Opera Flis na scenie przy Żubardzkiej

W ramach obchodów Roku Stanisława Moniuszki Akademia Muzyczna w Łodzi zaplanowała realizację rzadko wystawianej jednoaktowej opery Flis, z premierą w Sali Koncertowej.

Akademii przy ul. Żubardzkiej zaplanowaną na 16 marca, pokazem przedpremierowym (15 marca) i czterema kolejnymi spektaklami (17-20 marca). Flis zostanie zaprezentowany również w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach oraz na scenie kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Przedstawienie ukaże się także w postaci nagrania DVD. Kierownictwo muzyczne w tej realizacji należy do Marcina Wolniewskiego, reżyserem przedstawienia jest Andrzej Ferenc.

Projekt Moniuszko i Studenci dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 – Promesa" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Burzliwe dzieje miłości w tonacji polskiej!

Jednoaktowa opera Stanisława Moniuszki Flis to opowieść o młodej parze zakochanych, której uczuciu nie sprzyja jednak los. Zosia, córka zamożnego wieśniaka Antoniego, jest wybranką serca flisaka Franka. Dziewczyna darzy młodzieńca równie pięknym uczuciem, martwi ją gdy nad Wisłą rozpętuje się burza. Franek powraca do wsi na galarach zdrowy i szczęśliwy. Parę czeka jednak inny, nie lada problem. Antoni obiecał rękę córki warszawskiemu fryzjerowi Jakubowi. Stołeczna przeszkoda ani myśli ustąpić zwykłemu wieśniakowi zajmującemu się rzecznym spływem towarów. Zrozpaczony flisak nie jest w stanie przekonać ani Warszawiaka, ani Antoniego. Postanawia opuścić wieś na zawsze i zająć się dawną zagadką. Oświadcza, że rusza by odszukać swojego dawno zaginionego brata. Zaciekawiony opowieścią Jakub wypytuje Franka o szczegóły dotyczące rodziny flisaka. Okazuje się, że rywale są sobie bliżsi niż ktokolwiek śmiałby przypuszczać. Zaginiony brat to fryzjer Jakub! Szczęśliwe rozwiązanie sprawy niesie za sobą inny happy end – Warszawiak zrzeka się prawa do ręki Zosi. Zakochani znowu mogą być razem!

Uczucia zabarwione dramatem, komedią i nadwiślańską ludowością przedstawią studenci łódzkiej Akademii Muzycznej – soliści, chór i orkiestra oraz tancerze Szkoły Baletowej w Łodzi.

Flis to – po Semele G. F. Haendla i Wesołych kumoszkach z Windsoru O. Nicolaia – kolejna premiera przygotowana przez Uczelnię w ramach międzynarodowego projektu pod nazwą „European Opera Academy".

