Powrót do ery baroku

W piątek 16 listopada zapraszamy na koncert z okazji jubileuszu 10-lecia Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415. To niepowtarzalna okazja by posłuchać znanych i cenionych koncertów w oryginalnym brzmieniu wykonanych na lutniczych kopiach instrumentów barokowych A. Stradivariusa, N. Amatiego i G. Dal Salo.

Prawdziwą gratką dla wszystkich melomanów będzie z pewnością możliwość wysłuchania Czterech Pór Roku Antonio Vivaldiego (Koncert nr 3 F-dur Jesień (L'Autunno), RV 293 i Koncert nr 4 f-moll Zima (L'Inverno), RV 297) w barokowo-jazzowym wykonaniu, do którego zaproszenie przyjął sam Piotr Baron, jeden z najwybitniejszych polskich saksofonistów jazzowych.
Koncert odbędzie się w Sali koncertowej przy ul. Podleśnej 2, o godz. 19. W programie usłyszymy także V Koncert brandenburski D-dur BWV 1050 Jana Sebastiana Bacha oraz fragmenty z opery Rinaldo Georga Friedricha Haendela.

Wystąpią:
Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415
Marcin Liweń – kontratenor
Piotr Baron – saksofon (jeden z najlepszych i najbardziej znanych polskich saksofonistów jazzowych).
CENY BILETÓW:
bilet normalny: 30 zł
bilet ulgowy: 24 zł
bilet studencki: 15 zł
bilet szkolny: 10 zł
wejściówka normalna: 15 zł
wejściówka ulgowa: 10 zł

Zespół Muzyki Dawnej CONSORT 415 powstał w 2002 roku i specjalizuje się w wykonywaniu muzyki barokowej. Jest to najdłużej działający białostocki zespół grający na dawnych instrumentach, mający w repertuarze formy muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej m.in. takich kompozytorów jak J.S. Bach, A. Vivaldi, A. Corelli, F. Geminiani, H.I.F. Biber, G.A. Pandolfi Mealli, a także kompozytorów polskich: A. Jarzębskiego czy K. Forstera. Zespół brał udział w odbywających się cyklicznie w Białymstoku festiwalach: „Muzyka w Starym Kościele", „Koncerty przed hejnałem", „Stary Kościół Farny".
Członkowie zespołu grają na co dzień w Orkiestrze Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. Instytucja ta w 2012 roku zakupiła na potrzeby zespołu lutnicze kopie instrumentów barokowych A. Stradivariusa, N. Amatiego i G. Dal Salo. W skład CONSORT 415 wchodzą Amadeusz Buczyński (skrzypce, koncertmistrz), Julia Dombek, Radosław Koper (skrzypce), Anna Mikołajczak (altówka), Krzysztof Dombek (wiolonczela, viola da gamba), Rafał Makarski (kontrabas, violone), Anna Krzysztofik-Buczyńska (klawesyn, pozytyw).

W programie:
Jan Sebastian Bach– V Koncert brandenburski D-dur BWV 1050
Allegro
Affetuoso
Allegro
Jan Sebastian Bach V koncert brandenburski D-dur BWW 1050 ukończył w 1721 roku. Był to jeden z sześciu koncertów stworzonych z myślą o margrabim Brandenburgii Christianie Ludwigu, u którego kompozytor miał nadzieję znaleźć zatrudnienie. Na tę oryginalną aplikację o pracę wprawdzie odpowiedzi nie dostał, ale koncerty brandenburskie stały się jednymi z jego najbardziej znanych dzieł.
Krytyków zachwyca jak w swoje własne dziedzictwo niemieckiej muzyki wtopił tu, przelał wpływy muzyki włoskiej – tworząc jednak nową, genialną jakość.

Georg Friedrich Haendel– fragmenty z opery Rinaldo
Uwertura
Aria Rinaldo Venti turbini, prestate
Marsz
Aria Rinaldo Cara sposa, amante cara
Marsz
Aria Rinaldo Or la tromba in suon festante
Battaglia
Aria Almirena Lascia ch'io pianga
Georg Friedrich Händel był niemieckim kompozytorem późnego baroku, który w 1727 roku stał się poddanym Wielkiej Brytanii. Jest narodowym kompozytorem tego kraju. Komponował liczne gatunki muzyki baroku, między innymi opery i oratoria.
Operę Rinaldo (HWV 7) kompozytor skomponował w 1711 roku. Jest to pierwsza, włoskojęzyczna opera, napisana specjalnie na scene londyńską. Słychać w niej wyraźnie wpływy pobytu kompozytora we Włoszech kilka lat wcześniej. Najwyraźniej jednak Haendel nie był na początku usatysfakcjonowany, bo jeszcze lata po swojej oficjalnej premierze kompozytor dokonywał w swoim dziele licznych zmian i przeróbek. Pomimo tego jednak, a dzięki wspaniałym partiom wokalnym I przepięknej muzyce Rinaldo uznawane jest za jedną z najwspanialszych oper tego kompozytora. Przez dwadzieścia lat od premiery była też najczęściej wystawianą w Europie, by potem zniknąć ze scen na 200 lat. Dopiero w II połowie XX wieku ponownie trafiła ona na sceny operowe świata. Z poszczególnych arii zaś to "Lascia ch'io pianga" stała się najbardziej znana i lubiana. Jest też najczęściej też wykonywana na scenach koncertowych. Usłyszymy ją także i w Białymstoku.

Antonio Vivaldi– Cztery pory roku (opracowanie jazzowo-barokowe)
Koncert nr 3 F-dur Jesień (L'Autunno), RV 293
Allegro
Adagio molto
Allegro

Koncert nr 4 f-moll Zima (L'Inverno), RV 297
Allegro non molto
Largo
Allegro
Jeden z najbardziej znanych koncertów muzyki klasycznej, wybitny przykład muzyki ilustracyjnej, której nikomu nie trzeba przedstawiać. Koncerty powstały na podstawie anonimowych sonetów (możliwe, że autorem był sam Vivaldi). W partyturze zaznaczono, które fragmenty sonetów odnoszą się do której części muzyki.
Koncert w Białymstoku będzie miał jednak wyjątkowy, bo jazzowo-barokowy charakter, w którym swoje siły i talenty połączą członkowie Zespołu Muzyki Dawnej Consort 415 oraz Piotr Baron, wybitny saksofonista jazzowy.

 



Magdalena Kleban
Materiały OiFP
15 listopada 2012
Festiwale
Powrót do baroku