O twórcach

Najnowszy spektakl i zarazem ostatnia w tym sezonie premiera Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum, „Piaskowy Wilk" pojawi się na afiszu 7 kwietnia. Urokliwe, niezwykle zabawne i pełne fantazji przygody bohaterki Karusi i wymyślonego przez nią przyjaciela – Piaskowego Wilka, który w mądry, pozbawiony moralizatorstwa sposób pomaga dziewczynce odkrywać świat.

Åsa Lind (ur. 1958) – jedna z najpopularniejszych szwedzkich pisarek. Obecnie mieszka w Sztokholmie. Kiedyś zajmowała się dziennikarstwem, pracowała też w restauracji, jako listonosz na wyspach sztokholmskiego archipelagu oraz nauczycielka plastyki. Dziś w stu procentach poświęca się pisaniu książek dla dzieci i młodzieży. W 2003 otrzymała nagrodę Związku Bibliotekarzy Szwedzkich im. Nilsa Holgerssona. Członkini Szwedzkiej Akademii Literatury Dziecięcej, bardzo zaangażowana w promocję literatury dla dzieci. Jej książki przetłumaczono na wiele języków; warto wspomnieć, że jest bardzo znana i lubiana np. w Turcji, którą często odwiedza.
„Piaskowy Wilk" ukazał się w Szwecji w roku 2002, polskie tłumaczenie kilka lat później opublikowało poznańskie Wydawnictwo Zakamarki (po polsku wydano do tej pory cztery zbiory opowiadań o Piaskowym Wilku oraz „Chustę babci"). W 2016 w konkursie "Uzupełnij kanon lektur" zorganizowanym przez Fundację „Dzieci Czytają" na pierwszym miejscu znalazł się „Piaskowy Wilk".

Agnieszka Stróżyk – absolwentka Skandynawistyki Uniwersytetu Gdańskiego, nauczyciel akademicki. Tłumaczka z języka szwedzkiego. Na stałe współpracuje z poznańskim Wydawnictwem Zakamarki.

Zuzanna Mukoid – absolwentka Reżyserii Teatru Lalek na Wydziale Zamiejscowym PWST im. L. Solskiego we Wrocławiu oraz Pedagogiki - Edukacji Artystycznej w Dolnośląskiej Szkole Wyższej. Reżyseruje spektakle dla dzieci i dorosłych. Wśród tych pierwszych są m.in. przygotowane jeszcze w Teatrze PWST: „Kwestia olbrzyma" wg Dorina, „Ziewająca królewna" na motywach opowiadania Cout, „Gęś, śmierć i..." na podstawie Erlbrucha, „Nie-śpi-dźwiadek" wg Guśniowskiej oraz „Alicja w krainie snów" Carrolla w Teatrze TAK i autorska sztuka „Władysław i Annabella, historia pewnego misia i lalki" w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu. Dla widzów dorosłych zrealizowała „CLANGE" na podstawie „Pokojówek" Geneta (Teatr PWST), „UBU" wg Jarry'ego (Teatro da Carrara), „Szmaty" Durnienkowa (Ad Spectatores), a także słuchowiska w Radiu Wrocław: „Arkę Noego" Kopki i cykl pt. „Historia na 6!".

Barbara Szymczak – scenograf, architekt wnętrz. Studiowała Historię Sztuki oraz Architekturę Wnętrz (specjalizacja Scenografia) na ASP we Wrocławiu. W jej artystycznym dorobku są wystawy (m.in. BWA Studio, Wrocław, Galeria Sztuki Współczesnej, Opole), instalacje, wystawy scenograficzne, spektakle oraz filmy. Realizowała projekty m.in. z Peterem Schumannem, Remigiuszem Brzykiem czy Pawłem Passinim w Instytucie Grotowskiego. Otrzymała wyróżnienie na Festiwalu Nowej Scenografii za „Testament Psa..." w reżyserii Brzyka. Jest autorką scenografii do spektakli lalkowych dla dzieci: „Przytul stracha" (Teatr Muzyczny Capitol, Wrocław), „Władysław i Annabella" (Teatr Lalki i Aktora, Wałbrzych). Projektowała także scenografię do wielu filmów krótkometrażowych, pokazywanych i nagradzanych na festiwalach filmowych w Polsce i na świecie, między innymi na Camerimage, w Cannes, Gdyni. Obecnie przygotowuje pełnometrażowy debiut kinowy, a na co dzień łączy sztukę scenografii z designem, tworząc studia telewizyjne, przestrzenie komercyjne, czy sesje zdjęciowe.

