Nowości Linii Teatralnej Ha!artu

W grudniu, w Wydawnictwa Ha!art dwie premierowe książki cyklu Linia Teatralna: "Castorf: Prowokacja dla zasady" Robina Dejte oraz "Nie widzę piękna w świecie bez człowieka" O teatrze Jana Lauwersa i Needcompany.

Książka Robina Detje "Castorf. Prowokacja dla zasady" jest najważniejszą, najbardziej wyczerpującą publikacją poświęconą Frankowi Castorfowi: jednemu z najistotniejszych współczesnych reżyserów na świecie, czołowej postaci teatru niemieckiego. Detje, krytyk "Die Zeit" i "Berliner Zeitung", w swojej monografii usiłuje zbadać fenomen awansu tak awangardowego artysty, jakim jest Castorf, na pozycję jednego z najważniejszych reżyserów Niemiec, a potem także - Europy i świata. Kreśli przy tym szeroką i barwną panoramę niemieckiej kultury i historii; na tak starannie przygotowanym tle jednostkowa biografia nabiera zupełnie innego wymiaru.

Anna R. Burzyńska

To miało być wielkie wejście. Banda Castorfa, Lilienthala i Neumanna wiele zaryzykowała. Chcieli do dwudziestu pięciu procent podnieść liczbę widzów Volksbühne, która spadła do piętnastu procent po zburzeniu muru. Scenograf Bert Neumann i jego żona Lenore Blievernicht założyli agencję LSD i opracowali kampanię reklamową. "Pierwsze posunięcie agencji polegało na stworzeniu nowego logo [] w postaci koła z sześcioma szprychami, stojącego na dwóch nogach. To znak zaczerpnięty z tajnego kodu zbójców i opryszków z XV i XVI wieku []. Jeśli koło i nogi uznać za środki transportu, znak ma bezsensownie tautologiczny wymiar jako obraz zdwojonej dynamiki". Ale zdwojona dynamika to było dla Castorfa zbyt mało jak na początek. Obawiał się bowiem, że po zjednoczeniu upadnie przynajmniej jeden teatr (i wcale się nie pomylił), dlatego chciał od razu wyrobić sobie silną pozycję i to tak głośno, jak tylko się da.

Robin Detje

Antologia "Nie widzę piękna w świecie bez człowieka. O teatrze Jana Lauwersa i Needcompany" to jedyne jak dotychczas tak obszerne, wyczerpujące wydawnictwo, analizujące 25-letni dorobek twórczy wybitnego artysty teatru i reformatora sztuk performatywnych Jana Lauwersa. Zebrane w przemyślany oraz inspirujący sposób eseje autorstwa uznanych specjalistów z różnych dyscyplin (Hans-Thies Lehmann, Marvin Carlson, Martin Harries, Juergen Pieters, Rudi Laermans, Georges Banu) stanowią panoramiczne, a zarazem niezwykle przenikliwe spojrzenie na unikatowe zjawisko artystyczne, jakim jest twórczość zespołu Needcompany - opus magnum Jana Lauwersa, współczesnego człowieka renesansu: reżysera, pisarza, artysty wizualnego, działacza społecznego, a także kreatora unikatowej na skalę światową instytucji kultury.

Ana Brzezińska

Zgromadziliśmy głosy z przeszłości i najświeższe spojrzenia na drogę twórczą Needcompany z perspektywy najnowszej historii teatru. Innymi słowy, zdecydowaliśmy się przedrukować najlepsze teksty krytyczne o teatrze Jana Lauwersa i Needcompany, uzupełniając je publikacjami zamówionymi specjalnie z tej okazji. Nie staraliśmy się ujednolicić stylistycznie wypowiedzi o różnych tonach i brzmieniu. Z podejrzliwością przyglądamy się gładkim machinom antologii, w których wszystkie teksty są utrzymane w jednolitym stylu i formie. Niniejsza publikacja przekornie łączy ze sobą poetyckie wyznania, recenzje, refleksje filozoficzne i akademickie eseje.

Christel Stalpaert, Frederik Le Roy, Sigrid Bousset

Dobrze pamiętam wrażenie, jakie w latach osiemdziesiątych wywierały na mnie frankfurckie spektakle Jana Lauwersa: niosły powiew wolności, świeżości, lekkości i odwagi. Oto narodził się teatr brawurowy i kategoryczny, którego - parafrazując słowa Jana Fabre'a - nikt się nie spodziewał i którego nic nie zapowiadało.

Hans-Thies Lehmann



(-) (-)
Materiał Wydawnictwa
29 listopada 2013