Odwieczne pytania o cel i sens

We współczesnej globalnej wiosce, będącej efektem unifikacji dokonującej się poprzez media, czy koncerny, wciąż możemy odnaleźć ogromną różnorodność zjawisk, poglądów, przemyśleń, systemów wartości. A także sposobów ich wyrażania, a więc bogactwo stylów i technik twórczych. Sztuka teatru lalek, korzystając z nieograniczonych możliwości, jakie daje jej posługiwanie się metaforą, plastyką i animacją, potrafi w sposób wyjątkowy, odkrywczy przedstawiać człowieka i otaczający go świat.

Artyści zaskakują nowatorstwem, kolorytem oraz oryginalnością swej twórczości. Odwołują się do technik klasycznych, eksperymentują ze współistnieniem aktora i lalki jako równorzędnych partnerów scenicznych, wprowadzają nowoczesne techniki wizualne. Adresując swą sztukę zarówno do dzieci, jak i dorosłych, podejmują tak tematy lekkie, jak też zagadnienia egzystencjalne, zadając odwieczne pytania o cel i sens.

Zawirowania pandemiczne przeniosły XXIX edycję Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej z roku 2020 na 2022. Wpłynęły również na decyzję, aby skupić się na twórczości europejskich artystów. Jestem przekonany, że teatry zaproszone do udziału w tegorocznym spotkaniu w Bielsku-Białej potwierdzą swymi prezentacjami bogactwo i jakość współczesnej europejskiej sztuki lalkarskiej.
Jacek Popławski

NOWA IDENTYFIKACJA WIZUALNA
XXIX Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej prezentuje się po raz pierwszy w nowej odsłonie identyfikacji wizualnej, zaprojektowanej w drodze konkursu przez Piotra Stalę – absolwenta projektowania graficznego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach oraz Foundation in Art & Design na Ravensbourne University w Londynie, wyróżnionego w konkursie Polish Graphic Design Awards.
Piotr Stala zaprojektował kolorystykę, z założenia kładąc nacisk na to, by była ona charakterystyczna, od razu kojarzona z festiwalem.
Dominuje w niej kolor kobaltowy, który jest kolorem nawiązującym do bycia otwartym oraz przystępnym, komplementując charakter festiwalu. Kolor beżowy ma ewokować poczucie stonowania i paradoksalnej ekskluzywności, która wiążę się z wysokim poziomem artystycznym festiwalu.
Logotyp został zaprojektowany bazując na symbolice jednego z podstawowych gestów aktorskich
w teatrze lalkowym. Sygnet odczytujemy przede wszystkim jako dwie twarze. Główny zamysł
i inspiracja opiera się na obrazie aktora/aktorki, który tuż za obliczem lalki, swą grą aktorską tchnie
w nią życie i tworzy zupełnie nowy charakter. Tym samym kluczowym elementem staje się tutaj spotkanie lalki z człowiekiem, a ta symbioza ma wskazywać na znaczenie lalki jako czegoś znacznie więcej niż rekwizytu teatralnego. (Piotr Stala)

O FESTIWALU
Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej od ponad 50 lat jest świętem teatru lalek, teatru plastycznego i formy skierowanym do szerokiej publiczności. Prezentuje nowe trendy w sztuce lalkarskiej, promuje nieznanych polskiej publiczności twórców i spektakle będące polskimi prapremierami. Do udziału w zmaganiach konkursowych 29. edycji Festiwalu wybraliśmy wybitne teatry z Belgii, Czech, Danii, Hiszpanii, Francji oraz teatry z Polski. Ponadto w programie, poza konkursem, znalazły się dwa spektakle plenerowe: „Eurydyka" Teatru Biuro Podróży i „Women in Red" Living Picture Visual Theatre (Węgry), a także najnowsze realizacje Teatru Lalek Banialuka: „Smoki", „Proces", „Włosy Mamy". Prezentowane widowiska cechują interesujące rozwiązania formalne oraz tematyka poruszająca zagadnienia współczesne i uniwersalne. Rozmawiamy m. in. o potrzebie przyjaźni, miłości, empatii, przemijaniu i znaczeniu pamięci, istnieniu metafizyki, zmianach cywilizacyjnych, imigracji, przemocy i odrzuceniu z powodu inności. Chcemy nie tylko wzruszać pięknem obrazu, kunsztem animacji, ale także otwieramy przestrzeń do dyskusji o sztuce i człowieku we współczesnym świecie. Planujemy liczne wydarzenia dodatkowe, między innymi rozmowy pospektaklowe z twórcami, czytanie performatywne czy interesujący blok warsztatowy.

