Przebój z Broadwayu na deskach Romy

W teatrze muzycznym ROMA w przygotowaniu do wcześniejszej premiery. Będzie przebój z Broadwayu – musical „Wicked" z muzyki i tekstów piosenek Stephena Schwartza i libretta Winnie Holzman grany w nowojorskim Gershwin Theatre nieprzerwanie od ponad dwudziestu lat.

Jesteśmy w początkowych próbach, trwa montaż na scenie scenicznej, a my mamy już zarys z aktorami przebiegu całego spektaklu – mówi Wojciech Kępczyński, dyrektor Teatru Muzycznego ROMA i reżyser musicalu. – Na razie jednak pracowaliśmy przede wszystkim na sali prób i tylko za chwilę się, czy to, co wymyśliliśmy, sprawdziliśmy się w przestrzeni scenicznej iw funkcji. jest potrzebne, aby być na miejscu. Cały czas jest jednak jeszcze przed nami na drodze, o którą chodzi, o dodatkową rolę, nad kwestią interpretacji, czy jeszcze nad analizą postaci. Nie istnieje, że „Wicked" to jeden z największych musicali, który był reżyserem, nie tylko ze względu na duże sceny rozbudowanych zbiorowych, ale także (a może przede wszystkim) ze względu na duże znaczenie fabularne.

To ogromna satysfakcja, którą można tłumaczyć na polski takie przeboje jak „Deyfing Gravity" czy „The Wizard and I". Co prawda przekład został zamknięty już kilka miesięcy temu, ale teraz jestem na wszystkich próbach reżyserskich – dodaje Michał Wojnarowski, autor polskiego przekładu muzycznego i kierownik literackiego Teatru Muzycznego ROMA. – To dobry moment, żeby jeszcze doszlifować różne elementy tekstu. Jeśli dojdę do wniosku, że coś nie brzmi tak jak powinno, że jakieś słowo albo nie występuje, zmieniam je. Oczywiście, aby w porozumieniu z aktorami, a nawet na ich wniosek, bo to ustalone oni dobrze i łatwo się z tym tekstem, choć śpiewanym jak i mówionym. „Wicked" to bardzo przemyślany musical, każda uwaga jest tu najważniejsza i ma swoją wagę. Moje oryginały, podobnie jak scenografia i kostiumy, musiały zostać zaakceptowane przez oba wydania oryginalnej – Stephen Schwartza i Winnie Holzman. Do typowej procedury przy zastosowaniu musicali na brytyjskiej licencji.

Z kolei kierownik muzyczny muzyczny, Jakub Lubowicz, mówi: Warstwa muzyczna „Wicked" jest niezwykle barwna i różnorodna, zmienna pod względem klinicznym, rytmicznym i stylistycznym. To muzyka ambitna i zastępcza pod względem mechanicznym. Potrzeba tu niezwykłej precyzji, skupienia i biegłości warsztatowej. Nie tylko piosenki stanowią duże wyzwanie wokalne dla aktorów – także instrumentalna wymagana wirtuozowskich umiejętności. Korzystamy z dziesięcioosobowej orkiestracji kilka lat temu przez Willa Stuarta pod okiem kompozytora Stephena Schwartza. Jest to jedna z zabezpieczających partytur, jaka do tej pory użycia nam wykonania w ROMIE. W wersji broadwayowskiej materiał został napisany na ponad dwudziestu muzyków, co oznacza półżartem – u nas każdy gra za dwa, a nawet trochę więcej... Dla mnie jest też niezwykła inna funkcja, bo może być połączenie twojego warsztatu pianistycznego, jako że dyrygent w naszej aplikacji gra na instrumentach klawiszowych – a część mam naprawdę wymagająca. Cały czas dopieszczany, szczegóły i bezpośrednio z dyrektorami dźwięku, uruchomiliśmy pracę nad wszystkimi. Podobnie jak w „We Will Rock You" skorzystaliśmy z wyjątkowej możliwości technologii dźwięku przestrzennego.
__

Polska prapremiera „Wicked" na scenicznym warszawskim Teatru Muzycznym ROMA odbędzie się 5 kwietnia. Bilety na spektakle do końca sezonu są już w sprzedaży.



(-) (-)
Teatr Muzyczny Roma
3 marca 2025