Opisy spektakli

W Kołowrotku będą brać udział teatry realizujące przedstawienia oparte na tekstach autorskich i literackich. Swój udział w spotkaniach teatralnych zapowiedziały m.in.: zespoły z Częstochowy, Tychów, Dębna, Katowic, Lublina, Warszawy czy Gdyni.

Spektakle:

6 LIPCA

Bartosz Mazurkiewicz
„KONIEC"
Autor: Samuel Beckett
Scenografia i reżyseria: Anatol Wierzchowski
Występuje: Bartosz Mazurkiewicz
Zmierzyć się z tekstem S. Becketta nie było łatwo, ale największą obawą okazało się zderzenie formy z wrażliwością i percepcją widzów, którym to wielkie nazwisko twórcy teatru absurdu prawie nic nie mówi. Nie wiemy czy się to nam udało, ale wiemy, że Beckett nareszcie zaistniał w Teatrze KOD. Bo przecież opowiedziana historia jest wręcz banalna, a jej koniec przewidywalny już po pierwszych zdaniach, które padają z ust głównego bohatera. Jednakże potęgujący się w tej opowieści nihilizm egzystencjalny zaczyna przerażać, gdy widz ogląda świadomy, wręcz zaplanowany upadek człowieka poczciwego, pozbawionego przeszłości, pozbawionego kontaktu z bliskimi.

Teatr Pierwszego Kontaktu
„ZAWIESZENI"
Scenariusz, reżyseria: Tomasz Załucki
Występują: Magdalena Mazurek-Chlebuś, Paweł Pasieczny
Tytułowi „zawieszeni" - to para mająca jeden cel: wyjść z miejsca, gdzie ktoś ich uwięził. Żeby tego dokonać, muszą zacząć ze sobą prawdziwie rozmawiać - a to okazuje się najtrudniejsze. Ich relacji przygląda się z góry "wielki brat". Zawieszeni to spektakl o miłości, o rozstaniu do którego nie musiało dojść, o próbie wzajemnego zrozumienia mimo początkowych porażek.

Teatr Poświecony
„NIECHCIANY"
Scenariusz, reżyseria: Jarosław Filipski
Scenografia: Jarosław Filipski, Paweł Ziegler
Występuje: Paweł Ziegler
„Niechciany" jest to historia 27-letniego, młodego mężczyzny, który postanawia wyjawić światu skrywaną od lat tajemnicę: jest Jarosławem, synem TEGO Jarosława, a jedyne, na co liczy, to moment, w którym jego ojciec wreszcie przyzna się do ojcostwa i zwyczajnie go zaakceptuje. Po tym geście nastąpi czas pojednania, miłości, a ojciec i syn będą mogli wreszcie połączyć się we wspólnych objęciach. Monodram utrzymany jest w konwencji komediowej, w której na pierwszy plan wysuwa się relacja synowsko-ojcowska, rozgrywająca się na tle wydarzeń politycznych. Historia odrzuconego syna może jednak odkrywać przed widzem treści bardziej uniwersalne, aniżeli głos w publicystyczno-politycznej debacie o nowym kształcie rzeczywistości, w jakiej się wszyscy odnaleźliśmy.
Teatr Sioło
„REQUIEM DLA GOSPODYNI" – spektakl pozakonkursowy
Autor: Wiesław Myśliwski
Reżyseria: Aneta Adamska, Maciej Szukała
Występują: Helena Wilczek, Teresa Chajec, Irena Kraska, Irena Kantor-Pokrzywa, Renata Panek, Anna Szląskiewicz, Katarzyna Kus, Paulina Świątoniowska, Maciej Szukała, Paweł Panek, Mirosław Kiełbasa
Akcja dramatu dzieje się współcześnie, w starej, wiejskiej chałupie podczas czuwania przy zmarłej gospodyni. Ale szybko okazuje się, że w kuchennej izbie nie ma kto zasiąść za stołem. Nikt z sąsiadów nie przyszedł czuwać przy nieboszczce, jak nakazuje wielowiekowa tradycja...
Wiesław Myśliwski sprawdza dzisiejsze człowieczeństwo w konfrontacji z doświadczeniem śmierci. Autor tworzy przegląd typowych postaw i zachowań ludzkich, pokazuje jak gwałtowne zmiany zaszły w naszej świadomości, jak trudno jest nam się ze sobą porozumieć. Diagnoza Myśliwskiego jest pesymistyczna: w dzisiejszym świecie życie nie zgadza się ze śmiercią. Rozluźniają się więzy krwi, a tradycje pokoleń odchodzą w zapomnienie.

