Nie tak dawno temu, w odległej muzycznej galaktyce...

22 lutego 2025 roku w ACROS Hall w Fukuoce miała miejsce kolejna odsłona cyklu koncertów organizowanych przez Orkiestrę Symfoniczną Kyushu pod tytułem "Orchestra Masterpiece in the Afternoon". Orkiestra Kyushu, pod przewodnictwem młodego dyrygenta Gena Ohty (urodzonego w roku 1994 – jak wiele instytucji w Polsce byłoby skłonnych przekazać stery tak młodemu artyście?) ukazała się nam jako ansambl o ogromnym muzycznym potencjale oraz świeżym w wielu aspektach podejściu do programowania koncertów.

Nie wypada też zapomnieć o interesująco zaprojektowanej, nowoczesnej i pozbawionej klasycyzującej ornamentyki sali koncertowej stanowiącej część kolosalnego kompleksu ACROS Hall, która wywarła na nas duże wrażenie zarówno pod względem wizualnym, jak i swoimi warunkami akustycznymi.

Koncert otworzyły „Wariacje na temat Haydna" Brahmsa – dzieło o skomplikowanej strukturze kontrapunktycznej, które wymaga niezwykłej precyzji wykonawczej. Orkiestra Kyushu zaprezentowała klarowną narrację muzyczną, w której doskonale wyważone frazy prowadziły słuchaczy przez kolejne wariacje. Sekcja instrumentów dętych drewnianych, w szczególności fletów i obojów, nadała interpretacji lekkości i subtelnej barwności, a doskonałe brzmienie waltorni – jakże ważnych w stylu symfonicznym Brahmsa - dodało utworowi majestatycznego charakteru w kulminacyjnych momentach.

Po klasycznej doskonałości Brahmsa nadszedł czas na muzykę, która od dekad rozpala wyobraźnię zarówno kinomanów, jak i melomanów – suitę z „Gwiezdnych Wojen" Johna Williamsa. W Europie tego rodzaju zestawienie koncertowe mogłoby budzić kontrowersje, jednak w Japonii dowodzi świeżego i nieskrępowanego podejścia do muzyki symfonicznej. Orkiestra z nieskrywanym (emanującą wręcz z języka ciała niektórych muzyków) entuzjazmem odtworzyła epickie tematy Williamsa, dbając zarówno o dramatyczne napięcie (wyjątkowo płomienna interpretacja "Duel of the Fates"), jak i o pełne lirycznego piękna detale w melodyjnych, utrzymanych w wolnym tempie fragmentach suity. Specjalnie na potrzeby zaledwie dwóch prezentowanych utworów, na scenie pojawił się również chór! Bez wątpienia, ktoś w zarządzie orkiestry jest wyjątkowym miłośnikiem Gwiezdnych Wojen.

Kulminacyjnym momentem wieczoru okazało się nietypowe zakończenie koncertu. Zamiast tradycyjnych bisów, wywoływani przez aplauz muzycy zaczęli pojawiać się na scenie w coraz bardziej rozbudowanych kostiumach postaci z „Gwiezdnych Wojen". Finałowy akcent stanowił humorystyczny pojedynek na miecze świetlne między dyrygentem a chórmistrzem, który wywołał entuzjastyczne owacje publiczności.

To nie był zwyczajny koncert – to było muzyczne widowisko, które połączyło najwyższej próby kunszt wykonawczy z radością płynącą ze słuchania muzyki bez ortodoksyjnego jej kategoryzowania oraz bez przejmowania się arbitralnymi granicami pomiędzy muzyką "poważną" oraz... "niepoważną"?
__

Wykonawcy: Kyushu Symphony Orchestra,
dyrygent: Gen Ohta
Program
Brahms/Variations on a Theme by Haydn Op. 56a

John Williams/From "Star Wars"
Miejsce
Acros Fukuoka Symphony Hall



Krzysztof Żelichowski
Dziennik Teatralny Kiusiu (Japonia)
25 lutego 2025