NA START
PARADA FESTIWALOWA otwierająca XXIX Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej rozpocznie się w dniu 21.05.2022. Uformują ją artyści Teatru Lalek Banialuka, kataryniarz, szczudlarze, kolektyw aktorów i performerów Street Art Masters Living Statues, kuglarze z Teatru Świat(ł)a oraz goście festiwalowi i chętni widzowie, prowadzeni przez Grupę Perkusyjną Walimy w Kocioł. Ta kulminacja energii ulicznej oraz interdyscyplinarna synergia twórcza przejdzie ulicami Bielska-Białej: od placu Bolka i Lolka, przez Galerię Sfera II – od głównego wejścia, do wyjścia obok Empiku – następnie kładką nad rzeką Białą i deptakiem wzdłuż Białej obok DH Klimczok, potem ulicą 11 Listopada, następnie wzdłuż placu Wojska Polskiego, przejściem dla pieszych na ul. S. Stojałowskiego, aż dotrze do placu Ratuszowego, gdzie powita paradę festiwalową prezydent Jarosław Klimaszewski. Liczymy nie tylko na dobrą pogodę, ale przede wszystkim na wspaniałą atmosferę, godną święta teatru na Podbeskidziu.
Na placu Ratuszowym zaprezentuje się, w krótkiej odsłonie, LIVING PICTURE VISUAL THEATRE
z Węgier. Wieczór teatralny w Bielsku-Białej będzie bogaty w atrakcje, a jego akcenty będzie można oglądać w kilku miejscach. Galerię Sfera zdominuje STREET ART MASTERS LIVING STATUES, aktywnie performując w przestrzeni obu budynków. Na placu Bolka i Lolka zobaczymy pokazy ognia w wykonaniu TEATRU ŚWIAT(Ł)A. W Teatrze Lalek Banialuka odbędzie się oficjalne otwarcie festiwalu spektaklem SMOKI w reżyserii Anny Nowickiej. Późnym wieczorem plac Bolesława Chrobrego stanie się sceną teatralną dla EURYDYKI Teatru Biuro Podróży z Poznania (w 2018 roku Teatr Biuro Podróży otrzymał nagrodę Archanioła – najbardziej prestiżową nagrodę przyznawaną na festiwalu w Edynburgu). Mamy nadzieję, że dotkną Państwo magii, obcując kilka dni ze sztuką lalkarską podczas naszego tegorocznego festiwalu.

JURY FESTIWALOWE
Spektakle biorące udział w części konkursowej festiwalu oceniać będzie JURY GŁÓWNE w składzie: Bożena Sawicka, Lucyna Kozień, Konrad Dworakowski oraz JURY MŁODYCH KRYTYKÓW w składzie: Iga Skolimowska, Katarzyna Pawlicka, Karolina Kosieradzka.

PROGRAM GŁÓWNY / SPEKTAKLE
Spektakle prezentowane na scenach: Teatru Lalek Banialuka (Duża Scena, Scena na Piętrze), Teatru Polskiego (Duża Scena, Mała Scena), Domu Kultury im. Wiktorii Kubisz oraz w plenerach: plac Bolesława Chrobrego i plac przed Teatrem Lalek Banialuka.

