotową formę z gliny, możemy zrobić dowolną ilość masek. Podczas targów książki użyłem do tego materiału worbla, który jest niezwykle plastyczny, lekki, a przede wszystkim można go bardzo szybko uformować. Dużą frajdę z tego spotkania miały przede wszystkim dzieci, które chciały te maski zakładać i miały mnóstwo pytań o to jak się je robi i po co. Przez nich maska jest odbierana dosłownie, jako coś materialnego co się nakłada na twarz. My, dorośli rozumiemy ją już bardziej metaforycznie i zastanawiamy się w jakim celu ktoś tę maskę nakłada.

Właśnie w taki metaforyczny, a nie dosłowny sposób, maski ubiorą Hamlet i Ofelia w których wcielą się Marcin Kalisz i Agnieszka Judycka. "Hamlet" w Teatrze Słowackiego, powstaje według "Studium o Hamlecie" Stanisława Wyspiańskiego". Poeta pisał je gorączkowo przez kilka tygodni, przelewając na papier m.in. swoją fascynację teatrem, miłość do dramatu Szekspira i chęć rozbudzenia sumień i wyobraźni Polaków.

- "Hamlet" prowokuje do bardzo osobistej wypowiedzi. - mówi Bartosz Szydłowski w materiałach promujących spektakl. - Wyspiański próbował rozczytać siebie poprzez Hamleta i w oparciu o te próby powstało studium, które dla mnie i dla Piotra Augustyniaka, który jest współautorem scenariusza, stał się inspiracją do poruszania się w szekspirowskim labiryncie. Kim jest dzisiaj Hamlet? Jaką ma wrażliwość? Wobec jakiego świata się buntuje? Przed jakim światem ucieka i dlaczego ten świat za wszelką cenę chce go dopaść? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na te i wiele innych pytań. - podkreśla reżyser, dpdając że Hamlet wg. Wyspiańskiego broni swojej przestrzeni intymności i wrażliwości. - Świat Elsynoru narzuca pewne reguły gry, reguły zachowania, sposób komunikacji, a Hamlet mówi "nie". Chce zachować swoją wrażliwość, odrębność i Wittenbergę.

Autorką scenografii i kostiumów do "Hamleta" jest Małgorzata Szydłowska. Znaczna część elementów scenografii powstaje w pracowni scenotechnicznej na ul. Półłanki, w której pracują m.in. Łukasz Bułas i Łukasz Pipczyński.

- Na ten moment mogę powiedzieć, że na scenie pojawi się olbrzymia 7-metrowa ręka, która już została przez nas wykonana. - mówi modelator.

Równolegle w pracowni krawieckiej, która mieści się w Domu Rzemiosł Teatralnych na ul. Radziwiłłowskiej, powstają kostiumy do "Hamleta". Wkrótce opowiemy o szczegółach, a już dzisiaj zdradzimy, że tekst na ten temat będzie nosił tytuł "Guzik wieńczy dzieło".

Zdjęcia: Klaudyna Schubert



(-) (-)
Materiał Teatru Słowackiego
29 października 2019