Pierwsza odsłona Festiwalu

Spotkania Teatralne OKNO to festiwal realizowany w Szczecinie od 1998, prezentujący i promujący różnorodne nurty poszukiwań w dziedzinie teatru, a także budujący platformę wymiany doświadczeń pomiędzy artystami posługującymi się różnymi technikami teatralnymi

Festiwal z jednej strony prezentuje sztukę eksperymentalną, nowatorską, podejmującą twórczy dialog ze współczesnością, z drugiej zaś odwołującą się do źródłowych tradycji performatywnych.

Tegoroczna edycja OKNA jest ukierunkowana geograficznie - prezentuje twórców z takich krajów jak Finlandia, Norwegia, Dania, Holandia i Belgia. Program został podzielony na dwie części - pierwsza jest poświęcona bogatemu estetycznie i eksplorującemu wielokulturowość Odin Teatret, druga natomiast daje głos eksperymentalnej sztuce performatywnej, bazującej na konceptualnym minimalizmie. Zestawienie odmiennych języków ekspresji, będące swoistym dwugłosem na temat kierunków i metod opisywania rzeczywistości, stanowi punkt wyjścia do dyskusji na temat przemian, jakie zachodzą we współczesnym teatrze.

Część 1 (14 - 22 października)


W październiku, w ramach Spotkań Teatralnych OKNO, w Szczecinie po raz pierwszy zagości legendarny Odin Teatret, działający nieprzerwanie od 1964 roku międzynarodowy zespół, którego siedzibą jest duńskie miasteczko Holstebro.

Założycielem grupy i jej liderem jest pochodzący z Włoch Eugenio Barba, który w latach sześćdziesiątych blisko współpracował z Jerzym Grotowskim i w dużej mierze przyczynił się do zaistnienia Teatru Laboratorium za granicą (m.in. będąc redaktorem i wydawcą słynnej książki Towards a Poor Theatre). Barba jest nie tylko reżyserem teatralnym, lecz również badaczem i teoretykiem sztuk widowiskowych; powołał on do życia Międzynarodową Szkołę Antropologii Teatru (ISTA), miejsce niezwykłej wymiany interkulturowej, w którym rozmaite, głównie euroazjatyckie tradycje teatralne, jak np. klasyczny indyjski teatr kathakali, czy japoński teatr n, spotykają się ze sobą w twórczym dialogu.

Bogate w warstwie wizualnej i dźwiękowej, poetyckie w nastroju i niejednokrotnie radykalne w swej politycznej wymowie spektakle Odin Teatret - spośród których wymienić należy choćby Dom mego ojca (1972), Popioły Brechta (1980), Talabot (1988); Mythos (1998), czy Ur-Hamlet (2006) - cechuje autentyzm przekazu, dzięki któremu udział w nich stanowi szczególne przeżycie, niezależnie od stopnia zrozumienia ich erudycyjnej symboliki.

Podczas swego pobytu w Szczecinie zespół zaprezentuje swe najnowsze dzieło, The Chronic Life [Przewlekłe życie], opowieść o poszukiwaniu tożsamości w mrocznej i karnawałowej zarazem scenerii Europy A.D. 2031, po trzeciej wojnie; spektakl będzie prezentowany bezpośrednio po światowej prapremierze we Wrocławiu.

Odbędą się także pokazy metod pracy, prowadzone przez aktorów Odin oraz projekcje filmów zrealizowanych przez Teatr. Na wszystkie wydarzenia - poza spektaklem - WSTĘP WOLNY.

Część 2 (4 - 6 listopada)

W drugiej części tegorocznego programu zostaną zaprezentowane przedstawienia, które charakteryzują się minimalizmem i autorskim językiem wypowiedzi, stworzonym na bazie eksperymentów z formą. Będą to: "Black" Mette Edvardsen (Norwegia), "Not every object used to nail is a hammer" Gaëtana Bulourde\'a (Belgia) oraz "Entertainmet Island 1, 2, 3. Trilogy" fińskiej grupy Oblivia. Zaproszeni artyści w sposób bezkompromisowy poszukują najlepszych dla siebie form ekspresji, odważnie konfrontując swoje pomysły choreograficzne, językowe i dźwiękowe z publicznością. Zaskakują specyficznym poczuciem humoru, skrajnym minimalizmem wypowiedzi, szaloną, a jednak bardzo przemyślaną konstrukcją. Świadomie redukują ozdobniki i niepotrzebne efekty teatralne do minimum, koncentrując się na relacji aktor - widz, a jednocześnie przewrotnie negują wszelkie uświęcone atrybuty sztuki aktorskiej. Bezustannie mobilizują widzów do nieustannego intelektualnego wysiłku.



(-)
Materiały Organizatorów
15 października 2011