MARCIN WOLNIEWSKI
Marcin WolniewskiDyrygent i pedagog, łodzianin. Absolwent dwóch kierunków studiów: dyrygentury chóralnej w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Wykształcenie zdobyte w Polsce uzupełnił w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze, studiując dyrygenturę symfoniczną oraz operową. Od 2003 roku jest zatrudniony w łódzkiej Akademii Muzycznej, obecnie w stopniu doktora habilitowanego sztuki. Prowadzi zajęcia na dwóch kierunkach: dyrygentura oraz edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. Pełni obowiązki dyrygenta-szefa akademickiej Orkiestry Symfonicznej. Od 2016 roku sprawuje funkcję dziekana Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej. Od 2003 roku współpracuje z Filharmonią Łódzką; w latach 2005-2010 był dyrygentem-asystentem, m.in. Tadeusza Wojciechowskiego i Daniela Raiskina. Współpracował ze znakomitościami świata dyrygenckiego: Jerzym Semkowem, Kurtem Masurem, Jerzym Maksymiukiem, Janem Krenzem, Tadeuszem Strugałą i Krzysztofem Pendereckim. Prowadził koncerty z udziałem wybitnych solistów.
Intensywna działalność koncertowa Marcina Wolniewskiego obejmuje występy niemal ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w kraju oraz zespołami Akademii Muzycznych Łodzi, Wrocławia i Białegostoku. Prowadził koncerty w ramach ogólnopolskich i międzynarodowych festiwali. Przygotował polską premierę, a następnie wielokrotnie prowadził – z wykonywaną na żywo przez orkiestrę muzyką Siergieja Prokofiewa – pokazy filmu animowanego Piotruś i Wilk, nagrodzonego Oscarem. W maju 2009 roku, jako pierwszy dyrygent na świecie, kierował plenerowym pokazem filmu 2001: Odyseja kosmiczna Stanleya Kubricka, z muzyką Györgya Ligetiego, Arama Chaczaturiana, Richarda Straussa i Johanna Straussa, w wykonaniu zespołów Filharmonii Łódzkiej. W latach 2015-2016 dwukrotnie wziął udział w serii koncertów „Die Grosse Verdi Gala", występując w renomowanych szwajcarskich salach koncertowych, m.in. Tonhalle Zurich, Stadtcasino Basel oraz Kulturcasino Bern. Sprawował kierownictwo muzyczne akademickich spektakli operowych łódzkiej Akademii, wystawionych m.in. na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi, Muzeum Miasta Łodzi oraz w Sali Koncertowej na Żubardzkiej (Xerxes i Semele Händla, Wesele Figara Mozarta, Weksel małżeński Rossiniego, Aleko Rachmaninowa i Abu Hassan Webera). W dorobku fonograficznym Marcina Wolniewskiego znajduje się płyta CD Varius Manx symfonicznie, DVD z nagraniem Requiem Gabriela Fauré, CD z klasycznymi koncertami fagotowymi Wolfganga Amadeusa Mozarta, Carla Stamitza i Johanna Nepomuka Hummla (pierwsze polskie nagranie) oraz nagrania oper: Aleko Rachmaninowa i Abu Hassan Webera w polskiej wersji językowej, z udziałem solistów, Chóru i Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi.
Marcin Wolniewski jest autorem książki pt. Specyfika procesu przygotowania dzieła muzycznego w pracy dyrygenta z orkiestrą akademicką (2011) poruszającej problematykę pracy dyrygenta z orkiestrami studenckimi. W roku 2014 został odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi.

ANDRZEJ FERENC
Andrzej FerencAktor, lektor, reżyser i wykładowca. Występował w warszawskich teatrach: Teatrze Rozmaitości, Teatrze Dramatycznym, Operze Kameralnej, Operze Narodowej i w Teatrze Współczesnym. Ważniejsze filmy, w których zagrał, to: Lawa (reż. Tadeusz Konwicki), Kornblumenblau (reż. Leszek Wosiewicz), Pokój z krzykiem (reż. Janos Xantus, Węgry), Sceny dziecięce z życia prowincji (reż. Tomasz Zygadło). Jest związany z Polskim Radiem, zagrał w ponad tysiącu słuchowisk. Nagrodzony w 2010 roku Złotym Mikrofonem, w 2014 roku nagrodą za reżyserię słuchowiska Cyjanek o piątej, w 2016 roku Nagrodą „Wielki Splendor" Teatru Polskiego Radia. Znany jest również jako głos telewizji TVN.
Od 2011 roku wykłada aktorstwo w Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2016 roku jest twórcą oraz dyrektorem artystycznym Teatru Scena w Domu Literatury w Warszawie.

