Podsumowanie sezonu artystycznego

1.PREMIERY

DUŻA SCENA

Aleksander Fredro „Nie uchodzi, nie uchodzi, czyli Damy i huzary", reż. Maciej Wojtyszko – premiera: 31 grudnia 2018
William Shakespeare „Makbet", reż. Katarzyna Deszcz – premiera: 30 marca 2019
Peter Shaffer „Amadeusz", reż. Paweł Aigner – premiera: 1 czerwca 2019

SCENA KAMERALNA
Gerald Sibleyras „Napis", reż. Krzysztof Babicki – premiera: 14 września 2018
Witold Gombrowicz „Ferdydurke", reż. Alina Moś-Kerger – premiera: 20 października 2018
Tankred Dorst „Ja, Feuerbach", reż. Zbigniew Rybka – premiera: 25 października 2018
Mick Gordon „Bea", reż. Andrzej Bubień – premiera polska: 3 lutego 2019
Willy Russel „Shirley Valentine", reż. Zbigniew Rybka – premiera: 7 czerwca 2019

SCENA FRASZKA
Karel Čapek „Daszeńka", reż. Marek Zákostelecký – prapremiera polska: 16 września 2018
Kornel Makuszyński „Krawiec Pan Niteczka", reż. Waldemar Wolański – premiera: 12 maja 2019

Ponadto wznowiono kilka dużych produkcji: „Anna Karenina", „Władza", „Cafe Sax" i „Skrzypek na dachu".

W sezonie 2018/2019 zagrano ogółem 389 spektakli, które obejrzało 73 533 widzów.

Wśród frekwencyjnych rekordzistów minionych 10 miesięcy znalazły się następujące tytuły:
duża scena
Szalone nożyczki – 24 przedstawienia, 8 633 widzów
Damy i huzary – 20 przedstawień, 6 660 widzów

scena kameralna
Seks dla opornych – 22 przedstawienia, 2 298 widzów
Napis – 19 przedstawień, 3 293 widzów

scena Fraszka
Daszeńka – 43 przedstawienia, 3 017 widzów
2. XIII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL Gombrowiczowski

XIII Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski odbył się w dniach 20-27 października 2018 r. Wzięło w nim udział 11 zespołów z kraju i zagranicy. Wśród honorowych gości Festiwalu znaleźli się m.in. Ambasador Argentyny w Polsce - Pani ANA MARÍA RAMÍREZ, profesorowie i badacze twórczości Gombrowicza, m.in. prof. Jerzy Jarzębski, prof. Aleksander Fiut oraz wielu znakomitych twórców, w tym pomysłodawcy Festiwalu - Wojciech Kępczyński i Maciej Bargiełowski. Specjalne pozdrowienia video z okazji 25-lecia Festiwalu przesłała pani Rita Gombrowicz.

Rywalizację zainaugurował spektakl "Ferdydurke", przygotowany przez Alinę Moś-Kerger, zwyciężczynię Konkursu Gombrowiczowskiego dla młodych reżyserów, ogłoszonego po raz pierwszy w 2017 roku przez nasz Teatr.

GRAND PRIX – Nagrodę Prezydenta Miasta Radomia w formie rzeźby dłuta prof. Krzysztofa Nitscha Andrzejowi Sewerynowi za kreację, która sama w sobie jest Gombrowiczowskim spektaklem, w „Deprawatorze" Macieja Wojtyszki.

Oprócz przedstawień zaprosiliśmy wielbicieli Gombrowicza na szereg imprez towarzyszących, m.in:
- Spacer Teatralny przygotowany we współpracy z Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego (prowadzenie dr Anna Kulpa),
- dwie wystawy fotograficzne: Konkursu Fotografii Teatralnej – ekspozycja przygotowana we współpracy z Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego oraz „25 lat Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego (1993-2018). Z archiwum Teatru"
- codzienne spotkania z twórcami w Klubie Festiwalowym (prowadzenie Tomasz Domagała - autor bloga www.domagalasiekultury.pl),
- Studio Festiwalowe z internetowymi wejściami „na żywo" (prowadzenie Dagmara Kowalska – Radio Chillizet)
- kilka spektakli towarzyszących, w tym jeden premierowy.

