Pars pro toto kultury popularnej
Monografia Republika musicali poświęcona jest jednej z form teatru muzycznego – musicalowi.Tezą, która jasno wynika z większości tekstów, jest spostrzeżenie, że o ile świetnie mamy rozpoznane źródła amerykańskiego musicalu (zarówno teatralne, jak i muzyczne), o tyle nierozpoznane pozostają źródła musicalu europejskiego, a w jego ramach polskiego.
W odniesieniu do popkultury sporo powiedziano o schematyzmie gatunku i jego przełamywaniu, o stereotypach, głównie stereotypach i schematach odbiorczych, ale tyle samo albo i więcej o ich przekraczaniu, przełamywaniu – czyli o rewolucji w republice musicali. Jednocześnie jest to republika popkultury – nie da się uniknąć wrażenia, że mówiąc o musicalu, autorzy mówią o tym, jak funkcjonują gatunki i formy popkultury. Musical jest zatem czymś w rodzaju pars pro toto kultury popularnej – i prezentowana książka w tym sensie formułuje także tezy dotyczące innych form i gatunków popularnych.
Republika musicali stanowi kolejny ważny głos w kwestii kontynuacji badań nad gatunkiem, wnoszący nowe ustalenia w kwestii historii tej formy i jej założeń teoretycznych, ale przede wszystkim wskazujący dalszą perspektywę badawczą.
prof. dr hab. Izolda Kiec
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Katedra Kuratorstwa i Teorii Sztuki
(-) (-)
Materiał Wydawnictwa
6 marca 2021