TEATR LALEK BANIALUKA
SMOKI, 21.05, godz. 18:00 / TLB Duża Scena
spektakl poza konkursem

wiek odbiorcy: 7+
czas trwania: 75 min.
język: polski
Opowieść o wyjątkowym spotkaniu człowieka ze smokiem oraz podróży, która pomoże odrzucić uprzedzenia i strach.
Smoki żyją normalnie – uczą się w szkołach, chodzą do pracy, mają rząd i prezydenta... A wieczorami opowiadają swoim smoczym dzieciom bajki na dobranoc – straszne legendy o złych i okropnych ludziach, których należałoby się bać, ale którzy na szczęście tak naprawdę nie istnieją. Tylko że ludzie przecież istnieją i opowiadają swoim dzieciom takie same historie, ale o smokach. A gdyby tak można było odbyć podróż pomiędzy tymi światami? Co się stanie, gdy smok i człowiek się spotkają? Czy smok Roar i człowiek Karol, z wiernym towarzyszem Prosiakiem, będą potrafili odrzucić uprzedzenia, strach i wspólnie wykonać trudne i niebezpieczne zadanie?
Smoki w reżyserii Anny Nowickiej to zabawne i wzruszające przedstawienie, którego tematami są tolerancja, akceptacja i potrzeba odkrywania świata, bez uprzedzeń i osądów.
autor Malina Prześluga
reżyseria Anna Nowicka
scenografia Marika Wojciechowska
muzyka Maciej Cempura
reżyseria światła Prot Jarnuszkiewicz
projekcje Michał Jankowski
obsada Małgorzata Bulska, Dominika Kaczmarek / Martyna Gajak, Dagmara Włoszek-Rabska / Katarzyna Pohl, Konrad Ignatowski, Włodzimierz Pohl, Ziemowit Ptaszkowski, Radosław Sadowski, Maciej Jabłonowski, Tomasz Sylwestrzak

TEATR BIURO PODRÓŻY (Polska)
EURYDYKA, 21.05, godz. 21:00 / plac Bolesława Chrobrego
spektakl poza konkursem

wiek odbiorcy: 12+
czas trwania: 50 min.
język: polski
Niepokój i konieczność izolacji od najbliższych stały się nieoczekiwanie powszechnym doświadczeniem podczas pandemii. Dlatego najnowszy spektakl Teatru Biuro Podróży jest artystyczną reakcją
na zagrożenie rozłąką z ukochaną osobą.
Przedstawienie odwołuje się do ponadczasowych losów Orfeusza i Eurydyki, których miłość była mocniejsza niż śmierć. Zrozpaczony Orfeusz nie może pogodzić się z utratą swojej ukochanej
i postanawia ją odnaleźć. Podczas wędrówki dociera do piekła pełnego szczurów, gdzie musi zmierzyć się ze swoimi wspomnieniami i rozterkami i skonfrontować własne wyobrażenie tego, co znajduje
się po drugiej stronie życia, z rzeczywistością... Co jest prawdziwe, a co jest ułudą? Jak zakończy
się wędrówka współczesnego Orfeusza? Czy w popandemicznym świecie wystarczy nam miłości
i odwagi, by odbudować wspólne życie?
reżyseria Paweł Szkotak
muzyka Łukasz Matuszyk
scenografia Teatr Biuro Podróży oraz Natalia Kołodziej, Joanna Sapkowska-Pieprzyk, Michał Wielopolski
obsada Bartosz Borowski, Łukasz Kowalski, Maja Osińska, Paweł Stachowczyk, Marta Strzałko, Tomasz Wrzalik, Maciej Zakrzewski
technika Adam Mikołajczak, Jevgienii Shapoval
Spektakl dofinansowany ze środków Funduszu Wsparcia Kultury oraz Festiwalu Malta Poznań 2021.

