Materiały do współpracy
1. Prośba do teatru o zaproszenie2. Prośba do wydawnictwa o egzemplarz recenzencki
3. Informacja dla wydawnictwa o recenzji
4. Informacja dla teatru o recenzji
5. Wytyczne do budowy recenzji teatralnej
6. Formularz recenzji
Materiały do współpracy z redakcją Dziennika Teatralnego
1. Wzór: prośba do teatru o zaproszenie:
Do:
promocja@rozmaity.pl
UDW:
dt.recenzenci@gmail.com
Katowice, 30 lipca 2020 r.
Temat:
Zaproszenie – „Hamlet" – reż. Jan Kowalski – Teatr Rozmaity w Warszawie – 25.02.2020 – Krystyna Malinowska
Joanna Kowalska
Dział Promocji
Teatr Rozmaity w Warszawie
999 999 999
promocja@rozmaity.pl
Szanowna Pani
Prosimy o zaproszenie dla naszej recenzentki Joanny Kowalskiej na spektakl:
"Hamlet" w reż. Jana Kowalskiego na 28 sierpnia 2020 o g. 19.00.
Po publikacji na stronach Dziennika Teatralnego link do recenzji prześlemy na Pani adres mailowy.
Pozdrawiam
Krystyna Malinowska
Dziennik Teatralny
_______
2. Wzór: prośba do wydawnictwa o egzemplarz recenzencki:
Do:
promocja@broszura.pl
UDW:
dt.recenzenci@gmail.com
Katowice, 30 lipca 2020 r.
Temat:
Informacja – „Teatr w literaturze" – aut. Jan Cebulski – Wydawnictwo Broszura w Warszawie – 2020 – Krystyna Malinowska
Joanna Kowalska
Wydawnictwo Broszura w Warszawie
999 999 999
promocja@broszura.pl
Katowice, 30 lipca 2020 r.
Szanowna Pani
Redakcja wortalu Dziennik Teatralny jest zainteresowana promocją tytułu, który ukazał się nakładem Waszego Wydawnictwa:
„Teatr w literaturze" – aut. Jan Cebulski
Proponujemy:
- zrecenzowanie książki przez naszego recenzenta,
- wprowadzenie informacji o tytule do naszej bazy książek (Biblioteka Tespisa)
- nadanie jej statusu "Książki Tygodnia".
Informacje i recenzje ukażą się na stronach Dziennika Teatralnego, ponadto link do recenzji wyślemy na Wasz adres mailowy.
W związku z tym potrzebujemy dwa egzemplarze tytułu. Pierwszy dla recenzenta, drugi dla redakcji.
Adres redakcji:
- Dziennik Teatralny, ul. Rynek 12, 40-003, Katowice
Adres recenzenta:
- Jan Kowalski: ul. Strzelecka 1, 00-065 Warszawa
Dziękuję i pozdrawiam
Ilona Słojewska
Dział Literacki
Dziennik Teatralny
PS. Redakcja Dziennika Teatralnego organizuje warsztaty i konkursy na teatralną recenzję. Nagrodami w tych konkursach są książki. Zatem jeśli byłaby taka możliwość chętnie wręczylibyśmy trzeci egzemplarz laureatowi najbliższej edycji.
_______
3. Wzór: informacja dla wydawnictwa o recenzji:
__
Do:
promocja@broszura.pl
UDW:
dt.recenzenci@gmail.com
Katowice, 30 lipca 2020 r.
Temat:
Informacja – „Teatr w literaturze" – aut. Jan Cebulski – Wydawnictwo Broszura w Warszawie – 2020 – Krystyna Malinowska
Joanna Kowalska
Wydawnictwo Broszura w Warszawie
999 999 999
promocja@broszura.pl
Katowice, 30 lipca 2020 r.