7 LIPCA
Teatr Ludowy TRADYCJA
„FOLWARK ZWIERZĘCY"
Autor: George Orwell
Adaptacja, reżyseria: Michał Hachlowski
Scenografia: Michał Baka
Wystepują: Andrzej Romański, Zbigniew Klatka, Bogdan Maślanka, Kazimiera Sadowska, Zofia Sądecka / Sylwia Mazgaj, Joanna Kędzierska / Krystyna Mazgaj, Ryszard Baka / Edward Górecki, Kacper Macuda, Józef Szymocha
Adaptacja powieści na utwór sceniczny, dokonana przez Michała Hachlowskiego, jest opowieścią
o manipulacjach władzy i polityków, które mogą się zdarzyć zawsze i wszędzie. I niech nie zmylą nikogo zauważalne odniesienia do okresu PRL-u. Zwierzęta z Folwarku Dworskiego rozpoczynają rewolucję przeciwko ludziom. Buntowi, który ma na celu stworzenie idealnego społeczeństwa, przewodzą dwie świnie: Snowball i Napoleon. Napoleon jednak szybko poznaje smak władzy, za pomocą intryg pozbywa się Snowballa i wprowadza reżim totalitarny. Folwark Dworski staje się światem, gdzie wszystkie zwierzęta są równe – ale niektóre są... równiejsze.

Jerzy Kałduś
„STARY"
Autor: Julian Kawalec
Reżyseria, scenografia, wykonanie: Jerzy Kałduś
Jerzy Kałduś z Lublina, były górnik, opowiada prostą historię z prozy Juliana Kawalca o tym, jak umierała polska wieś, ludzie wyrywali korzenie pamięci, sprzedawali duszę miejskiemu molochowi. Kałduś wystylizował się na starego bajarza: bosy, w lnianej, ponadstuletniej koszuli, z laską wędrownego dziada. Jak przybysz ze świata, którego fundamentem była opowieść.

Teatr Wojtka Kowalskiego
„WIECH"
Autor: Stefan Wiechecki
Reżyseria, scenariusz: Wojciech Kowalski
Scenografia: Ola Ny
Występują: Wojciech Kowalski, Gierek Ślusarski
Przedstawienie „WIECH, czyli koń by się uśmiał" powstało na bazie tekstów Stefana „Wiecha" Wiecheckiego, prozaika, satyryka, publicysty i dziennikarza. Nazywano go „Homerem
warszawskiej ulicy". Autor był bystrym obserwatorem codziennego życia mieszkańców Warszawy. W tekstach często sięgał po smakowite słownictwo padające w sądach grodzkich, gdzie procesowali się zwykli ludzie. Wiele z jego felietonów, choć powstały w okresie międzywojennym, jest aktualne do dziś i do dziś budzi śmiech.

Magdalena Bochan-Jachimek
„MAMY PROBLEM. MONODRAM MACIERZYŃSKI"
Autor: Szymon Jachimek
Reżyseria: Jakub Ehrlich
Muzyka: Hubert Świątek
Scenografia: Monika Ossowska
Występuje: Magdalena Bochan-Jachimek

Kiedy w domu pojawia się noworodek, wszyscy są szczęśliwi. Niemowlę leży w białym kaftaniku, radośnie kwili i macha rączką do przytulonych do siebie rodziców. ...tak to przynajmniej wygląda w reklamach. Rzeczywistość jednak okazuje się diametralnie inna. Chwilę po radosnym kwileniu niemowlę wpada w rozpacz. Niewyspana mama złości się na zapracowanego tatę. Tata ma pretensje, że nagle został odsunięty na dalszy plan. A dziecko ma kolkę, więc budzi się z rykiem co dwie godziny. Ale potem się uśmiecha... Właśnie o pierwszych miesiącach macierzyństwa i związanym z nim emocjonalnym rollercoasterze opowiada ten spektakl. Jest śmieszny, straszny i wzruszający - tak jak to w prawdziwym życiu bywa.