TEATR LALEK BANIALUKA
PROCES, 22.05, godz. 11:00, 13:30 / TLB Scena na Piętrze
spektakl poza konkursem
wiek odbiorcy: 15+
czas trwania: 80 min.
język: polski
Jak często zdarza nam się mówić: „to się nie dzieje...", „to niemożliwe"? Jak często surrealistyczna wizja świata puka do naszego realnego świata? Granica między absurdem a rzeczywistością zaciera
się niezauważenie, a przysłowie o gotującej się żabie przychodzi na myśl zawsze za późno.
Taki, zdawałoby się nieprawdopodobny, świat tworzy Franz Kafka w Procesie. Sięgamy po tę genialną powieść w przekonaniu, że wielka literatura antycypuje, w jakiś tajemniczy sposób wyprzedza rzeczywistość. Kafka tworzy model rzeczywistości, który, mimo że jest fikcyjny, rezonuje
ze współczesnością, a metaforyka i poetyka tekstu dawno nie brzmiały tak prawdziwie i złowrogo.
Nie próbujemy podkreślać współczesnego wymiaru prozy Kafki, on wydobywa się sam. Biorąc za cel metaforę, a za środki materię teatru lalek, teatru formy i plastyki, chcemy zgłębić wieloznaczną poetykę tekstu. Chcemy stworzyć model rzeczywistości zdolny wydobyć z niej pytania, które wchodzą w dialog z pytaniami Kafki. Chcemy za pomocą tego modelu sprawdzić, jak ciepła jest już woda,
w której kąpie się przysłowiowa żaba.
autor Franz Kafka
tłumaczenie Bruno Schulz
adaptacja Martyna Lechman
reżyseria i scenografia Konrad Dworakowski
muzyka Piotr Klimek
projekcje multimedialne / trailer Rami Shaya – Hollybaba
obsada: Dominika Kaczmarek / Alicja Czerniewicz, Lucyna Sypniewska, Władysław Aniszewski, Adam Milewski / Maciej Jabłonowski, Włodzimierz Pohl, Piotr Tomaszewski

LIVING PICTURE VISUAL THEATRE (Węgry)
KOBIETY W CZERWIENI 22.05 godz. 12:30 / plac przed TLB
spektakl poza konkursem

wiek odbiorcy b.o.
czas trwania 30 min.
spektakl bez słów
Grupa Living Picture Visual Theatre tworzy dzieła oparte na wyjątkowym języku formy i ruchu. W tym przedstawieniu teatru ulicznego, z użyciem zmieniających się kostiumów i akordeonu, występują postacie odziane w czerwone kostiumy z podwójnym kołnierzem. Ich ruchy odzwierciedlają różnorodne losy kobiet. Ożywione rzeźby wyłaniają się ze swych wielowymiarowych kostiumów, prezentują gesty wyjęte z typowych sytuacji kobiecego życia, wielokrotnie transformują same siebie
i relacje między sobą. Poruszając się, przekształcają obraz przedstawianej sceny w ciągle zmieniającym się rytmie – wytrwale, ale zaskakująco.
Humorystyczny i groteskowy nastrój występu podkreślony jest dramatycznymi kompozycjami Astora Piazzolli, łączącymi tango argentyńskie z jazzem i muzyką klasyczną.
choreografia i kostiumy Zsófia Bérczi
akordeon Barnabás Tankó
kobiety w czerwieni: Zsófia Bérczi, Diána Bodócs, Ágnes Szabó

THÉÂTRE DE L'ENTROUVERT (Francja)
TRAVERSÉES, 22.05, godz. 18:00, 20:00 i 23.05, godz. 9:30, 11:30 / Dom Kultury im. Wiktorii Kubisz
spektakl konkursowy
wiek odbiorców:12+
czas trwania: 50 minut
język francuski z napisami angielskimi
Traversées to wizualna podróż, która powstała z myślenia obrazami i kawałkami tekstu na podstawie fragmentów książki Patricka Kermanna Seuils (Progi). Zewnętrzna forma spektaklu, który jest pierwszym dziełem grupy (z 2008 roku), to wyraz pragnienia, by porzucić deski sceny teatralnej
i przenieść się w naturę. Modularna scenografia, stworzona z drzwi i instalacji zbudowanych przede wszystkim z naturalnych materiałów, pozwala na inscenizację w jakimkolwiek miejscu. Zamiast sceny dostajemy krajobraz. Rozmywają się granice między rzeczywistością a wyobraźnią, między wnętrzem a zewnętrzem, między przedstawieniem a obecnością.
reżyseria i scenografia Elise Vigneron
wykorzystano fragmenty tekstu Seuils Patricka Kermanna
kierownik produkcji Aurélien Beylier
udźwiękowienie Pascal Charrier, JulienTamisier
konstrukcja Elise Vigneron, Gérard Vigneron, Hélčne Barreau, Philippe Lalliard
kostiumy Nadine Galifi
materiały wizualne Eduardo Gomes de Abreu
obsada Kristina Dementeva