Szanowna Pani
Dziękujemy za egzemplarz recenzencki książki:
„Teatr w literaturze" – aut. Jan Cebulski
Recenzja pt.: „Teatr czy literatura" znajduje się pod adresem:
http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/skad-i-dokad-idzie-teodor-hoppe.html
Pozdrawiam
Krystyna Malinowska
Dziennik Teatralny Warszawa
_____
4. Wzór: informacja dla teatru o recenzji:
__
Do:
promocja@rozmaity.pl
UDW:
dt.recenzenci@gmail.com
Katowice, 30 lipca 2020 r.
Temat:
Informacja – „Hamlet" – reż. Jan Kowalski – Teatr Rozmaity w Warszawie – 25.02.2020 – Krystyna Malinowska
Joanna Kowalska
Dział Promocji
Teatr Rozmaity w Warszawie
999 999 999
promocja@rozmaity.pl
Szanowna Pani
Dziękujemy za zaproszenie na spektakl:
„Hamlet" w reż. Jana Kowalskiego, 25.02.2020.
Moja recenzja pt.: „Trzy razy Hamlet" została opublikowana pod adresem:
http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/martwe-zycie-dusz.html
Pozdrawiam
Krystyna Malinowska
Dziennik Teatralny
_____
5. Wytyczne do budowy recenzji teatralnej
Co powinna zawierać teatralna recenzja:
- tytuł recenzji
- tytuł spektaklu – imię i nazwisko reżysera – nazwa teatru - data spektaklu
- ogólne informacje (np. jeżeli spektakl zrealizowany jest na podstawie książki, wcześniejsze realizacje, o autorze, dramaturgu – kto? kiedy? jak?)
- fabuła (kilka zdań opisu spektaklu)
- scenografia (+światło) również kilka zdań o twórcy scenografii
- kostiumy (kilka zdań o kostiumografie i kostiumach)
- muzyka (kim jest kompozytor lub autor opracowania muzycznego) oraz np. jaką rolę pełni muzyka i dźwięk
- gra aktorska (w zależności od obsady i potrzeb) wystarczy opisać i ocenić najważniejsze role, a także ciekawe role drugo i trzecioplanowe
- reżyseria (kilka zdań o reżyserze i o jego dokonaniach oraz o kształcie adaptacji) trzeba pamiętać, że to reżyser odpowiada za całość realizacji
- reżyser, scenograf, kompozytor – kim są? dorobek artystyczny, nagrody
- media jeżeli występują – uzasadnienie zastosowania mediów (np. mikroporty, ekrany)
- widownia – chociaż niekoniecznie, czasami jednak warto wspomnieć o reakcji widowni
- podsumowanie (w miarę możliwości wyczerpujące)
Nie używamy przymiotników pospolitych (np. piękny, cudowny, wspaniały) - zastępujemy je ładnie zaprojektowanymi zdaniami!
Nie używamy oklepanych zwrotów typu: „odgrywa rolę", „wartka akcja", itp.
Należy pamiętać, że o twórcach zawsze piszemy z szacunkiem, niezależnie o naszej opinii o ich dziele.
Należy pamiętać, że dobrej opinii nie musimy uzasadniać tak precyzyjnie jak trzeba uzasadniać opinię negatywną.
Tekst: minimum 2000 znaków.
Pamiętajmy, że szczególnie w przypadku tekstów krytycznych, nasze opinie i sposoby ich wyrażania świadczą tak samo o przedmiocie oceny jak i o ich autorze.
6. Formularz recenzji:
RECENZENT: IMIĘ I NAZWISKO: Krystyna Malinowska
TYTUŁ RECENZJI: Julia zaczarowana
DATA SPEKTAKLU: 15.marca 2020
DATA RECENZJI: 18 marca 2020
TYTUŁ SPEKTAKLU: Romeo i Julia
REŻYSER: Jan Kowalski
TEATR: Teatr Rozmaity w Warszawie
DATA WYSŁANIA DO DT: 18 marca 2020
DATA WYSŁANIA DO KOREKTY:
DATA PUBLIKACJI:
UWAGI:
TEKST:
Życzymy otwartości, aktywności, sumienności, pracowitości i dobrych relacji z artystami.
Ryszard Klimczak
Ryszard Klimczak
Dziennik Teatralny
1 września 1998