W czasie Festiwalu Teatr wprost pękał w szwach – w ciągu jednego tygodnia odwiedziło nas ponad 2 000 widzów... W trakcie i po Festiwalu pojawiło się także dziesiątki doniesień medialnych i bardzo pozytywnych głosów ze strony widzów i krytyki, w tym ogólnopolskiej.

3. WYJAZDY, FESTIWALE

 7.09.2018 – „Mayday 2" – Winobraniowe Spotkania Teatralne, Lubuski Teatr w Zielonej Górze
 20.10.2019 – „Ferdydurke" – XIII Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski (zespołowa nagroda aktorska)
 „Ferdydurke" – IV Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa" (sklasyfikowanie spektaklu w gronie siedmiu najlepszych realizacji klasyki w polskich teatrach w roku 2018)
 11.04.2019 – „Ferdydurke" – 44. Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Polska", Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu (nagroda za reżyserię)
 12.04.2019 – „Ferdydurke" – 39. Warszawskie Spotkania Teatralne, Teatr Na Woli im. T. Łomnickiego, Warszawa (spektakl został doceniony w kilku kategoriach w rankingu najlepszych spektakli 39. WST)
 16.06.2019 – „Daszeńka" – Teatr Stary w Lublinie (dwukrotnie)

4. PRZEPROWADZONE INWESTYCJE

W sezonie 2018/2019 Teatr Powszechny pozyskał dofinansowanie i zrealizował następujące zadania inwestycyjne:

Modernizacja dużej sceny Teatru Powszechnego oraz przestrzeni przeznaczonej dla widzów - II ETAP – na realizację inwestycji wydatkowano łączną kwotę: 475 478,97 PLN.
W ramach zadania zakupiono trzy typy reflektorów, sprzęt akustyczny (część zestawu), dimmery, zestaw podestów scenicznych z regulowanymi nogami, sprzęt do obsługi i rejestracji spektakli, zamontowano na scenie zapadnię, wymieniono sztankiet i torowisko kurtyny, a także zorganizowano w foyer bufet dla publiczności.

Przeprowadzono również inwestycję sfinansowaną przez Gminę Miasta Radomia pn. „Rozbudowa istniejącej instalacji wentylacji mechanicznej o funkcję schładzania powietrza w części budynku Teatru Powszechnego (inwestycja sfinansowana ze środków Gminy Miasta Radomia)" - wartość wykonanych prac: 1 536 424 PLN.

5. POZYSKANE DOFINANSOWANIE

W naborze 2019 Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego pozyskał z MKiDN środki w łącznej wysokości
464 000 zł na dofinansowanie zadań:
 „XIV Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski" – projekt dwuletni obejmujący lata 2019-2020 (program operacyjny Teatr i taniec) – 264 000 zł (72 000 zł w roku 2019 i 192 000 zł w roku 2020)
 „Wokół teatru – cykl działań edukacyjnych adresowanych do odbiorców różnych grup wiekowych" (program operacyjny Edukacja kulturalna) – 30 000 zł
 „Modernizacja dużej sceny Teatru Powszechnego oraz przestrzeni przeznaczonej dla widzów - III ETAP" (program operacyjny Infrastruktura kultury) - 170 000 zł

2. INNE INFORMACJE (ważniejsze)

 Spektakl „Bea" został zakwalifikowany do udziału w XIX Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona", który odbywać się będzie w dniach 12-20 października w Teatrze Nowym w Zabrzu. Przedstawieniem interesuje się także m.in. MITEM Madách International Theatre Meeting w Budapeszcie, prowadzone są również rozmowy z kilkoma innymi festiwalami.

 Spektakl „Daszeńka" zakwalifikowany został do telewizyjnego projektu iTeatr dla Szkół (projekt oparty jest na idei promowania i przybliżania teatru poprzez realizacje transmisji spektakli z teatrów w całej Polsce wszędzie tam, gdzie dostęp do ich oferty jest ograniczony; w ramach projektu iTeatr spektakl na żywo odbierany jest w tym samym czasie przez kilkadziesiąt tysięcy uczniów z całego kraju za pośrednictwem kodowanej transmisji internetowej).

 Plakaty radomskiego Teatru prezentowane były m.in. w Holon Institute Gallery w Tel Aviwie w Izraelu (kwiecień 2019), Centre du Graphisme w Échirolles we Francji (listopad 2018), Galerii Jána Koniarka w Trnawie na Słowacji (wrzesień 2018).

 



Jola Korłub
Materiał Teatru
27 czerwca 2019