Marcin Mukoid – wibrafonista, perkusista, kompozytor. Absolwent Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu w Katowicach. Współpracował z Opolskim Teatrem Lalki i Aktora przy spektaklu „Drums - 4 dance/s". Kompozytor muzyki do spektakli: „Śpiąca królewna" (Teatr PWST, 2011) „Ziewająca królewna" (Teatr PWST, 2012), „Gęś, śmierć i..." (Teatr PWST, 2013), „Towarzystwo" (Teatrakcja, 2016). Współtworzył muzykę do spektakli oraz prowadził warsztaty muzyczne w ramach międzynarodowych projektów teatralnych (Tatr TAK - „Panta rei", 2006 oraz „Alicja w krainie snów", 2012). W roku 2014 nawiązał współpracę z Radiem Wrocław komponując muzykę do cyklów słuchowisk „Teatr historii" oraz „Historia na 6!".

Maria Porzyc – artystka multimedialna, absolwentka ASP we Wrocławiu, z wykształcenia projektantka ceramiki. Od 2008 jej głównym polem działania są nowe media. W swojej pracy wykorzystuje video, rysunek (także rysowanie „na żywo" podczas spektakli) oraz animację. Często łączy różne techniki w obrębie jednego obrazu. Autorka scenografii multimedialnych do ponad czterdziestu spektakli, od monodramów po teatr muzyczny i operę, (m.in. „Zwierzątka małe zwierzenia", „Turandot", „Kryjówka", „Panna Nikt", „Hindełe. Siostra Sztukmistrza", „Zagubiony chłopiec" w reż. Pawła Passiniego, „Muzg" reż. Tomasz Rodowicz, „Projekt: Kobietostan" reż. Joanna Lewicka, „Szkoła błaznów", reż. Zbigniew Szymczyk, „Wujaszek Wania", „Zemsta nietoperza", reż. Andrzej Bubień). W spektaklu „Gdybyśmy byli kotami, nikt by nas nie zatrzymał", w reż. Alicji Borkowskiej, jest reżyserką i realizatorką mutimediów i światła. Współpracuje z neTTheatre, Strefą Wolnosłową, Pracownią Sztuczka, Stowarzyszeniem Teatralnym Chorea, Muzeum Polin, Instytutem Teatralnym oraz zespołem Tatvamasi.
Projekcje do spektaklu „Morrison/Śmiercisyn" w reż. Pawła Passiniego zostały wyróżnione na XX Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania" w Toruniu, współrealizowany przez Marię Porzyc spektakl „HIDEOUT/Kryjówka" zdobył Grand Prix na Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie w 2015, w tym samym roku była nominowana do prestiżowej nagrody artystycznej Złota Maska za multimedia do spektaklu „Niedziela w parku z Georgem" w reżyserii Andrzeja Bubienia.

Zwyczajność, proza życia reprezentowana jest przez aktorów w żywym planie, o świecie wyobrażeń, fantazji dziecka opowiadają wszelkiego rodzaju formy plastyczne; i wreszcie szeroko pojętą naturę pokazujemy właśnie w projekcjach.



Renata Chudecka
Materiał Teatru
7 kwietnia 2018
Spektakle
Piaskowy Wilk
Portrety
Zuzanna Mukoid