ZUZANNA MARKIEWICZ
Zuzanna MarkiewiczKostiumograf, scenograf, projektant ubioru, doktor filozofii; absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Uniwersytetu Łódzkiego; autorka kostiumów operowych, teatralnych, filmowych, baletowych, rekonstrukcji kostiumów historycznych oraz współczesnych stylizacji. Projektowała kostiumy dla Teatru Ateneum w Warszawie (Cesarz, reż. M. Grabowski), Teatru Powszechnego w Warszawie (Czynny do odwołania, reż. P. Bikont), Teatru Wielkiego w Łodzi (Rigoletto, reż. P. Bosisio), Teatru im. S. Żeromskiego w Kielcach (Prędko, prędko, reż. M. Grabowski), Teatru Nowego w Łodzi (m.in. Wiele demonów reż. M. Grabowski, Kto nie ma, nie płaci, reż. P. Bikont), Teatru Muzycznego w Łodzi (Nędznicy, reż. Z. Macias, Wielka Księżna Gerolstein, reż. P. Bikont, Mur reż. A. Żymełka), dla filmu (m.in. Martin Luther. The idea that changed the world Davida Batty, Nie ten człowiek Pawła Wendorffa, Pod Joanny Satanowskiej, Pierwsze lato końca świata Nastazji Gonery, Władcy przygód. Stąd do Oblivio Tomasza Szafrańskiego). Pracowała w Teatro dell'Opera di Roma przy licznych programach telewizyjnych, reklamach, teledyskach, pokazach mody.
Od 2009 roku projektuje kostiumy dla Stowarzyszenia Teatralnego Badów (m.in. Siódemka Ziemowita Szczerka, Burzliwe życie Lejzorka Rojtszwańca Ilii Erenburga, Wszystko o kobietach Miro Gavrana, Błazen Pana Boga Daria Fo, Przygody Pędrka Wyrzutka Stefana Themersona, Franz Halbsex Rolanda Topora).

ALEKSANDRA STANISŁAWSKA
Aleksandra StanisławskaChoreograf, pedagog, absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi oraz wydziału reżyserii choreografii Państwowego Petersburskiego Konserwatorium im. N. A. Rimskiego-Korsakowa. Studiując w St. Petersburgu, współpracowała jako choreograf z Akademią Baletu Rosyjskiego im. A. Waganowej. Jej pełnospektaklowym debiutem choreograficznym był balet dla dzieci Król Maciuś Pierwszy z muzyką S. Prokofiewa i D. Szostakowicza (Teatr Wielki w Łodzi). W latach 1997-1999 jako choreograf współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi (Bajadera L. Minkusa, Dama Pikowa P. Czajkowskiego, Don Pasquale G. Donizettiego, Zemsta nietoperza J. Straussa). Od 1997 roku jest pedagogiem Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi. W tym okresie opracowała dla uczniów wiele układów choreograficznych na potrzeby koncertów, konkursów baletowych i egzaminów dyplomowych. Zrekonstruowała i przygotowała miniatury Feliksa Parnella Roztańczona baba, Umarł Maciek, umarł..., W parku. Jest autorką prezentowanych przez uczniów baletów: Dziadek do orzechów (Teatr Muzyczny w Łodzi, Opera na Zamku w Szczecinie), Bóg się rodzi (Teatr Lutnia w Łodzi), Carmen (Teatr Wielki w Warszawie i Łodzi) i suity z West Side Story (Teatr Wielki w Warszawie). Dwie ostatnie pozycje zaprezentowano w ramach festiwalu „Szalone Dni Muzyki" wspólnie z Zespołem Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi. Opracowała układy taneczne i ruch sceniczny do musicalu Błękitny Zamek (Teatr Nowy w Łodzi), który również powstał we współpracy z ZSM im. S. Moniuszki w Łodzi. Stworzyła choreografię do oper Aleko S. Rachmaninowa, Semele G. F. Händla, powstałych we współpracy Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów, Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego i łódzkiej szkoły baletowej (Sala Koncertowa AM i Teatr Wielki w Łodzi).
Od 2004 roku jest wicedyrektorem ds. artystycznych Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi. Ten okres zaowocował prestiżowymi nagrodami i wyróżnieniami uczniów na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych (Berlin, Paryż, Nowy Jork) oraz ich uczestnictwem w warsztatach tanecznych i festiwalach (Probaltica w Toruniu, Dance Open w St. Petersburgu). Dzięki współpracy z łódzkim Urzędem Marszałkowskim uczniowie wystąpili na Forum Regionów Partnerskich w St. Petersburgu, a rokrocznie biorą udział w Międzynarodowym Festiwalu Współczesnej Choreografii w Witebsku. Jest pomysłodawczynią i kierownikiem artystycznym Ogólnopolskiego Festiwalu Polskich Tańców Narodowych dla uczniów ogólnokształcących szkół baletowych odbywającego się od 2015 roku w siedzibie Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk" im. S. Hadyny w Koszęcinie. Za swoje osiągnięcia w pracy pedagogicznej została wyróżniona nagrodami I i II stopnia Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej", Nagrodą II stopnia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