TEATR LALEK BANIALUKA
WŁOSY MAMY, 23.05, godz. 9:00, 11:00 / TLB Scena na Piętrze
spektakl poza konkursem
wiek odbiorcy: 8+
czas trwania: 55 min.
język: polski
Mama Emmy cierpi na depresję. Dziewczynka wyczuwa panującą w domu atmosferę i mimo że nie rozumie sytuacji, stara się w niej odnaleźć. Próbuje ujarzmić włosy Mamy, w które wplątały się złe myśli. Włosy oddają stan psychiczny chorej, są przedłużeniem jej myśli. Z czasem wyraźnie zaczynają dominować nad wszystkim wokół, splątują się, szumią, płaczą, wirują, falują, warczą, ukazując, co się dzieje w jej głowie.
Reżyserka, a zarazem scenografka Anita Piotrowska posługuje się językiem obrazu, używa środków teatru plastycznego. Wykorzystuje formę włosów na różne sposoby, co doskonale spaja przedstawienie. Z włosów budowany jest cały świat spektaklu, który dotyka problemu również poprzez scenografię.
Reżyserka zwraca uwagę na sytuację dziecka, którego rodzic jest w depresji. Podkreśla, że może ono, a nawet powinno w takich okolicznościach szukać pomocy. Nie ma nic złego w proszeniu o pomoc dorosłego, któremu się ufa, korzystaniu z telefonu zaufania, udziale w terapii. Spektakl może okazać się dobrym punktem wyjścia do rozmowy z dziećmi o ich problemach emocjonalnych.
Wyprodukowano w porozumieniu z Songbird Agency (www.songbirdteater.com), międzynarodową agencją zarządzającą prawami do wykonywania utworów, oraz z Cappelen Damm.
Licencja na wykorzystanie tekstu tłumaczenia Wydawnictwo EneDueRabe.
Spektakl dyplomowy Anity Piotrowskiej, studentki kierunku reżyseria teatru lalek Akademii Teatralnej.
Spektakl koprodukowany przez Teatr Banialuka w Bielsku-Białej i Akademię Teatralną w Warszawie
ze środków Funduszu na Start.
autor Gro Dahle
przekład Helena Garczyńska
adaptacja, reżyseria i scenografia Anita Piotrowska
tekst piosenki Jacek Popławski
muzyka Maciej Cempura
ruch sceniczny Błażej Twarowski
reżyseria światła Prot Jarnuszkiewicz
obsada: Alicja Czerniewicz, Marta Popławska, Konrad Ignatowski, Radosław Sadowski

COMPAGNIE BELOVA-IACOBELLI (Belgia)
CZAJKA / CHAIKA, 23.05, godz. 18:00 / TLB Duża Scena
spektakl konkursowy
wiek odbiorców: 12+
czas trwania: 60 min.
język hiszpański / francuski
Heroiczna i dekadencka próba odegrania przez starą aktorkę, Chaikę, roli Arkadiny w Mewie Czechowa.
Spektakl ta to owoc współpracy dwóch twórczyń: Tita Iacobelli jest aktorką z Chile, a Natacha Belova to rosyjsko-belgijska scenografka i twórczyni lalek. Jest to ich pierwsze wspólne przedstawienie. Występuje w nim jedna aktorka i towarzyszy jej jedna marionetka. Reżyserki umieściły fabułę Mewy w starzejącym się umyśle Chaiki, która żegna się tą rolą ze swoją teatralną karierą. Arkadina to słynna aktorka, która cieszy się uznaniem, ale tak jak Chaika zbliża się już ku końcowi swojej kariery aktorskiej. „Kiedy człowiek traci połączenie ze światem i wolę, by iść dalej, powstaje próżnia – i tego właśnie poszukujemy; ten swoisty upadek jest dla nas możliwością twórczą" – mówią reżyserki.
W 2018 roku przedstawienie zdobyło nagrody Chilijskiego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki za najlepszy spektakl i dla najlepszej aktorki.
Projekt został dofinansowany przez Fondo Nacional de las Culturas las Artes de Chile, Wallonie-Bruxelles International, Théâtre des Martyrs, Théâtre Jean Vilar i Mars – Mons arts de la scène. Więcej informacji na stronie: www.ifoperator.be.
scenariusz i reżyseria Tita Iacobelli i Natacha Belova
konsultacja zewnętrzna Nicole Mossoux
konsultacja scenariusza Rodrigo Gijón
asystent reżysera Edurne Rankin
scenografia Natacha Belova
asystentka scenografki i oświetlenie Gabriela González
dźwięk Gonzalo Aylwin, Simón González
muzyka Simón González (na podstawie La Pobre Gaviota Raúla Hernándeza)
efekty wizualne Franco Peñaloza
obsada Tita Iacobelli
produkcja i dystrybucja Javier Chávez
asystent producenta Mars – Mons arts de la scène

