Na 4

Czwórka symbolizuje w tańcu dynamikę, zmianę, podjęcie ryzyka. Sekwencyjne ruchy tancerzy są przez nich precyzyjnie wyliczane, a wprowadzenie nowego elementu często wypada na cztery. Na 4 to także hasło VII edycji Gdańskiego Festiwalu Tańca, podczas której artyści z czterech stron świata zaprezentują różnorodne, często bardzo odległe od siebie koncepcje komunikowania się za pomocą języka ciała. Niemal każdy z występów będzie zwrotem w innym kierunku, zupełnie jak po odliczeniu do czterech.

Solo Dance Contest

Od sześciu lat ważnym elementem festiwalu jest Solo Dance Contest, czyli międzynarodowy konkurs na solo w dziedzinie tańca współczesnego. W 2009 roku było to skromne wydarzenie, w którym wzięło udział ośmiu uczestników z Polski i Łotwy, dzisiaj jest to jeden z ważniejszych rodzimych konkursów o ogólnoeuropejskim zasięgu. Chęć uczestnictwa w tegorocznej edycji wyraziło siedemdziesięciu pięciu tancerzy z dwudziestu jeden krajów, co jest wynikiem rekordowym. Szansę pokazania się publiczności w Gdańsku otrzymało trzydzieści osób, a wywarcie dobrego wrażenie nie tylko na jurorach, lecz także na widzach będzie wyjątkowo ważne, ponieważ przyznana zostanie Nagroda Publiczności. Zwycięzców Solo Dance Contest wybiorą natomiast: Snježana Abramović Milković - dyrektor artystyczny Zagreb Dance Company oraz prezes Chorwackiego Związku Artystów Tancerzy; Sylwia Hefczyńska-Lewandowska - doktor sztuk teatralnych, pedagog Wydziału Teatru Tańca PWST w Krakowie; Ismael Lorenzo - tancerz kubańskiego pochodzenia, a także fotograf specjalizujący się w wykonywaniu zdjęć związanych z tańcem; Kevin Richmond - baletmistrz, choreograf i pedagog; Ryszard Kalinowski - choreograf Lubelskiego Teatru Tańca, animator polskiej sceny tanecznej. Wejściówki na pokazy konkursowe będą kosztować 5 zł (3 zł na Kartę Tancerza).

Trójmiejska Korporacja Tańca

Pod tą nazwą kryje się bardzo ważny element festiwalu, jakim są premiery spektakli trójmiejskich tancerzy. W 2015 roku będą to - kwartetu: Wioleta Fiuk, Patryk Gacki, Michał Łabuś, Natalia Madejczyk, solistki Heleny Ganjalyan oraz duetu Bożeny Zezuli i Krzysztofa Gojtowskiego. Każdy ze spektakli powstał pod czujnym okiem Wojciecha Mochnieja - artysty cenionego zarówno w Europie, jak i w Kanadzie, gdzie od wielu lat mieszka. Cechami rozpoznawczymi jego pedagogicznych priorytetów są efektywność oraz wysokie wymagania stawiane podopiecznym. Doskonale znani trójmiejskiej publiczności tancerze otrzymają dzięki temu narzędzia, za sprawą których zaprezentują się z dotąd nieznanej strony. Premiery spektakli Trójmiejskiej Korporacji Tańca zainaugurują festiwal 5 czerwca.

Teatry zagraniczne

Polskich premier doczekają się także przedsięwzięcia teatrów zagranicznych. Francuskie Campagnie Propos po raz pierwszy wystąpi nad Wisłą, a ich "DéBaTailles" opisano w tunezyjskim Le Renouveau jako burleskę przyjmującą postać czarnego humoru, ironii i zwariowanej parodii, która pogrywa z tradycyjnymi kodami tańca współczesnego. Rosita Boisseau z Telerama Sortir również podkreśliła walory rozrywkowe spektaklu: Zespół ośmiu mężczyzn w garniturach i perukach przemienia scenę w ring bokserski... i jest to nawet zabawne!. Twórcą spektaklu jest Denis Plassard, którego rozległe zainteresowania pozwoliły zawrzeć w około godzinnym programie elementy związane z tańcem tradycyjnym, hip-hopem, a nawet kung-fu.

