Patronem jest Konrad Swinarski

Grono młodych, ale już z pewnym dorobkiem, reżyserów oceniane jest przez jury składające się z doświadczonych twórców, na różne sposoby związanych z teatrem. To główna idea Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE, który odbywa się w Katowicach od 1998 roku.

Jego autorem jest Jacek Sieradzki, uznany krytyk teatralny, wieloletni redaktor naczelny pisma Dialog, a także w przeszłości dwukrotny dyrektor artystyczny tego festiwalu. Dwa razy funkcję tę powierzono również Kazimierzowi Kutzowi, cenionemu reżyserowi filmowemu i teatralnemu, politykowi i publicyście z Katowic.

Młodzi reżyserzy, zapraszani do konkursu, mogli zadebiutować w teatrze nie wcześniej niż piętnaście lat przed daną edycją. Warto dodać też, że podczas pierwszych edycji, na równi z teatrem żywego planu, o główną nagrodę walczyli również reżyserzy Teatru Telewizji. Zmaganiom młodych towarzyszą pokazy spektakli mistrzów – wybitnych i uznanych reżyserów, a ocenia ich jury, w skład którego wchodzą przedstawiciele artystycznych zawodów – nie tylko reżyserzy, ale i kompozytorzy, aktorzy, scenografowie, kuratorzy czy pisarze.

Od 2014 roku, przez trzy kolejne lata, dyrekcję artystyczną sprawowała dziennikarka Katarzyna Janowska, która do konkursu zapraszała spektakle wybrane przez selekcjonerów, z pominięciem kryterium stażu zawodowego reżyserów, a program festiwalu był podporządkowany hasłu – wybranej dla danej edycji festiwalu myśli przewodniej (w 2014 roku była to WOLNOŚĆ, w 2015 roku pytania o tożsamość: KIM JESTEŚ? KIM JESTEM?, a w 2016 roku wciąż i dziś aktualne hasło: PRZEMOC. STOP!). W programie pojawiły się również wydarzenia towarzyszące i projekty społeczne, goszczono spektakle i jurorów z zagranicy.

Od 2018 roku Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE w Katowicach odbywa się w formule biennale, czyli co dwa lata.
Tego roku powrócił on do swojej pierwotnej formuły programowej: prezentacji twórczości najmłodszego pokolenia polskich reżyserek i reżyserów teatralnych, którzy ubiegają się o Laur Konrada Swinarskiego. Brano pod uwagę spektakle reżyserów do dziesięciu lat od debiutu. Przez trzy kolejne edycje dyrektorem artystycznym był Ingmar Villqist – dramatopisarz, reżyser i kurator sztuki pochodzący z Chorzowa. Powołał on dodatkowe dwa konkursy – na najlepszą reżyserię spektakli telewizyjnych oraz słuchowisk radiowych. W programie znalazły się również wydarzenia towarzyszące dedykowane sztuce reżyserii, również w filmie czy nowemu językowi teatru. Warto odnotować, że edycja XX odbyła się online, ponieważ przypadła na czas pandemii koronawirusa.

Od początku patronem INTERPRETACJI jest Konrad Swinarski – reżyser teatralny, telewizyjny, filmowy i operowy, inscenizator i scenograf. Stworzył własny styl, dzięki któremu uważany jest za jednego z najbardziej oryginalnych i najwybitniejszych twórców w historii polskiego teatru. To właśnie na jego cześć nagroda główna festiwalu, czyli Laur Konrada, nosi imię reżysera. Otrzymuje ją reżyser, który uzyska większość głosów jury, te zaś swój wybór uzasadniają indywidualnie, na żywo, przed widownią i młodymi reżyserami podczas gali finałowej INTERPRETACJI. Od lat jury jest pięcioosobowe.

Wśród laureatów festiwalu są m.in. Anna Augustynowicz, Grzegorz Jarzyna, Krzysztof Warlikowski, Maja Kleczewska, Remigiusz Brzyk, Jan Klata, Iwona Kempa, Przemysław Wojcieszek, Monika Strzępka, Radosław Rychcik, Katarzyna Szyngiera, Jakub Skrzywanek.
To, bez wątpienia, pierwsze nazwiska polskiego teatru w dzisiejszych czasach.



Marta Odziomek, l: martao, h: mod123
Materiał organizatora
18 października 2024