DAWID BER
Dawid BerDyrygent, chórmistrz, teoretyk muzyki, urodzony w Łodzi w 1975 roku. Ukończył studia w zakresie teorii muzyki w klasie prof. Franciszka Wesołowskiego oraz Studium Prowadzenia Zespołów Wokalnych i Wokalno-Instrumentalnych w Akademii Muzycznej w Łodzi w 1998 roku. Ma za sobą Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w bydgoskiej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego (dyplom z wyróżnieniem, 2000). W roku 2005 uzyskał tytuł doktora w dziedzinie artystycznej dyrygentura w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1996-1998 prowadził działalność pedagogiczną i dyrygencką w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi. Działalność tę kontynuuje od 1998 roku w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi, gdzie w latach 2004-2009 oraz 2010-2011 pełnił funkcję wicedyrektora ds. artystycznych. Był również pedagogiem VI Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi, Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Piotrkowie Trybunalskim, Społecznej Szkoły Muzycznej II stopnia przy Polskim Instytucie Muzycznym i Wyższego Baptystycznego Seminarium Teologicznego w Warszawie. Od 2008 roku jest zatrudniony w Katedrze Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi klasę dyrygowania; obecnie na stanowisku adiunkta ze stopniem doktora habilitowanego sztuki muzycznej.
W latach 1995-1999 był pracownikiem Chóru Filharmonii Łódzkiej, a od sezonu 2011/2012 pełni w niej funkcję pierwszego dyrygenta chóru. Od roku 1992 prowadzi nieprzerwanie chór mieszany Kościoła Chrześcijan Baptystów w Łodzi. W roku 1996 założył i przez osiem lat prowadził Zespół Wokalny „Alla Camera" i został też kierownikiem artystycznym i dyrygentem chóru mieszanego Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia" w Zgierzu. W latach 2002-2005 prowadził Chór Nauczycielski w Łodzi. Od roku 2005 jest dyrygentem Chóru Kameralnego „Vivid Singers". Z prowadzonymi przez siebie chórami uzyskał kilkadziesiąt nagród i wyróżnień na festiwalach i konkursach w kraju i za granicą. Koncertował w Polsce, Niemczech, Holandii, Austrii, Belgii, Danii, Czechach, we Włoszech i na Litwie. Jest jurorem i wykładowcą na festiwalach, konkursach, warsztatach i seminariach w zakresie teorii muzyki oraz chóralistyki.

MARIA HUBLUK-KASZUBA
Maria Hubluk-KaszubaDyrygent, absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi – kierunek edukacja artystyczna zakresie sztuki muzycznej w klasie dr hab. Barbary Sobolczyk. W 2012 roku ukończyła z wyróżnieniem Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obecnie studiuje śpiew solowy w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. dr hab. Urszuli Kryger i dr Patrycji Krzeszowskiej-Kubit. Jest pracownikiem chóru Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, a także asystentem w Katedrze Edukacji Muzycznej w Akademii Muzycznej w Łodzi. Śpiewa również w kameralnym chórze „Vivid Singers" pod dyrekcją dra hab. Dawida Bera. Od wielu lat prowadzi łódzki Chór Nauczycielski oraz Kameralny Chór Żeński „Rebelové". Jest dyrygentem chóru mieszanego Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi, a także asystentem chórmistrza w Filharmonii Łódzkiej oraz w Ogólnouczelnianym Chórze Akademii Muzycznej w Łodzi. Wraz z chórami, które prowadzi, zdobywa nagrody i wyróżnienia na konkursach chóralnych w całym kraju. Kilkakrotnie wyróżniana nagrodą dla najlepszego dyrygenta festiwalu.



(-) (-)
Akademia Muzyczna w Łodzi
18 marca 2020
Spektakle
Flis
Portrety
Andrzej Ferenc