Również chorwacki duet tworzony przez Aleksandrę Mišić i Ognjena Vučinić będzie miał okazję po raz pierwszy przedstawić polskiej publiczności swoje wspólne przedsięwzięcie - "You". Występ ten będzie próbą przetłumaczenia poezji Enesa Kiševića na język ruchu, którą dodatkowo wspiera materiał wideo i recytacja. Intymny charakter tego spektaklu poruszył nawet autora wierszy, od których wszystko się zaczęło: Widząc Aleksandrę i Ognjena, zdałem sobie sprawę, że taniec jest w istocie językiem ojczystym poezji, a oni zdołali stworzyć razem unikalny sonet poświęcony miłości. You z jednej strony jest kameralnym występem dwóch osób, z drugiej łączy wiele dyscyplin - od tańca przez muzykę i sztukę wizualną aż po poezję.

There Might Be Others jest natomiast projektem międzynarodowym, zrzeszającym tancerzy ze Stanów Zjednoczonych oraz z Polski, który powstał w trakcie pobytu rezydencyjnego Rebecci Lazier w Poznaniu i został przygotowany pod opieką Instytutu Adama Mickiewicza. Jest to próba odejścia od tradycyjnego tworzenia choreografii, gdzie każdy z występujący porusza się w obrębie ściśle określonych zasad. Istotne jest tutaj indywidualne reagowanie na bieżącą sytuację, tancerze sami decydują kiedy, gdzie i jak włączyć się do występu, a ich układy podzielone są na moduły, które można zastosować w dowolnym momencie spektaklu. Daje to większe możliwości zaprezentowania umiejętności jednostki, a jednocześnie nie odbiera siły całej grupy. Lazier próbuje w ten sposób połączyć skrajności - chaos i prostotę, działanie samodzielne i zbiorowe.

Teatry polskie

Powody, dla których artyści tworzą autorskie spektakle są przeróżne, od samospełnienia po oddanie hołdu zjawisku czy inspirującej osobie. "Bajadera" Sopockiego Teatru Tańca powstała jednak z innych pobudek - dla hecy. Anna Jazgarska z portalu Teatralny.pl opisała przedsięwzięcie jako: spektakl, w którym choreografia jest równomiernie rozłożona na cały zespół. Co nie oznacza, że zaciera ona indywidualność tancerek. Przeciwnie. Ich celowa identyczność w pierwszych scenach przedstawienia jest kontrapunktem dla różnorodności, która ma mocny głos w reszcie spektaklu. Bajadera jest jak ciastko z niespodzianką. A raczej z czterema niespodziankami, z których każda, za sprawą swoistego ruchu, ale i różnorodnych, zmienianych w każdej scenie kostiumów, stanowi składnik inny od pozostałych.

W Kwartecie Męskim na macie spotykają się trzej tancerze oraz muzyk. Piotr Skalski, Paweł Konior i Tomasz Foltyn wywodzą się z odmiennych szkół tańca, a połączenie ich stylów daje unikalny efekt, który dodatkowo pobudza Marcin Janus - krakowski twórca muzyki elektronicznej. Tancerze pojawią się w Gdańsku nie tylko jako występujący, poprowadzą również warsztaty z partnerowania.

Propozycją Polskiego Teatru Tańca jest z kolei spektakl o dużym ładunku refleksyjnym. "Volta" powstała jako próba ukazania metamorfozy zachodzącej w jednostce konfrontującej się z grupą. Katarzyna Sałacińska z KulturaPoznań.pl opisała efekt słowami: Sytuacje, w jakich znajdują się postacie i ich relacje z innymi lawirują między dwoma biegunami: lękiem przed osamotnieniem a strachem przed nawiązaniem relacji. Andrzej Adamczak poddaje je analizie, buduje kontrasty i ukazuje różne możliwości. Dzięki temu widz może spojrzeć na codzienne sytuacje z nowej perspektywy.