Grupa Artystyczna Teatr T.C.R.
„GNIENIE"
Scenariusz i reżyseria: Marcin Stachoń
Muzyka: tekst piosenki Marcin Stachoń, muzyka Dariusz Stachoń, National Aeronautics and Space Administration
Występują: Alina Bachara, Dawid Kozak, Krzysztof Kulbicki, Piotr Kumor
„Gnienie" to kolejny (po „Knieniu") autorski spektakl Grupy Artystycznej Teatr T.C.R. Tym razem Marcin Stachoń napisał dramat, który rozgrywa się w ośrodku pragnień i antyszambrowań. Bohaterowie w oczekiwaniu na wymarzone życie zabierają nas na panoramiczną wycieczkę po swoim wyłażonym życiu. GNIENIE to karuzela wielkości Saturna, która kręci się w otwartej butelce szukając wyjścia z sytuacji, poszukując szczęścia i ścigając pragnienia. Pragnienia, które zderzają się z rzeczywistością i słychać już tylko dźwięk gnienia blachy...
8 LIPCA
Teatr Kąt
„POOBIEDNIE IGRASZKI"
Autor: Roma Mahieu
Reżyseria, scenografia: Paweł Sroka
Muzyka: Wiktor Marut
Występują: Barbara Gembrowicz, Robert Głowacz, Ela Jamrozik, Ola Kamińska, Joanna Kądziołka, Paweł Kotkowski, Wioletta Propola, Joanna Rey, Paweł Sroka
Sztuka "Poobiednie igraszki" wg Romy Mahieu powstała w Argentynie podczas tzw. dyktatury generałów, która trwała od wojskowego zamachu stanu w 1976 roku do roku 1983. „Poobiednie igraszki" i następna sztuka Mahieu „Maria La Muerte" zostały przez cenzurę objęte zakazem wystawiania.
W „Poobiednich igraszkach", pozornie niewinne zabawy pozbawionych opieki dzieci, ukazują mechanizmy działające w społeczeństwie. Sztuka, mimo tego, że powstała prawie 40 lat temu, porusza wiele tematów aktualnych współcześnie. Mahieu mistrzowsko pokazuje też, że dzieci są lustrem dla dorosłych, w którym mogą zobaczyć kwintesencję swoich przekonań, uprzedzeń, sposobów zachowania.

Kompania Teatralna MAMRO
„EPOPEJA"
Scenariusz, reżyseria, scenografia: Grzegorz Reszka
Występują: Sebastian Budnicki, Marcin Turek, Krzysztof Siwiński, Marcin Górski, Rafał Bobrowski, Joanna Mazurkiewicz, Marta Jedynak, Marzena Wandachowicz, Blanka Pieńkos
Znany i ceniony za granicą reżyser filmowy powraca po latach do kraju by podjąć się realizacji "jednej z największych epopei narodowych" z okresu II wojny światowej. Niestety szybko okazuje się, że nie jest to takie proste zadanie, szczególnie, że
film ma wiele politycznych konotacji. Kolejni ministrowie kultury, sponsorzy za pomocą "delikatnych nacisków" próbują wywrzeć wpływ na efekt końcowy epopei. Jak potoczą się losy bohaterów - tych filmowych i tych prawdziwych? Czy film ujrzy światło dzienne?

Amatorski Teatr Dramatyczny im J. Żmudy
„CHŁOPCY" – spektakl pozakonkursowy
Reżyseria i opracowanie tekstu: Aneta Adamska, Maciej Szukała
Występują: Leszek Baran , Małgorzata Grudzień, Edward Kotłowski, Ewa Krukowska, Maria Łojek, Anna Płecha, Elżbieta Pikus, Marian Pomykała, Andrzej Sudoł, Lila Wojciak
„Chłopcy" to najsłynniejsza i najczęściej wystawiana sztuka Stanisława Grochowiaka. Jej bohaterami są staruszkowie z domu starców; schorowani, samotni i taktowani przez opresyjne społeczeństwo jak dzieci. Jednak oni mają w sobie dużo żywotności i próbują przekuć swoją słabość w siłę. Stają się anarchicznymi „chłopcami", którzy w karnawałowym żywiole zabawy wywracają na opak porządek rzeczywistości. Tworzą własny fikcyjny świat, gdzie to oni narzucają prawa – nie są już ludźmi zepchniętymi na margines, ale wtajemniczonymi „spiskowcami". Przez liczne błazeństwa próbują stawić opór bezwzględnemu światu i oddalić widmo nieuchronnej śmierci.

Wstęp wolny



Maciej Szukała
Materiał organizatora
5 lipca 2018