Nowy numer gazety teatralnej

W nowym, 118 numerze Gazety Teatralnej "Didaskalia" m.in. Agata Łuksza zastanawia się nad fenomenem tęsknoty za fantazmatycznym ideałem teatru narodowego,Joanna Derkaczew i Michał Lachman relacjonują repertuar Dublin Theatre Festival.

Skandale

Katarzyna Waligóra omawia kontrowersje związane ze spektaklem Romea Castellucciego "O twarzy. Wizerunek Syna Boga", który wywołał otwarte ataki środowisk katolickich. Friederike Felbeck analizuje przedstawienia w powojennych Niemczech, które zapisały się w historii za sprawą skandalu. Punktem wyjścia jest realizacja opery Wagnera "Tannhäuser" Burkharda C. Kosminskiego w Düsseldorfer Rheinopern.

Lyotard

Anna Burzyńska omawia poglądy filozoficzne i diagnozy Jeana-François Lyotarda w kontekście zwrotu performatycznego. Lyotard dokonuje z kolei odczytania postaci Edypa i Hamleta jako figur freudowskich, odwołując się do etyki hebrajskiej, a także przedstawia wizję teatru "energetycznego", w którym kluczową rolę odgrywa rozumiany na sposób freudowski mechanizm przemieszczenia impulsów płynących z libido.

Widz

Anna R. Burzyńska relacjonuje projekty w ramach Impulse Theater Biennale w kontekście relacji artysta - widz. Weronika Szczawińska i Piotr Wawer Jr proponują do opisu spektakli, opartych na podobnych założeniach jak "Artyści prowincjonalni", antropologiczną technikę opisu gęstego. Katarzyna Markham charakteryzuje specyfikę działalności Royal Court Theatre w okresie od 1956 do 2007 roku pod dyrekcją Dominica Cooke'a. Patrycja Cembrzyńska omawia urban art jako formę negocjowania znaczeń w demokracji i jego rolę w polemice z opresyjnym systemem gospodarczo-politycznym na przykładzie grupy Twożywo.

Teatr Narodowy

Ágnes Bakk i Eszter Vági, omawiając konkretny okres działalności węgierskiego Teatru Narodowego, dowodzą, że problematyka dotycząca idei europejskich Teatrów Narodowych jest silnie powiązana z zagadnieniem tożsamości narodowej. Agata Łuksza, obierając za punkt wyjścia tegoroczną edycję Spotkań Teatrów Narodowych w Warszawie, zastanawia się nad fenomenem tęsknoty za fantazmatycznym ideałem teatru narodowego. Joanna Derkaczew i Michał Lachman relacjonują repertuar Dublin Theatre Festival, poddając rewizji deklarowane założenia twórców, jak i społeczno-kulturowe mechanizmy wpływające na zmiany irlandzkiej sceny narodowej.

Forum 1

Dariusz Kosiński odpowiada na krytyczną recenzję jego książki "Teatra polskie. Rok katastrofy" autorstwa Joanny Tokarskiej-Bakir ("Didaskalia" 2013, nr 117). Autor szczegółowo wykłada metodologię swojej pracy badawczej, a także określa stosunek do performatyki stosowanej.

Warlikowski

Grzegorz Niziołek dopisuje uzupełnienie jego książki "Warlikowski. Extra ecclesiam", w której starał się odczytać teatr Warlikowskiego przez pochodzące z teorii Victora Turnera pojęcie dramatu społecznego. Do najnowszych spektakli Warlikowskiego proponuje nową perspektywę spojrzenia - poprzez pryzmat filozofii "późnego modernizmu". Katarzyny Fazan relacjonuje zaś wystawę scenografii Małgorzaty Szczęśniak w Nowym Teatrze w Warszawie.

Forum 2

Marcin Kościelniak wyodrębnia terytorium teatru zagospodarowanego przez młodych twórców - stojącego w opozycji do teatru Warlikowskiego - dla którego paradygmatyczne będą kategorie: słabości, performansu żenującego, widza wyemancypowanego, poszerzenia pola kompromitacji.

Repertuar

Monika Kwaśniewska recenzuje spektakl "Zachodnie wybrzeże. Powrót na pustynię" Michała Borczucha, Małgorzata Dziewulska porównuje dwie wersje przedstawienia Krzysztofa Garbaczewskiego "Kamienne niebo zamiast gwiazd", Jakub Papuczys opisuje "Do Damaszku" i projekt operowy "Król Edyp" Jana Klaty, a także spektakl "Sferia" Katarzyny Szyngiera, Weronika Łucyk pisze o "Diable" Radosława Rychcika, Klaudia Laś krytycznie przygląda się spektaklowi "Zamek" Marka Fiedora, Piotr Dobrowolski analizuje "Kazimierza i Karolinę" Wojtka Klemma, Joanna Tomaszewska pisze o przedstawieniu "Znikające szkoły" Tomasza Świątka, Dorota Jarząbek-Wasyl recenzuje zaś dwa spektakle dla dzieci: "Gęś", "Śmierć i Tulipan" Marcina Jarnuszkiewicza oraz "Mglisty Billy" Mateusza Przyłęckiego.

Taniec

Mateusz Szymanówka recenzuje spektakl "low pieces" w reżyserii Xaviera Le Roya, Karolina Wycisk relacjonuje festiwal Ciało/Umysł w Warszawie, Magdalena Zamorska polemizuje z artykułem O choreografowaniu empatii i neuronach lustrzanych Gabrieli Karolczak ("Didaskalia" 2012, nr 112).

Festiwale

Anna R. Burzyńska recenzuje spektakl Delusion of The Fury Heinera Goebbelsa w Ruhrtriennale w Bochum, Olga Katafiasz podsumowuje tegoroczną edycję Krakowskich Reminiscencji Teatralnych.

Zagranica

Dorota Krzywicka-Kaindel omawia austriackie spektakle tematycznie związane z wybuchem pierwszej wojny światowej: Thalerhof Anny Badory oraz Princip (ten grób mi jest za mały) Michała Zadary, Mateusz Chaberski recenzuje spektakl Perturbation Krystiana Lupy w Théâtre Vidy-Lausanneprem, Grzegorz Stępniak pisze o Tales of a Fourth Grade Lesbo Giny Young w Highways Performance Space w Kalifornii.

Teatr w książkach

Wojciech Dudzik recenzuje książkę Tadeusza Kornasia Schola teatru Węgajty. Dramat liturgiczny, a Marta Uszyńska publikację Ciało w teatrze. Perspektywa antropologiczna Krystyny Duniec.



(-) (-)
Materiał Wydawnictwa
23 grudnia 2013