Równie istotną kwestię porusza "Stalking Paradise" Lubelskiego Teatru Tańca, który powstał jako rezultat współpracy Külli Roosny z Estonii oraz Kennetha Flaka z Norwegii. Tancerze będą szukali poprzez ruch odpowiedzi na takie pytania, jak: W co wierzymy? Dlaczego wierzymy w to, co robimy? Dlaczego tak trudno jest pogodzić ze sobą różne przekonania? "Stalking Paradise" jest fascynującym widowiskiem. Ze świetnie wykreowaną przestrzenią, nasuwającą skojarzenia z Platońską jaskinią; bardzo dobrym światłem i dźwiękiem. A przede wszystkim ze znakomitą choreografią, fantastycznie realizowaną przez cały zespół wykonawców - napisał w recenzji Andrzej Z. Kowalczyk z Kuriera Lubelskiego.

Warsztaty

Gdański Festiwal Tańca jest okazją do zapoznania się z polskimi i europejskimi trendami, ale także do pracowania nad własnym warsztatem, zarówno na poziomie amatorskim, jak i profesjonalnym. W tym roku w ramach zajęć otwartych możliwe będzie nauczenie się podstaw mazurka oraz wspólna zabawa dla dzieci i rodziców pod okiem Denisa Plassarda, twórcy Compagnie Propos. Tancerze z doświadczeniem będą mogli natomiast podszkolić umiejętności z zakresu między innymi partnerowania (wraz z Piotrem Skalskim, Pawłem Koniorem i Tomaszem Foltynem), wpływu emocji na poruszanie ciałem (Sylwia Hefczyńska-Lewandowska), kondycji i wytrzymałości (Alexandra Mišić), a także
poznać tajniki Organicznej Techniki Tańca Wojciecha Mochnieja.

Organizatorem GDAŃSKIEGO FESTIWALU TAŃCA jest Klub Żak, a Festiwal realizowany jest dzięki dofinansowaniu z Miasta Gdańsk i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Mecenasa Festiwalu Gdańskiej Infrastrukturze Wodno-Kanalizacyjnej.

Do konkursu Solo Dance Contest 2015 zostało zgłoszonych 75 aplikacji tancerzy z 21 krajów. Do prezentacji przed jury i widownią od 6 do 10 czerwca zostały wybrane następujące spektakle:
1. Ad Libitum 2.1 / Alessandro Sollima / Włochy
2. Tomorrow / Elwira Piorun / Polska
3. SimulacrumX / Ruben Reniers / Holandia
4. Maria / Anna Dego / Włochy
5. P=mgta / Jan Gallois / Francja
6. R.I.P / Başak Misket Alkım / Turcja
7. Co? Pomidor / Joanna Nadrowska / Polska
8. Tian / Sebastian Abarbanell / Niemcy
9. Then / Tone Martine Kittelsen / Norwegia
10. Dep / Leva Navickaite / Litwa
11. For Living In / Hygin Delimat / Polska
12. L'Attente / Juliette Morel / Francja
13. Achilles II / Joan Cleville / Hiszpania
14. Scope / Anastasiia Rembetska / Ukraina
15. Le Jeu de l'Oeil / Simonne Rizzo / Francja
16. Kingway / Oskar Malinowski/ Polska
17. intakt 2.0 / Sara Bradford / Szwajcaria
18. Dominique / Dominik Więcek / Polska
19. Jamais vu / Anton Safonov / Ukraina
20. Entrelacs / Veronika Akopova / Rosja
21. MonAlisa / Alisa Makarenko / Ukraina
22. Rubber Wall / Roberto Costa Augusto / Hiszpania
23. Fear Frog / Csilla Nagy / Węgry
24. Une femme masculine vol.2 / Helena Ganjalyan / Polska
25. The Return of Persephone / Athanasia Kanellopoulou / Grecja
26. Camino Solo / Jordi Soler Company / Hiszpania
27. Aguna / Magdalena Radłowska / Polska
28. Human Voice / Eva Kolarova / Czechy
29. PANic / Loukiani Papadaki / Grecja
30. Don't Fuss! / Rita Gobi / Węgry
31. Body Hack / Marco Bissoli / Włochy



(-) (-)
Materiał organizatora
6 czerwca 2015