Nowy tytuł w katowickim Ateneum
16 marca repertuar Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum wzbogaci się o nowy tytuł – sztukę Jarosława Murawskiego „Inny" w reżyserii Tomasza Maśląkowskiego, ze scenografią Michała Dracza i muzyką Grzegorza Mazonia. W roli chłopca (autor określił go słowem JA), który nagle zauważa, że wszyscy wokół niego są tacy sami, a dokładnie są po prostu nim, wystąpi Michał Skiba. Alter ego bohatera, czyli INNEGO zagra Bartosz Socha, a pozostałe postaci: Urszula Gołdowska, Katarzyna Prudło, Beata Zawiślak i Piotr Janiszewski.Absurdalna sytuacja, w jakiej znalazł się chłopiec – zdawałoby się bardzo zabawna – zaczyna mu ciążyć coraz bardziej, prowokując do refleksji nad poszukiwaniem tożsamości, potrzebą i odwagą wyrażania własnego zdania, bycia innym, a przede wszystkim sobą. Przesłanie adresowanego do dzieci w wieku szkolnym przedstawienia zwraca uwagę, że każdy człowiek jest osobnym bytem, że różnimy się mniej lub bardziej i niezwykle ważne, abyśmy byli otwarci, życzliwi, ciekawi siebie nawzajem i świata wokół nas.
Biogramy twórców
JAROSŁAW MURAWSKI, dramatopisarz, scenarzysta, absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, studiował także w tamtejszym Instytucie Historii Sztuki. Ukończył kurs scenariopisarstwa w The National Institut of Dramatic Art w Sydney.
Autor m.in. sztuk: „Na Boga!" (reż. Marcin Liber, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, 2013), „Gałgan" (reż. Ewelina Marciniak, Wrocławski Teatr Współczesny, 2013), „Humanka" (reż. Agata Puszcz, Teatr Polski w Bielsku-Białej, 2016; reż. Lena Frankiewicz, Teatr Nowy w Łodzi, 2020; Teatr TV w reż. Katarzyny Trzaski, 2016), „Komeda" (Teatr IMKA i Teatr Nowy w Łodzi, reż. Lena Frankiewicz, 2016 – stypendium Ministra Kultury), „Więzi" (wraz z Michałem Buszewiczem, reż. Olena Apczel, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, 2019), „Resztki" (reż. Ewelina Marciniak, Teatr Wybrzeże, 2022). Jego tekst „Kleszcz" zdobył w 2017 główną nagrodę w konkursie gdańskiego Teatru Miniatura i Fundacji Miasto Kreacja na sztukę teatralną dla dzieci i młodzieży o demokracji.
Od 2019 wraz z Eweliną Marciniak pracuje w Niemczech, gdzie w hamburskim Thalia Theater przygotował adaptację „Króla" Szczepana Twardocha („Der Boxer") oraz „Ksiąg Jakubowych" Olgi Tokarczuk (2021). Wiosną 2022 w Deutsches Theater w Berlinie odbyła się premiera jego sztuki „Werther. Ein Spiel von Liebe und Freudschaft" na podstawie J.W. Goethego (reż. Ewelina Marciniak). Jesienią ubiegłego roku w Pekinie i Chengdu odbyła się chińska premiera jego „Humanki" (pt. „Humanoid"), przygotowana przez Star Theater Company.
Pod koniec 2022 wraz z reżyserką Małgorzatą Warsicką zrealizował „Księcia Niezłomnego" Juliusza Słowackiego dla Narodowego Starego Teatru w Krakowie, a w 2023 Marcin Liber wystawił dwa jego teksty: „966 czyli Zemsta Bogów" w Teatrze im. Fredry w Gnieźnie oraz „Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć" w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie.
TOMASZ MAŚLĄKOWSKI, aktor, pedagog, reżyser. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (1998-1999). W latach 1999-2002 aktor Opolskiego Teatru Lalki i Aktora, od 2002 w zespole Wrocławskiego Teatru Lalek. Od 2003 doktor habilitowany sztuk teatralnych w Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, pracuje na stanowisku adiunkta.
