Precedensowy Tuwim

Teatr Precedens 11 zaprasza na spektakl "Hucznie, tłusto, płciowo, krwawo czyli Bal w Operze" na podst. poematu Juliana Tuwima "Bal w Operze". Przedstawienie powstało pod opieką artystyczną Ewy Makomaskiej, aktorki Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.

"Bal w Operze" Juliana Tuwima, to katastroficzny poemat przez wielu krytyków oceniany jako arcydzieło XX-wiecznej literatury polskiej oraz najwybitniejsze ówczesne dzieło satyryczne 1936, w całości wydany dopiero w 1982 roku.

Przyczyną powstania poematu był ostry sprzeciw Tuwima wobec rodzącego się w latach dwudziestych faszyzmu i sanacji, a według Czesława Miłosza także obrzydzenie zaobserwowanym przez Tuwima zezwierzęceniem współczesnego mu świata, pogoń władzy za „pieniądzem, seksem i obżarstwem" jednego z najostrzejszych i najbrutalniejszych satyrycznych utworów autora. Trzy grzechy główne świata chciwość, nieczystość oraz nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu.

Dzieło wywołało w swoim czasie kontrowersje także w związku z postawieniem obok siebie treści religijnych, czerpanych z Apokalipsy świętego Jana, oraz licznych wulgaryzmów, scen wyuzdania czy moralnego zepsucia. Miłosz sugeruje, że w ten sposób poeta pragnął stworzyć nowoczesną odmianę prowokacyjnych zawołań pierwszych chrześcijan do opuszczenia marności tego świata. Szczególnie podkreślanym walorem utworu jest warstwa językowa i kompozycyjna; obok fragmentów realistycznych występują zupełnie fantastyczne, często zaś od tonu błazenady i żartu słownego autor przechodzi do ekspozycji przemocy i destrukcji. Słowa są przez autora „torturowane", „siekane", „rąbane", „poddawane amputacji", „okaleczane".

Do dziś interpretatorzy dzielą się na tych, którzy widzą w nim Tuwimowską diagnozę kataklizmu jedynie pewnej formacji polityczno-społecznej, i tych, którzy dopatrują się w nim wizji religijnej ostatecznego upadku świata i człowieka, swoistą „modlitwę do Boga o nieistnienie".

Na balu- obecni są oczywiście wszędobylscy szpicle. Tajny nadzór, inwigilacja społeczeństwa, korupcja mediów - to proceder znamienny dla Polski okresu międzywojennego i nie tylko. Wszędobylski i chcący manipulować społeczeństwem kler zostaje też ostro skrytykowany. Tuwim zauważa, że w obecnym mu świecie ideały zastąpione zostają przez wytarte slogany. Taki świat nieuchronnie zbliża się ku upadkowi.

Poemat ten wywołał wielkie oburzenie wśród współczesnego społeczeństwa. Nie ma się czemu dziwić, bo właśnie „Bal w Operze" jest obrachunkiem ze światem ówczesnym autorowi, ale jakże aktualnym i w naszych czasach. W poemacie tym poeta krytykuje przede wszystkim całe społeczeństwo. Krytyka elit - śmietanki towarzystwa, eleganckich kobiet i wytwornych panów, pokazana jest na tle wspaniałości przygotowań do rządowego balu, przyjazdu zaproszonych gości i luksusowych limuzyn.

„Bal" apeluje do wrażliwości odbiorcy wychowanego w innej rzeczywistości, czyli ma wartość ponadczasową (sprawdza się w „długim trwaniu").

Warto więc przymierzyć dzieło do doświadczeń współczesnych, poszukać w nim prawdy o świecie ponad czy poza realiami okresu dwudziestolecia międzywojennego, do czego zachęcamy widzów naszego spektaklu. Życzymy widzowi, by nasz Bal dostarczył każdemu emocji, wzruszeń, radości.

O Teatrze Precedens 11:
Grupa zapalonych aktorów-amatorów pracująca razem od 2011 r., a od 2012 pod opieką p. Ewy Makomaskiej, aktorki Teatru Polskiego w Warszawie. Razem z najnowszym spektaklem "Hucznie, tłusto, płciowo, krwawo, czyli Bal w Operze" na podstawie poeamatu J.Tuwima, zrealizowali łącznie cztery przedstawienia, dwa poprzednie: "Że Też Kochanków Nie Znuży Gadanie" oraz "Oni Bez Masek Nie Grywają Nigdy" powstały pod opieką pani Ewy i oparte są na sztukach klasyków takich jak Molier czy Gabriela Zapolska. Wszystkie spektakle wystawione były na deskach sceny Domu Kultury "Świt". Zadaniem grupy jest praca warsztatowa i wykorzystanie jej do prezentacji w różnych formach scenicznych.

godz. 20:15, piątek 23 maja

Dom Kultury "ŚWIT", ul. Piotra Wysockiego 11, Warszawa (Targówek)
Wstęp wolny

Spektakl polecamy widzom od lat 16.



(-)
Materiał Teatru
12 maja 2014