NATALIA SAKOWICZ
ROMANS, 23.05, godz. 20:00 / TLB Scena na Piętrze
Spektakl konkursowy
wiek odbiorcy: 14+
czas trwania: 70 minut
język: polski
Jestem obietnicą przygody, ekscytującą podróżą w nieznane. Nie wiesz, co cię czeka. Oderwij się od szarej rzeczywistości i popłyń ze mną do lepszego miejsca, gdzie jest przyjemniej, gdzie możesz
i czujesz więcej. Odpręż się. Niczym się nie martw. Spełnię twoje najskrytsze marzenia. Czego pragniesz? Ulgi? Wolności? Siły? Dam ci to wszystko, tylko złap mnie, ściśnij, weź ze sobą do domu. Zatraćmy się razem. Cin cin! Za miłość! Za nas!
Natalia Sakowicz – aktorka, absolwentka i wykładowczyni Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Filii w Białymstoku. Realizuje własne projekty teatralne: m.in. Pobudka, Oddaleńcy i Romans. Laureatka m.in. Nagrody za Wyrażanie Teatru Lalką na XIII Międzynarodowym Festiwalu Teatru Lalek i Animacji dla Dorosłych „Lalka też Człowiek" w Warszawie, Nagrody
za Innowacyjność na VI Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „Z wizytą u Arlekina" w Omsku, nagrody za rolę w spektaklu Sen nocy letniej. Kochankowie na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym WTEA w Pekinie.
pomysł i wykonanie Natalia Sakowicz
tekst Zuzanna Bojda
lalka Olga Ryl-Krystianowska
ruch sceniczny Iza Szostak
muzyka Maciej Cempura
światło Maciej Iwańczyk
plakat Bartek Warzecha, Marlena Jabłońska
partnerzy spektaklu: Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie oraz Filia AT
w Białymstoku, Teatr Ochoty w Warszawie
Spektakl powstał w ramach Stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Młoda Polska oraz Stypendium Artystycznego Marszałka Województwa Podlaskiego.

DIVADLO DRAK (Czechy)
Biały Kieł / WHITE FANG, 24.05, godz. 12:00 / TP Duża Scena
Spektakl konkursowy
wiek odbiorców: 9+
czas trwania 60 min.
język czeski / angielskie napisy
Produkcja oparta jest na słynnej powieści przygodowej Jacka Londona Biały Kieł. Biały Kieł jest mieszańcem wilka i psa. Wychowuje się na dzikiej północy, która nie jest zbyt przyjaznym miejscem, w burzliwych czasach gorączki złota. Szczeniak jest dziki i pełen energii. Nie potrafi jednak odnaleźć się ani wśród wilków, ani wśród ludzi; z trudnością zdobywa akceptację i sam niełatwo ją okazuje. Dorastając, napotyka przemoc i nienawiść, ale także życzliwość, a nawet miłość. Co ostatecznie odciśnie się na jego duszy?
tytuł oryginalny Bílý Tesák
autor powieści Jack London
adaptacja Tomáš Jarkovský, Jakub Vašíček
reżyseria Jakub Vašíček
scenografia Antonín Šilar, Tereza Venclová
muzyka Daniel Čámský
dramaturg Tomáš Jarkovský
obsada Jan Popela, Milan Hajn, Luděk Smadiš, Milan Žďárský, Jiří Vyšohlíd, Dominik Linka

