Międzynarodowe zmagania śpiewaków operowych rozpoczęte

21 kwietnia 2008 r. o godz. 18.00 w Operze Śląskiej w Bytomiu odbył się koncert inauguracyjny II Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura.

Adam Didur był jednym z najlepszych basów przełomu XIX i XX wieku. Przez 25 lat śpiewał w Metropolian Opera Theatre w Nowym Jorku, wielokrotnie występował w mediolańskiej “La Scali” i lwowskim Teatrze Wielkim. Był założycielem i pierwszym dyrektorem Opery Śląskiej w Bytomiu. Ogólnopolski Konkurs Wokalistyki Operowej jego imienia został powołany, przez ówczesnego dyrektora opery Napoleona Siessa, w 1979 roku. Ze względu na rangę i wysoką ocenę polskich oraz zagranicznych krytyków muzycznych, w 2004 roku przyjął formułę międzynarodową. Gości zgromadzonych na Dużej Scenie Opery Śląskiej przywitał dyrektor Tadeusz Serafin. W przemowie przywołał postać znakomitego patrona, a następnie omówił zasady obowiązujące w tej edycji Konkursu. Życząc wielu wrażeń, zaprosił do wysłuchania przygotowanego koncertu, w którym wzięli udział tegoroczni jurorzy oraz laureaci poprzednich edycji. Koncert poprowadził Adam Rozlach. Do koncertu inauguracyjnego organizatorzy zaprosili światowej sławy śpiewaków, którzy w kolejnych dniach zasiądą w loży jurorów. Pośród wykonawców zabrakło: Wiesława Ochmana i Stefanii Toczyskiej. Wiesław Ochman, światowej sławy śpiewak operowy, odbierał 21 kwietnia doktora honoris causa swojej macierzystej uczelni: Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, natomiast Stefania Toczyska nie pojawiła się na koncercie z przyczyn zdrowotnych. Pozostali śpiewacy, zaprezentowali najpiękniejsze światowe arie operowe m.in. Bizeta, Czajkowskiego, Moniuszki, Mozarta, Verdiego i Wagnera. Maja Schermerhorn, sopranistka z Holandii wykonała arie z oper “Rinaldo” Haendela oraz “Telefon” Menottiego. Znamienity tenor, Gioacchino Gitto z Włoch, zaprezentował Lamento Federica z “L’Arlesiana” Cilea oraz Vesti a giubba z opery “Pajace” Leoncavallo. Romuald Tesarowicz, juror i jednocześnie laureat II nagrody z 1981 roku, bas Opery Paryskiej, zaśpiewał arię Wodnika z “Rusałek” Dworaka, a w drugiej części koncertu arię Króla Rene z “Jolanty” Czajkowskiego. Igor Kushpler z Ukrainy, wyśmienity baryton wykonał arie z “Andrei” Giordano oraz z “Carmen” Bizeta. W koncercie wzięli również udział laureaci z lat ubiegłych. Ryszard Kalus zdobywca II miejsca w 2004 roku, na stałe współpracujący z Operą Krakowską, zachwycił publiczność wykonaniem arii z “Don Giovanniego” Mozarta i “Tannhausera” autorstwa Wagnera. Czesław Gałka, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, śpiewak Teatru Wielkiego w Warszawie wykonał arię Susanina z opery pod tym samym tytułem Glinki oraz arię Stolnika ze “Strasznego Dworu” Moniuszki. Maria Zientek, laureatka II nagrody w 1994 roku, absolwentka katowickiej Akademii Muzycznej, artystka Opery Śląskiej, zaprezentowała arię z “Halki” Moniuszki, “Aidę” Verdiego oraz arię z “Manon Lescaut” Pucciniego. Brawurowym wykonaniem arii Łucji z I aktu “Łucji z Lammermoor” Dionizettiego oraz arii Violetty z I aktu “Traviaty” Verdiego Agnieszka Bochenek-Osiecka porwała publiczność, czego dowodem były niegasnące brawa po występie sopranistki, która w 2000 roku otrzymała II nagrodę i 11 nagród pozaregulaminowych. Podczas występów artystom akompaniowały na fortepianie Larysa Chaban oraz Halina Mansarlińska. Konkurs potrwa od 20 do 28 kwietnia. W tym roku bierze w nim udział 48 artystów z Polski i zagranicy. Obecna edycja jest otwarta dla śpiewaków wszystkich narodowości, którzy w dniu jego rozpoczęcia nie przekroczyli 30 roku życia. Konkurs odbywa się w trzech etapach. Pierwszym z nich jest dziesięciominutowa prezentacja arii spośród dorobku kompozytorów baroku i klasycyzmu oraz druga z okresu romantyzmu i współczesności. W kolejnym etapie wykonawcy muszą zmierzyć się z repertuarem Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz ariami kompozytorów XIX i XX wiecznych. Trzeci etap polega na wykonaniu arii z podanego w regulaminie zestawu, w tym jednej kompozytora polskiego. W popołudniowej sesji tego etapu uczestnicy wystąpią z towarzyszeniem orkiestry Opery Śląskiej, wykonując arię z wybranej opery w kostiumie, z grą sceniczną. Konkurs wymaga od uczestników zaprezentowania siedmiu arii w trzech etapach. Przesłuchania konkursowe są otwarte, zaplanowano je w Operze Śląskiej w Bytomiu oraz Akademii Muzycznej w Katowicach. Występy z akompaniamentem fortepianu i orkiestry oceni międzynarodowe jury złożone ze śpiewaków, kompozytorów i dyrygentów. Jego skład, oprócz artystów, którzy zaprezentowali się w niedzielnym koncercie, uzupełnią: Wiesław Ochman, Stefania Toczyska, Jose Ferreira-Lobo, Józef Kański, Ingrid Kremling-Domanski, Siegfried Matthus, Bogdan Paprocki oraz dyrektor opery Tadeusz Serafin. Regulamin Konkursu przewiduje trzy nagrody oraz trzy wyróżnienia (oddzielnie dla pań i panów): I nagroda – 25 000 zł, II nagroda - 15 000 zł, III nagroda – 10 000 zł oraz 3 wyróżnienia po 3 000 zł, jak również Grand Prix – 15 000 zł – dla zwycięzcy absolutnego. Oprócz nagród regulaminowych przewiduje się też nagrody ufundowane przez instytucje i osoby prywatne. Konkurs zakończy się ogłoszeniem wyników na koncercie laureatów w niedziele 27 kwietnia 2008 r. o godz.18.00 w Operze Śląskiej w Bytomiu. Drugi koncert odbędzie się w poniedziałek 28 kwietnia 2008 roku o godz. 18.00 w Teatrze Śląskim w Katowicach. Patronat nad Konkursem objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP Bogdan Zdrojewski, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, Urząd Miasta Bytom, Urząd Miasta Katowice, Opera Śląska w Bytomiu, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Sylwia Górka
Dziennik Teatralny
22 kwietnia 2008