Operetka z audiodeskrypcją

Opera Krakowska jest jedną z nielicznych oper w Polsce - po Łodzi i Białymstoku, w której zaprezentowano spektakl z audiodeskrypcją - 12 listopada br. odbyła się operetka „Hrabina Marica" E. Kálmána. Dzięki audiodeskrypcji osoby z niepełnosprawnością wzroku mogły w pełni uczestniczyć w przedstawieniu, który został zrealizowany w ramach projektu „Tydzień Kultury bez Barier w Polsce", dofinansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury, w ramach programu Kultura-Interwencje 2017.

- „Miałem już wcześniej doświadczenia ze spektaklami teatralnym z audiodeskrypocją, ale nigdy z operetką i dlatego jest to dla mnie bardzo interesujące. Pierwszy raz nie trzeba pytać kogoś z widzących, co się dzieje na scenie" - mówi Wojciech Figiel - osoba niewidoma, jeden z widzów spektaklu, który na co dzień współpracuje z Fundacją Kultura bez Barier. Kamila Albin, również z niepełnosprawnością wzroku, dla której była to pierwsza wizyta w operze, wyraziła nadzieję, że w przyszłości w Polsce odbędzie się więcej takich przedstawień.

Za przekaz transmisji odpowiedzialna była Fundacja Kultury bez Barier, która poprzez swoje działania daje osobom z dysfunkcjami sensorycznymi możliwość samodzielnego i kompetentnego odbioru sztuki, zapewniając im komfort w czasie wizyty w teatrze, muzeum czy kinie. W ciągu pięciu lat swej działalności Fundacja udostępniła 85 spektakli w 24 polskich teatrach, zrealizowała adaptację w siedmiu polskich muzeach oraz opracowała audiodeskrypcję i napisy dla niesłyszących do 56 filmów.

- „Przywracamy ludziom godność, a ludzi niedowidzących lub niewidomych wprowadzamy na powrót w świat, który w pewnym sensie utracili, a za którym często tęsknią, dając im możność pełnego uczestniczenia w kulturze. Pracujemy także i z tymi, którzy nie widzą od urodzenia. Chcemy by te osoby czuły się godnie i komfortowo - i by byli pełnoprawnymi odbiorcami sztuki" - powiedziała - Anna Żórawska, Prezes Zarządu Fundacji Kultura bez Barier.

Aktorka i lektorka - Natalia Kiser, narratorka operetki „Hrabina Marica" - pomiędzy śpiewem a dialogiem solistów opisywała poszczególne sceny spektaklu, ich grę aktorską, opowiadała o inscenizacji przedstawienia, jej scenografii - łącznie z kolorami, choreografii czy kostiumach, a wszystko w taki sposób, aby osoby z niepełnosprawnością wzroku mogły sobie wyobrazić mentalny obraz tego, co się działo na scenie.

Opera Krakowska zamierza aby kolejne spektakle „Hrabiny Maricy" były realizowane z audiodeskrypcją, a w przyszłości planuje także prezentacje kolejnych tytułów, a wśród nich „Straszny dwór" Stanisława Moniuszki.



(-) (-)
Materiał Opery
16 listopada 2017
Spektakle
Hrabina Marica