Performance razy dwa

W niedzielę 13 listopada o godzinie 21.30 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, zobaczymy performans grupowy "Koncert na wysokie obcasy", a już 12 i 13 listopada w godzinach 18.00 i 20.00, w Hali warsztatowej zajezdni MPO, będziemy mieć okazję na podziwianie projektu "Neues Theater"

Zorka Wollny
Koncert na wysokie obcasy
współpraca: Anna Szwajgier

niedziela 13 listopada, godz. 21.30, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa, pl. Teatralny 1
performans w ramach wystawy Dyfuzje współczesności
Kurator: Grzegorz Borkowski

wstęp wolny

Uwaga! Poszukujemy osób chętnych do współpracy w roli performerów przy projekcie Zorki Wollny i Anny Szwajgier Koncert na wysokie obcasy.
W miarę możliwości prosimy o przyniesienie różnych butów na pierwsze spotkanie, które odbędzie się 7 listopada (poniedziałek) o g.18.00 w hallu głównym CSW Zamek Ujazdowski.

Stukot obcasów kilkunastu osób (głównie kobiet) chodzących lub biegnących po schodach w różnym tempie i natężeniu rysuje subiektywny akustyczny obraz fragmentu przestrzeni budynku a jednocześnie redefiniuje jego kulturowe znaczenia. Przybliżające się i oddalające odgłosy kroków opisują architekturę działaniem ujawniającym jej emocjonalny i metaforyczny potencjał. Publiczność ulokowana jest w miejscu o optymalnej dostępności dźwięków, ale nie widzi wykonawców koncertu.

Koncert na wysokie obcasy wykonywany był dotąd trzykrotnie. Dwa pierwsze wykonania odbyły się w 2004 roku w Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (za drugim razem w ramach festiwalu Audio-Art); w 2010 roku koncert wykonany został w City Hall w Norwich.

Dokumentacja z koncertu krakowskiego (autorstwa Janka Chołoniewskiego) pokazywana była na wystawach: „The grey zone” (Instytut Polski, Budapeszt 2004), „SFX prolog –Prószków” (Prószków 2005), „We like it a lot!” (Nettie Horn Gallery, London 2007), „Spojrzenia” (Zachęta, Warszawa 2009). Dokumentacja koncertu w Norwich pokazywana była w Budapeszcie („East goes East”, 2010) i w Madrycie („Young Polish Artists on Tour”, 2011).

Koncert na wysokie obcasy 13 listopada 2011 zinterpretuje wspaniały fragment Teatru Wielkiego – Opery Narodowej łącząc sfery choreografii, architektury, dźwięku i wyobraźni.

Wystawa prac z kolekcji CSW Zamek Ujazdowski Dyfuzje współczesności w Operze Narodowej proponuje unaocznienie i uaktywnienie związków między różnymi dziedzinami twórczości, a także instytucjami sztuki. Chcemy w ten sposób uruchomić procesy dyfuzji, swobodnego przenikania artystycznych komponentów między sferą wrażliwości i wyobraźni gości Opery Narodowej a językiem współczesnej sztuki, prezentowanej w CSW Zamek Ujazdowski. Przyzwyczailiśmy się, że te dwie sfery nie spotykają się zbyt często, a przecież wbrew pozorom nie są sobie aż tak obce, a już na pewno nie są antagonistyczne.
Artyści prezentowani na wystawie: Magdalena Abakanowicz, Krzysztof Bednarski, Christian Boltanski,
Iwona Demko, Marek Kijewski, Grzegorz Klaman, Jarosław Kozakiewicz

więcej o wystawie pod adresem: http://csw.art.pl/index.php?action=aktualnosci&s2=1&id=459&lang=

Wystawa przygotowana we współpracy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Wystawa Dyfuzje współczesności prezentowana jest w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej do 24 listopada 2011
(wyłącznie przed przedstawieniami i podczas antraktów)

***

Daniel Kötter
Neues Theater
film - performance - instalacja

„Na miłość boską, tylko nie róbcie tych sztuczek z tak zwanego «nowego teatru», bo się tu oto przed wami na te dywany wyrzygam i koniec”. Do roboty!  [S.I.Witkiewicz, Szewcy]

sobota 12 listopada i niedziela 13 listopada 2011. godz. 18.00, 20.00
Hala warsztatowa zajezdni MPO (przyszła siedziba Nowego Teatru), ul. Madalińskiego 10/16, Warszawa
Czas trwania: 45 minut
Reżyseria: Daniel Kötter
Kuratorka: Anna Ptak

UWAGA!
wstęp wolny
Konieczna rejestracja ze względu na charakter projektu – plan filmowy: csw.neues@gmail.com
do 9 listopada 2011, do godz.16.00.
*Prosimy podać nazwisko, telefon kontaktowy i termin wybranego spektaklu.

Tam, gdzie od lat Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania reperuje swoją flotę, już niedługo otworzy się centrum artystyczne Nowego Teatru. Neues Theater Daniela Köttera to projekt, dla którego ta sytuacja jest punktem wyjścia do artystycznej interwencji dotyczącej przedstawienia pracy i pracy przedstawiania. Hala warsztatowa staje się teatrem kilku społecznie odrębnych sposobów działania. Pięciu mechaników, piątka aktorów i reżyserka, dwóch teoretyków i jedna ekipa filmowa wykonują swoją pracę, a my możemy im się przyglądać. Czy też sami jesteśmy aktorami? Nowa praca niemieckiego artysty porusza kwestię paktu między teatrem a społeczeństwem. To performance, ale jego czas jest odmierzany przez kamerę na planie filmowym. Jedno ujęcie.

W swojej praktyce Daniel Kötter eksperymentuje z formatami teatralnego i muzycznego przedstawienia, modelami kolaboracji z artystami i nie-artystami, sztuką wideo w kontekście różnych sposobów prezentacji – wystawy, performance, filmu. Tworzy wielokanałowe instalacje wideo i alternatywne formy koncertowe.

Jako reżyser, filmowiec, badacz czy kompozytor problematyzuje system sztuki w odniesieniu do przestrzeni publicznej, przygląda się sieci aktorów, w których uruchamiane jest rozumienie obrazów, instytucji, praktyk artystycznych. Jego strukturalne podejście do filmu rozszerza znaczenie formy dokumentalnej, jest praktycznym namysłem nad sposobami percepcji, daje impuls do badania ograniczeń gatunkowych narracji.

Daniel Kötter (ur. 1975) mieszka i pracuje w Berlinie. W latach 2008 – 2011 tworzy trylogię Arbeit und Freizeit będące głosem w dyskusji na temat znaczenia pracy w praktykach artystycznych. Stworzone we współpracy z kompozytorem Hannesem Seidlem spektakle muzyczo-teatralne pokazywane były na międzynarodowych festiwalach – m.in. w Wenecji, Madrycie. W 2010 roku rozpoczyna nową serię prac – instalacji, prac filmowych, dyskursywnych – na temat urbanistycznych i socjopolitycznych uwarunkowań performatywności – staats-theater, realizowane m.in. w Teheranie, Lagos, Berlinie.



(-)
Materiały Teatru
7 listopada 2011