Podsumowanie jubileuszowego sezonu artystycznego 2014/2015

Opera Krakowska zakończyła kolejny sezon artystyczny. Jego początek upłynął pod znakiem obchodów Jubileuszu 60-lecia tej instytucji. Zwieńczeniem było uhonorowanie Opery Medalem „Cracoviae Merenti”, najwyższym odznaczeniem za szczególne zasługi dla Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa. W sezonie 2014/2015 Operę odwiedziło ponad 90 000 widzów, odbyły się 183 spektakle. Średnia frekwencja na organizowanych wydarzeniach wyniosła blisko 100%.

Sezon zainaugurowała premiera „Mefistofelesa" A. Boito w reżyserii Tomasza Koniny, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. Realizacja jest efektem współpracy Opery Krakowskiej i Trondheim Symphony Orchestra, podjętej w ramach projektu „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim". W czerwcu 2015 roku spektakl miał swoją premierę na scenie Olavshalle w Trondheim w Norwegii.

W październiku 2014 roku Opera Krakowska świętowała 60 lat swojego istnienia. Uroczystości zainaugurował „Koncert Jubileuszowy", który minął pod znakiem wspomnień, podziękowań, gratulacji i życzeń. Przyznano: Medale Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Złote Odznaki Honorowe Województwa Małopolskiego – Krzyż Małopolski, Odznaki Honoris Gratia w uznaniu zasług dla Krakowa i jego mieszkańców, Medale za długoletnią służbę dla pracowników Opery.

Jubileusz świętowano wieloma wydarzeniami. Wspomnienia towarzyszyły specjalnej edycji „Viva Opera!", której gośćmi byli: Jadwiga Romańska, Franciszek Makuch, Alina Towarnicka oraz Wiktor Herzig. Specjalnym gościem kolejnego spotkania był Kazimierz Kord, wybitny dyrygent i dyrektor krakowskiej sceny operowej w latach 1962-1970. W czasie jego dyrekcji nastąpił wspaniały rozkwit krakowskiej opery, zarówno pod względem muzycznym jak i plastycznym.

Kulminacją Jubileuszu były uroczyste spektakle „Rigoletta" G. Verdiego w reżyserii Henryka Baranowskiego ze specjalnym udziałem Andrzeja Dobbera w partii tytułowej. W roli Gildy wystąpiła Katarzyna Oleś-Blacha. 13 października, w dniu sześćdziesiątej rocznicy rozpoczęcia działalności Opery Krakowskiej odbyło się Forum Opery Polskiej, przygotowane wspólnie z Instytutem Muzyki i Tańca. W dyskusji o kondycji teatru operowego wzięli udział goście ze świata sztuki, teatru, muzyki i tańca oraz krytycy i animatorzy życia muzycznego.

Opera Krakowska w ramach Jubileuszu wspólnie z Muzeum Narodowym w Krakowie przygotowała wystawę pt. „Przestrzeń opery. Polscy scenografowie XX i XXI wieku". Ekspozycja prezentująca ponad pół tysiąca projektów scenograficznych najwybitniejszych malarzy i scenografów od czasów II wojny światowej do współczesności była dostępna dla zwiedzających od października do grudnia 2014. Wystawa została wyróżniona Marką Radia Kraków - nagrodą przyznawaną dla najciekawszych wydarzeń kulturalnych. Na ekspozycji gościli wybitni scenografowie m.in.: Krystyna Zachwatowicz, Zofia de Ines, Kazimierz Wiśniak i Boris Kudlička. W przestrzeni Muzeum zorganizowano też operową charakteryzatornię, odbywały się wykłady i zwiedzania wystawy z kuratorem.

Z okazji Jubileuszu Opera Krakowska wydała książkę autorstwa Anny Woźniakowskiej pt. „Kraków zasługuje na operę" – wspaniałe kompendium wiedzy i przewodnik po dziejach krakowskiej sceny. Publikacja została uhonorowana tytułem „Krakowskiej Książki Listopada 2014".

Na afiszu Opery Krakowskiej zagościły nowe tytuły, wspomniany już „Mefistofeles" A. Boito, „Piękna Helena" J. Offenbacha w reżyserii Rudolfa Zioło pod kierownictwem muzycznym Piotra Wajraka i spektakl baletowy „Emocje" w choreografii Katarzyny Aleksander-Kmieć, Violetty Suski i Jacka Tyskiego. Miała także miejsce światowa prapremiera koncertowego wykonania opery „Olga Bo" z muzyką Marcina Błażewicza pod dyrekcją Łukasza Borowicza. 

W wieczór sylwestrowy Opera zabrała widzów w muzyczną podróż koncertem „Sylwester Kraków Airport". Królowała muzyka operowa, operetkowa i musicalowa. Wystąpili soliści krakowskiej sceny: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Stanisław Kufluk, Andrzej Lampert, a także Balet i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Podczas karnawału widzowie bawili się na koncercie „Gdybym był bogaty...", którego gościem specjalnym był prof. Zbigniew Ćwiąkalski. Było śpiewająco nie tylko o pieniądzach, ale przede wszystkim o bogactwie niematerialnym, a wszystko okraszone żartem i anegdotą.

Opera Krakowska gościła także na 22. Bydgoskim Festiwalu Operowym prezentując „Miłość do trzech pomarańczy" S. Prokofiewa w reżyserii Michała Znanieckiego, spektakl który został znakomicie oceniony przez krytyków i publiczność. W pięknym wnętrzu Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli „Wieliczka" zabrzmiała „Mała msza uroczysta" G. Rossiniego pod kierownictwem Zygmunta Magiery, a Orkiestra Opery Krakowskiej towarzyszyła młodym śpiewakom podczas Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. 

Na scenie Opery Krakowskiej gościli znakomici soliści. Zobaczyliśmy Piotra Beczałę w koncercie „Arie Oper Świata", Mariusza Kwietnia i Anamariję Knego w „Eugeniuszu Onieginie", Agatę Zubel w „Cabaret lunaire" oraz Adama Szerszenia w „Traviacie".

W nowych partiach debiutowali soliści Opery Krakowskiej, Iwona Socha w roli Violetty Valery w „Traviacie" i Andrzej Lampert w roli Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie". Obydwa spektakle zakończyły się owacjami na stojąco.

Sezon zwieńczył XIX Letni Festiwal Opery Krakowskiej w ramach którego na Dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu odbyło się widowisko „Carmina Burana" C. Orffa, gala baletowa „Grand pas...!" oraz koncert „Arie Oper Świata" z udziałem światowej sławy tenora – Piotra Beczały. Zaprezentowano również spektakle: „Madama Butterfly", „Piękna Helena", „Traviata" oraz „Orfeusz i Eurydyka".

Opera Krakowska rozpoczęła już przygotowania do premiery „Cyganerii" G. Pucciniego , która odbędzie się 25 września 2015. Spektakl reżyseruje Laco Adamik, scenografię i kostiumy projektuje Barbara Kędzierska, a kierownictwo muzyczne objął Tomasz Tokarczyk.



(-) (-)
Materiał Opery
14 lipca 2015