Prawda wygrywa z fikcją
Dwa Teatry. Grand Prix dla spektaklu "Golgota wrocławska" Piotra Kokocińskiego i Krzysztofa Szwagrzyka oraz słuchowiska "Walizka" Małgorzaty Sikorskiej-MiszczukTegoroczny festiwal zdominowała polska dramaturgia. Teatr Polskiego Radia i Teatr Telewizji stawiają dziś przede wszystkim na rodzimą literaturę, coraz częściej poświęconą rozrachunkom z powojenną historią.
Bez stereotypów
Sukcesy Sceny Faktu i słuchowisk opowiadających o wpływie ostatnich kilkudziesięciu lat na dzisiejszą rzeczywistość świadczą o tym, że to kierunek mile widziany przez widzów i słuchaczy. Co ważne, spektakle te coraz rzadziej trącą publicystyką. Dzięki temu, że ich twórcy skupiają się na losach pojedynczych bohaterów, a nie całego narodu, przynoszą też wiele znakomitych kreacji aktorskich.
Potwierdzają to werdykty jurorów. W przypadku konkursu telewizyjnego można mówić o nokaucie, bo "Golgota wrocławska" Piotra Kokocińskiego i Krzysztofa Szwagrzyka, świetnie wyreżyserowana przez Jana Komasę, zgarnęła nie tylko Grand Prix, ale także nagrody indywidualne: za tekst, zdjęcia, montaż, role męskie oraz wręczaną w tym roku po raz pierwszy Nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego – "za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności".
Spektakl opowiada o dochodzeniu młodego historyka do okrutnej prawdy o czasach stalinowskich. Badając niewysłane listy osób skazanych na śmierć, trafia on na korespondencję Henryka Szwejcera (świetna rola Adama Ferencego), dyrektora Komunalnej Kasy Oszczędności, który z dwoma współpracownikami w ukartowanym procesie został skazany na śmierć za kradzież kilkudziesięciu znaczków pocztowych.
– Rzadko się zdarza, by jurorzy byli aż tak zgodni – powiedział "Rz" Juliusz Machulski, przewodniczący jury telewizyjnego. – "Golgota wrocławska" to bardzo dojrzały, doskonale zrealizowany spektakl. Cieszy mnie, że przygotowała go grupa debiutantów, bo objawiło się w ten sposób kilka talentów. Dzięki Scenie Faktu Polacy mają okazję do reedukacji historycznej, a Teatr Telewizji pozostaje najbardziej wartościową propozycją TVP. Mam nadzieję, że nikomu nie przyjdzie do głowy, by z niego zrezygnować.
Bagaż codziennych wspomnień
Grand Prix w konkursie radiowym zdobyli twórcy słuchowiska "Walizka" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk wyreżyserowanego przez Julię Wernio. To z kolei poetycka próba zmierzenia się z tematem Holokaustu. Główny bohater (w tej roli Ignacy Gogolewski) znajduje po latach walizkę ojca, więźnia hitlerowskiego obozu zagłady. Musi przewartościować swoje życie i zmierzyć się z dramatyczną przeszłością.
Nie ma w tym spektaklu patosu. – Wszystko, co kryje bagaż naszych codziennych wspomnień, istnieje, czy to się nam podoba, czy nie – mówi Małgorzata Sikorska-Miszczuk. – "Walizka" opowiada o pojedynczym człowieku, ale może też dotyczyć pamięci społecznej. To sztuka o uzdrawiającej sile prawdy.
Festiwal Dwa Teatry cieszył się w tym roku wielkim powodzeniem. Wszystkie spotkania z gwiazdami, a także większość radiowych i telewizyjnych prezentacji miały komplety widowni. Nagroda zespołowa dla radiowej Trójki to ukłon w stronę Krzysztofa Skowrońskiego, który przywrócił w Trójce słuchowiska. I prztyczek dla nowej szefowej stacji Magdaleny Jethon, bo za jej kadencji podjęto niedawno decyzję, że premierowych spektakli już w Trójce nie usłyszymy.
Laureaci Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2009”
Teatr Telewizji:
Grand Prix – „Golgota wrocławska”;
za reżyserię: Jan Komasa,
za role aktorskie: Adam Ferency i Piotr Głowacki,
za scenografię: Grzegorz Piątkowski,
za muzykę: Michał Jacaszek
nagrody:
za reżyserię: Jerzy Zalewski („Kwatera bożych pomyleńców”)
za oryginalny tekst dramatyczny: Piotr Kokociński i Krzysztof Szwagrzyk („Golgota wrocławska”)
za zdjęcia: Radosław Ładczuk („Golgota wrocławska”)
za scenografię: Jacek Ukleja i Dorota Morawetz („Kwatera bożych pomyleńców”)
za muzykę: Adrian Konarski („Szkoła żon”)
za twórczą realizację telewizyjną spektaklu teatralnego: Mariusz Malec („Teczki Teatru Ósmego Dnia”)
za montaż: Bartosz Pietras („Golgota wrocławska”)
za rolę kobiecą: Joanna Kulig („Doktor Halina”)
za rolę męską: Adam Woronowicz („Golgota wrocławska”)
nagroda honorowa im. Krzysztofa Zaleskiego: „Golgota wrocławska”
wyróżnienia aktorskie: Katarzyna Herman i Ewa Kaim („Koncert życzeń”), Cezary Żak („Tajny współpracownik”)
Teatr Polskiego Radia:
Grand Prix – „Walizka”;
za tekst: Małgorzata Sikorska-Miszczuk,
za reżyserię: Julia Wernio,
za realizację akustyczną: Andrzej Brzoska,
za opracowanie muzyczne: Renata Baszun
nagrody:
za reżyserię: Jan Warenycia („Osiedle”), Janusz Zaorski („Novecento”)
za scenariusz oryginalny: Marek Baczewski („Nie używaj tego ognia”)
za scenariusz będący adaptacją: Sylwester Woroniecki („De profundis”)
za realizację akustyczną: Tomasz Perkowski („Osiedle”, „Nie używaj tego ognia”)
za muzykę oryginalną: Włodek Pawlik („Novecento”)
za rolę kobiecą: Julia Kijowska („Walizka”, „Woyzeck”)
za rolę męską: Ignacy Gogolewski („Walizka”), Bronisław Wrocławski („Mały światek Sammy Lee”)
nagroda honorowa im. Krzysztofa Zaleskiego: „De profundis”
nagroda zespołowa dla producenta słuchowisk: Program III Polskiego Radia
Krzysztof Feusette
Rzeczpospolita
8 czerwca 2009