„Napój miłosny" w scenerii peerelu

54. Muzyczny Festiwal w Łańcucie rozpocznie pokazana plenerowo przed zamkiem – dawną rezydencja Lubomirskich i Potockich – opera komiczna „Napój miłosny" Donizettiego. Spektakl, żywiołowy, barwny, multimedialny, w nowatorskiej realizacji Henryka Baranowskiego, scenografii jego i Pawła Dobrzyckiego, w kostiumach Doroty Morawetz. Hit Opery Krakowskiej.

Opowieść o miłosnych perypetiach Adiny, Nemorina i Belcora, Baranowski odważnie umieścił w latach głębokiego peerelu, z rozwojem akcji przybliżając ją do naszej epoki. Artyści występują w symbolicznych dla tamtych czasów kufajkach i gumiakach, na scenie pojawiają się koza, kury, gołębie i budzący sensację traktor. A także monterki elektryczności wychodzące na słupy i desantujący się z powietrza komandosi. Partie Adiny i Nemorina zaśpiewają w Łańcucie Iwona Socha i Andrzej Lampart, którym będą towarzyszyli pozostali soliści oraz chór Opery Krakowskiej i orkiestra Filharmonii Podkarpackiej, całość pod batutą Jewgienija Wołyńskiego.

Krystyna Janda wystąpi z recitalem „Piosenki z teatru", które będą pochodziły z trzech przedstawień warszawskiej sceny „Och!Teatr": "Białej bluzki" Agnieszki Osieckiej, "Kobiety zawiedzionej" Simone de Beauvoir i "Marleny", opowieści o Marlenie Dietrich.

Jeden z festiwalowych dni upłynie w plenerze pod znakiem muzyki filmowej, w wykonaniu zespołu Kukla Band. Podczas specjalnego koncertu z okazji 330 urodzin Bacha muzykę Mistrza zaprezentują skrzypek Piotr Pławner i klawesynista Marek Toporowski. Jako wydarzenie zapowiada się występ światowej sławy kontratenora Andreasa Scholla, który będzie śpiewał włoskie kantaty i pieśni. Równie atrakcyjnie przedstawia się recital Ewy Podleś. Zakończy festiwal w Filharmonii Podkarpackiej pianista jazzowy i kompozytor Włodek Pawlik, z własnym zespołem oraz Concertino Chamber Orchestra, pod batutą Michaela Maciaszczyka.

Majowe festiwale łańcuckie rozpoczęły się w 1961 roku, przez jakiś czas pod nazwą Dni Muzyki Kameralnej. Od lat skupiają międzynarodową publiczność i świetnych muzyków z całego świata. Ich inicjatorem był Janusz Ambros, dyrektor artystyczny ówczesnej Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Rzeszowie. Festiwalowe koncerty odbywają się w zamkowych ogrodach, oranżerii, synagodze, sali balowej i teatrzyku dawnej rezydencji Lubomirskich i Potockich w Łańcucie oraz w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. Każdego roku program obfituje w bogactwo stylów i form. Można w nim znaleźć monumentalne oratoria i symfonie, recitale i koncerty orkiestr kameralnych. Z upływem lat pojawiło się więcej muzyki współczesnej, jazzowej, pop i techno. Szczególnym powodzeniem cieszą się koncerty dla dzieci i plenerowe gale operowe.

Osiem festiwalowych dni, dziesięć koncertów, wybitni artyści, ciekawi goście, wiele wrażeń, muzycznych przeżyć. Tak można w skrócie zapowiedzieć 54. Muzyczny Festiwal w Łańcucie, który będzie trwał od 23 do 30 maja.

Program 54. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie 23 – 30 maja 2015 roku

23 maja park przed zamkiem
Orkiestra Filharmonii Podkarpackiej
Jewgienij Wołyński - dyrygent
Chór i soliści Opery Krakowskiej
W programie: Donizetti „Napój miłosny"

24 maja park przed zamkiem
Orkiestra Filharmonii Podkarpackiej
Kukla Band
Zygmunt Kukla – dyrygent
W programie: muzyka filmowa

25 maja sala balowa
Piotr Pławner – skrzypce
Marek Toporowski – klawesyn
W programie: Bach na 330 urodziny

25 maja Filharmonia Podkarpacka
„Och! Teatr" – „Piosenki z teatru"
Krystyna Janda
Wojciech Borkowski – fortepian
Andrzej Łukasik – kontrabas
Marek Wroński – skrzypce
Adam Lewandowski – perkusja

26 maja sala balowa
Boviar Trio
Julian Arp – wiolonczela
Gerhard Vielhaber – fortepian
Daniel Bollinger – klarnet
W programie: Beethoven, Hochman, Dinescu, Brahms

27 maja sala balowa
Olga Pasiecznik – sopran
Natalia Pasiecznik – fortepian
W programie: Debussy, Poulenc, Szymanowski

28 maja sala balowa
Andreas Scholl – kontratenor
Avi Avital – mandolina
Tiziano Bagnati – lutnia
Marco Frezzato – wiolonczela
Tamar Halperin – klawesyn
W programie: Włoskie kantaty i pieśni

29 maja kościół w Łańcucie
Wrocław Baroque Eensemble
Aldona Bartnik – sopran
Matthew Venner – kontratenor
Maciej Gocman – tenor
Tomaš Kral – bas
Andrzej Kosendiak – dyrygent
W programie: Gorczycki, Pękiel

29 maja sala balowa
Ewa Podleś – mezzosopran
Anna Marchwińska – fortepian
W programie: Chopin, Haydn, Parera, Brahms

30 maja Filharmonia Podkarpacka
Włodek Pawlik z zespołem
Concertino Chamber Orchestra
Michael Maciaszczyk – dyrygent
W programie: Włodek Pawlik symfonicznie



Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
2 marca 2015