O modzie, o bandzie, o odrzuceniu, o akceptacji, o rywalizacji

"Dziób w dziób" to współczesny dramat sięgający do tradycji bajki zwierzęcej. Opowieść rozgrywa się w przestrzeni jednego z miejskich blokowisk pomiędzy zaślepioną pragnieniem władzy subkulturą gołębi i ich chęcią dominacji na podwórku, kotem, który jest odwiecznym wrogiem ptaków i wróblem poszukującym swojej wspólnoty. Paradoksalnie to wróbel, czyli ten najmniejszy i najwrażliwszy, ratuje gołębie z opresji i uczy ptaki, czym jest prawda, przyjaźń, oddanie i honor.

Bajka Maliny Prześlugi prezentuje wyraźne typy i modele więzi międzyludzkich oraz mechanizmy rządzące grupą. Wskazuje na wartości, jakie niesie ze sobą Inność i zagrożenia płynące z postaw wobec niego wrogich i agresywnych. Mimo że dramat nie ma konstrukcji klasycznej komedii, utrzymany jest w nastroju komediowym. Dzieje się tak przede wszystkim dzięki wartkiemu językowi.

Spektakl będzie rozgrywany zarówno w żywym planie aktorskim, jak i w planie lalkowym. Dariusz Panas zaprojektował fantastyczne lalki - kot będzie miał w naszym przedstawieniu trzy metry. Na scenie zbudujemy miasto w postaci wielkiego, wiszącego w powietrzu bloku. Unosząca się nad sceną instalacja plastyczna odnosi się do mistrzów polskiej plastyki teatralnej, przede wszystkim do twórczości Józefa Szajny z okresu konstruktywizmu. Do sztuki zostanie także wprowadzony asamblaż – trójwymiarowa odmiana kolażu bardzo lubiana przez Tadeusza Kantora, w której połączymy malarstwo z rzeźbą. Muzykę graną na żywo komponuje Mateusz Jagielski, z którym współpracowaliśmy przy okazji realizacji „Pręcika". Inspiruje się muzyką klasyczną i filmową.

„Dziób w dziób" to świetny, współczesny dramat dla dzieci pisany ich językiem i mówiący o ich problemach: o modzie, o bandzie podwórkowej, o odrzuceniu i akceptacji, o sztuce bycia liderem i rywalizacji. Malina Prześluga z przymrużeniem oka pokazuje to, co w nas wzniosłe i to, co małe. Wróg tkwi w nas samych. To prowadzi do katastrofy.

Zbigniew Lisowski

***

Malina Prześluga (ur. 1983)

Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Szkoły Dramatu przy Laboratorium Dramatu w Warszawie. Dramatopisarka i bajkopisarka.

W swojej twórczości Prześluga korzysta z tradycji pisania baśni stworzonej przez samego Andersena. Bohaterami jej utworów, podobnie jak u autora "Dziewczynki z zapałkami", są przedmioty, jednak pochodzą one ze współczesności, z najbliższego otoczenia dziecka, przez co są mu doskonale znane. Perspektywa osoby opowiadającej w dramacie zostaje zmieniona i tak o niełatwych, acz obecnych w świadomości dziecka problemach opowiadają przedmioty codziennego użytku, zabawki bądź inni bohaterowie dziecięcej wyobraźni. Wszyscy oni ukazani w niecodziennych sytuacjach. Cechuje ich błyskotliwość, wnikliwość, pragnienie poznania i zrozumienia świata. Postaci wykreowane przez Malinę Prześlugę stworzone są z precyzją i dbałością o rys psychologiczny; nie zadowalają ich łatwe rozwiązania i powierzchowne argumenty. Autorka pisze językiem bliskim dziecku, tworzy także nowa słowa, które oddają wrażliwość i sposób postrzegania świata przez małego odbiorcę.

Jej dramaty oraz bajki wydawane są w poznańskich Nowych Sztukach dla Dzieci i Młodzieży i wystawiane między innymi: w Baju Pomorskim w Toruniu, w Teatrze Animacji w Poznaniu, w Teatrze Maska w Rzeszowie, w Teatrze Na Woli w Warszawie, w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu.



Magdalena Jasińska
Materiał Teatru
18 czerwca 2013
Spektakle
Dziób w dziób