Podsumowanie 136. sezonu

Pięć premier, nagród, zaproszonych na festiwale teatralne, honorowych i nowych projektów – mijających sezon w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi dotyczy wielu powodów do dumy. Był to czas wystąpienia działań artystycznych, ale i organizacyjnych, które przygotowały instytucję na kolejnym rozdziale w jej historii.

Na afiszu pojawiło się pięć premier, każde z nich stanowi najważniejsze tematy i budzica emocje wśród publiczności. Sezon monodram Dariusza Bereskiego „Bar pod zdechłym psem" , który nie tylko przyciągnął uwagę obserwatorów, ale został powiadomiony na 3. Festiwal Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS , gdzie pojawił się jeden z najbardziej intrygujących produkcji teatralnych sezonu. występem premierą była „Gra w Strindberga" w reżyserii Roberta Latuska i wykonanie Agnieszki Kowalskiej-Bednarz i Sary Lityńskiej . W 2025 roku na afiszu się „Zamiana" Paula Claudela w reżyserii Marka Pasiecznego – utwór przedstawiający trud wiary, wyrzeczenie, jakie się z nią wiąże, i prędkość, którą należy zachować za niezłomne przy nie trwanie. Repertuar teatru został wzbogacony również o klasyczną sztukę – „Świętoszka" autorstwa Moliera w reżyserii Magdaleny Piekorz. Sezon zamknęła kryminalna zagadka w klimacie „Cyrku Monty Pythona" – „Morderstwo w hotelu" w reżyserii Jacka Bończyka .

Jednak nie tylko premiery wystąpiły do świętowania. Spektakl „Amadeusz" Petera Shaffera w reżyserii Anny Wieczur, która od swojej premiery cieszy się niesłabnącym atrakcyjnością, zdobyła Nagrodę Publiczności na 62. Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych, 03 Festiwalu Arcydzieł. Dodatkowy spektakl otrzymał dwie nominacje w plebiscytach Energia Kultury oraz Plastra Łódzkiego. Dodatkowy monodram Agnieszki Skrzypczak „Ifigenia ze Splott" otrzymał zaproszenie na dwa festiwale – 65. Kaliskie Spotkania Teatralne oraz Festiwal Monodramów Kobiecych „Mała czarna" w Bielsku-Białej.

Teatr Jaracza z sukcesami zapewnia także swoją działalność objazdową – zarówno w projekcie Wojewódzkiego Jaracza Wędrówki, jak również ogólnopolskiego programu Teatr Polska. Po zeszłorocznych sukcesach spektaklu „Ifigenia ze Splott", który przemierzył Polskę, który jest już transmitowany w przyszłości „Kruk z Tower" Andrei Ivanowa w reżyserii Roberta Latuska z Ewą Audykowską-Wiśniewską i Mateuszem Czwartoszem w rolach głównych. Spektakl otrzymał rekomendację funkcjonariuszy i ruszył już w zasięgu, docierając do miejsc, gdzie na co teatr jest rzadkością, ale oczekiwany z możliwością. W mijającym sezonie rozstrzygniętym także I Konkurs Dramaturgiczny im. Łucjana Kościeleckiego, który ma na celu udaremnienia i promować nową polską dramaturgię.

Z perspektywy organizacyjnej sezon 2024/2025 pojawiło się wprowadzenie nowego systemu sprzedaży biletów, który udostępnia usługę monitorowania i dostępności usług dostępnych w programie. To także czas zmiany na dyrektora generalnego Teatru im. Stefana Jaracza – objęty władzą władz łódzkiego, włączony przez pierwszego września obejmującego Pawła Łysaka , doświadczony menedżer kultury i reżyser, znany z konsekwentnego wspierania teatru zaangażowanego społecznie. Jego wizja otwiera przed nowymi perspektywami i zapowiedzią kontynuacji, wyrazistych użytkowych.

136. sezon był czasem wystąpieniach premier, różnych nagród, spektakli podróżujących przez Polskę, ale także rozwój i otwierania się na nowe możliwości. Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi nie tylko nie zwalnia tempa, ale wchodzi w nowy sezon z jeszcze większym apetytem na opowiadanie historii i spotkanie bliskiej relacji z widmem.



Kuba Galczak
Materiał Teatru Jaracza w Łodzi
12 lipca 2025