SOFIE KROG TEATER (Dania)
DOM / THE HOUSE, 24.05, godz. 15:00, 20:00 / TP Mała Scena
Spektakl konkursowy
wiek odbiorców: 12+
czas trwania: 55 min.
język angielski
To opowieść o Domu Pogrzebowym Rodziny Warehouse. Na łożu śmierci właścicielka zakładu zmienia swoją ostatnią wolę i testament. Na jaw wychodzą skrywane tajemnice i powstaje niecny plan. Sofie Krog i David Faraco prowadzą widzów za zamknięte drzwi, do miejsc, które kryją niewysłowione, mroczne sekrety.
To złożone przedstawienie realizowane jest na obracającej się scenie. Towarzyszy mu misterny system świateł, a także przedziwne narzędzia i przerażające efekty dźwiękowe: to idealna scenografia dla tej komicznie przeraźliwej przygody.
fabuła, produkcja i obsada Sofie Krog i David Faraco
muzyka Cuco Pérez
asystent reżysera Martin Toft
konsultacja dramaturgiczna Jette Lund

OPOLSKI TEATR LALKI I AKTORA
WIELKIE MI COŚ, 25.05, godz. 9:00, 13:00 / TLB Scena na Piętrze
Spektakl konkursowy
wiek odbiorców: 5+
czas trwania: 60 min.
język polski
Dziewiętnastego kwietnia, o godzinie dwudziestej trzeciej dwadzieścia, Słoń Pistacjusz połknął Księżyc. Tak zaczyna się nasza historia – opowieść o Słoniu, który niechcący połknął Księżyc, o Wilku, który próbuje ów Księżyc odzyskać, i o Edgarze, Najmniejszym Ziarenku Piasku, przekonanym, że zostało stworzone do rzeczy wielkich.
Poznajemy ich w momencie, gdy każdy wyrusza w podróż. Będzie to podróż niezwykła, pełna przygód i wrażeń, podróż, która – jak to zwykle w bajkach bywa – każdemu z nich przyniesie coś innego. Może odpowiedź na pytanie? Może rozwiązanie problemu? Może odnajdą przyjaźń – a może samych siebie?
Zapraszamy na pełną humoru, ciepłą opowieść o przyjaźni, nadziei i o tym, że każdy z nas jest ważny, stworzony do rzeczy wielkich – bez względu na to, czy jest ogromnym Słoniem, czy też Najmniejszym Ziarenkiem Piasku.
tekst i reżyseria Marta Guśniowska
scenografia Pavel Hubička
muzyka Piotr Klimek
projekcje Marcin Pawełczak,
obsada Agnieszka Zyskowska-Biskup, Zygmunt Babiak, Łukasz Bugowski, Krzysztof Jarota, Andrzej Mikosza, Tomasz Szczygielski, Andrzej Szymański

ZERO EN CONDUCTA COMPANY (Hiszpania)
MECHANIKA DUSZY / THE MECHANICS OF THE SOUL, 25.05, godz. 11:00/ TLB Duża Scena
spektakl konkursowy
wiek odbiorców: 10+
czas trwania: 60 min.
spektakl bez słów
Nolan jest marionetką, której życie jest zależne od animatorów – bez nich nie istnieje. Ożywiony dzięki nim, zadaje sobie pytania: „Gdzie jest moja wola? Czy moje emocje są prawdziwe? Jak mógłbym samodzielnie oddychać?". Mechanika duszy to przedstawienie, które łączy teatr fizyczny, taniec, pantomimę i lalkarstwo. Mówi o tym, że oddychanie to coś więcej niż tylko nabieranie powietrza,
a dusza lalki nie różni się tak bardzo od ludzkiej.
Spektakl jest opowieścią o człowieku i jego pięciu duszach – aktorzy dzielą życie w jednym ciele. Mamy tu serię metafor, które obrazują to, co sprawia, że żyjemy. Nasz bohater, Nolan, nie zdaje sobie sprawy z faktu, że jest marionetką, i pyta: „Co mnie porusza?". Bezwładna materia zyskuje świadomość swojego stanu i buntuje się; szukając odpowiedzi, znajduje coraz więcej pytań. Nikt nie mówił,
że będzie łatwo. Ma marzenia, nadzieje, ale też wątpliwości i lęki. A jednak dzięki wyobraźni i kolejnym, ożywiającym duszę krokom – porusza się.