Założyciel, reżyser i aktor LALE.Teatru i współtwórca spektakli: „Podłogowo", „Ściana. Banana", „Kręcipupa", „Prosta historia" i „Kulka", ma również w swoim dorobku gościnne reżyserie w Teatrze Miniatura w Gdańsku („Cztery pory roku"), Teatrze Arlekin w Łodzi („Tata"), w stołecznym Teatrze Guliwer („Porce i Lana") czy w Teatrze Maska w Rzeszowie („Włosy mamy").
Jego przedstawienia były wielokrotnie nagradzane na festiwalach teatralnych w kraju i za granicą.
Nominowany do Nagrody Kulturalnej „Gazety Wyborczej – Wrocław" wARTo 2013 i Wrocławskiej Nagrody Teatralnej 2013 i 2015.
Koordynator i uczestnik z ramienia Fundacji LALE.Teatr programów MKiDN: Lato w Teatrze (2014) i Teatr Polska (2016, 2017).
MICHAŁ DRACZ (rocznik 1978), scenograf, grafik, twórca multimedialny. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, dyplom uzyskał na Wydziale Grafiki w pracowni Eugeniusza Geta-Stankiewicza. Jako scenograf zadebiutował w 2003 "Makbetem" W. Szekspira w reżyserii Wiesława Hejno w Lubuskim Teatr im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze. Od 2006 związany z Wrocławskim Teatrem Pantomimy („Gastronomia", „Galapagos", „Cafe Panique") oraz Wrocławskim Teatrem Lalek („Co w trawie piszczy", „Może morze", „Tesla vs. Edison", „Ziemianie"). Współpracował m.in. z reżyserami: Aleksandrem Sobiszewskim, Krzysztofem Draczem, Agatą Kucińską, Joanną Gerigk, Leną Frankiewicz, Błażejem Peszkiem, Jarosławem Tumidajskim, Ewą Piotrowską, Michałem Derlatką.
Laureat nagrody za scenografię do spektaklu „Zbrodnia z premedytacją" Teatru Powszechnego w Radomiu na Międzynarodowym Festiwalu Gombrowiczowskim (2022).
GRZEGORZ MAZOŃ, urodzony w 1985 w Sosnowcu, wychował się w Gliwicach, gdzie od najmłodszych lat pojawiał się na scenie Gliwickiego Teatru Muzycznego. Absolwent Wydziału Lalkarskiego PWST we Wrocławiu, od 2008 aktor Wrocławskiego Teatru Lalek. Multiinstrumentalista i kompozytor, autor muzyki do filmów oraz do ponad dwudziestu spektakli teatralnych.
Nominowany do nagród: za najlepszą rolę męską na Roma Teatro Festival w Rzymie (2007), dla najlepszego aktora na World Festival of Puppet Art w Pradze (2009), dwukrotnie otrzymał nominację do Nagrody Kulturalnej „Gazety Wyborczej – Wrocław" wARTo w kategorii teatr.
Laureat nagrody Polskiego Stowarzyszenia Estradowego dla młodego talentu (2013), Nagrody im. Leona Schillera przyznawanej przez ZASP za dokonania teatralne (2015), nagrody za muzykę do spektaklu „SAM, czyli przygotowanie do życia w rodzinie" na Festiwalu małych Prapremier w Wałbrzychu (2015), wyróżnienia za muzykę do przedstawienia „Prosta historia" na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu (2017). Za tytułową rolę w spektaklu „SAM..." odebrał wyróżnienie na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK (2017).
Współtworzył i prowadził warsztaty teatralne i muzyczne, m.in. „Czas Teatru" w Opolu, „Literatura w pieluchach" we Wrocławskim Teatrze Lalek czy trzykrotnie „Lato w teatrze".
Renata Chudecka
Śląski Teatr Ateneum
16 marca 2024