twórcy Zero en Conducta Company
reżyseria Karen Julieta Gascón, José Antonio Puchades (Putxa)
scenografia Zero en Conducta
muzyka Bob González, Jorge da Rocha
obsada Jonathan Guisado Martínez, Elena Lalucat, Pino Stainer, Julieta Gascón, José Antonio Puchades (Putxa)

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE
Festiwal dopełniają liczne wydarzenia towarzyszące jak:
- rozmowy pospektaklowe pod patronatem Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA;
- czytanie performatywne utworu nagrodzonego w 33. Edycji konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży – Teatr Lalek Banialuka we współpracy z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu i Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filii we Wrocławiu;
- warsztaty lalkarskie dla dorosłych: „Teatr lalek zaangażowany społecznie" Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne Teatr Grodzki;
- warsztaty LALKA ŁĄCZY POKOLENIA oraz W KRAINIE CIENI – prowadzenie Anita Piotrowska;
- warsztaty mistrzowskie dla studentów z Sofie Krog Teater;
- warsztaty TEATRU ULICZNEGO – prowadzenie Katarzyna Michna;
- warsztaty BUDOWY LALEK (KOSTIUM, MASKA, PACYNKA) – prowadzenie rzemieślnicy pracowni Teatru Lalek Banialuka.
ponadto:
WYSTAWA FOTOGRAFICZNA (21-31 maja, Foyer Galerii Sfera II)
BIELSKIE FESTIWALE OKIEM FOTOGRAFÓW BESKIDZKIEGO TOWARZYSTWA FOTOGRAFICZNEGO
Wystawa przeglądowa fotografii dokumentujących minione edycje Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej. Przyświeca jej idea fascynacji innością, zwłaszcza innością kulturową, którą można utrwalić na kliszy fotograficznej, a która od lat uwidacznia się w Bielsku-Białej dzięki kolejnym festiwalom.
Członkowie Beskidzkiego Towarzystwa Fotograficznego od wielu lat towarzyszą bielskiemu festiwalowi – ledwo widoczni, potrafią uchwycić znakomite kadry. Wystawa to okazja docenienia ich wrażliwości, która wydobywa poprzez fotografię więcej, niż dostrzega oko widza.
Kuratorem wystawy jest Dariusz Dudziak

DODATKOWO W PROGRAMIE
POKAZY ETIUD AKTORSKICH
- MATKA Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, Teatr Szkolny im. Jana Wilkowskiego, 23.05, godz. 13:00 (wstęp wolny, wiek odbiorców: 15+);
- KLINIKA REKREACJI Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, Teatr Szkolny im. Jana Wilkowskiego, 23.05, godz. 16:00 (wstęp wolny, wiek odbiorców: 15+);

KONCERTY
Grupa perkusyjna Walimy w Kocioł 21.05, godz. 20:00 / Rynek oraz Koncert zespołu folkowego CudaWianki 25.05, godz. 16:00 / TLB Duża Scena.
XXIX Festiwal Sztuki Lalkarskiej odbywa się pod honorowym patronatem Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego prof. dr hab. Piotra Glińskiego, Prezydenta Miasta Bielska-Białej Jarosława Klimaszewskiego oraz pod patronatem Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA i Związku Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenie.
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Bielska-Białej, Instytutu Liszta – Węgierskiego Centrum Kultury w Warszawie w ramach węgierskiej prezydencji w Grupie Wyszehradzkiej oraz Instytutu Francuskiego w Polsce.
Mecenasi festiwalu: BANK POLSKI BP, AQUA
Partnerzy Strategiczni: GALERIA SFERA, FCA POLAND
Sponsor Główny: POLMOTORS
Sponsorzy: NEMAK, REKORD, ANGA, CZW WĘGLOZBYT, ZIAD SZYNDZIELNIA,
Firma wspierająca: CARBO ASECURA
Partnerzy medialni: TEATR LALEK, TEATR, E-TEATR, TEATRALNY.PL, DZIENNIK TEATRALNY, RELACJE–INTERPRETACJE, TVP KATOWICE, RADIO KATOWICE, RADIO BIELSKO, KRONIKA BESKIDZKA, BESKIDZKA24, BIELSKO.BIALA.PL

 



Katarzyna Dendys-Kosecka
Teatr Lalek Banialuka
21 maja 2022