Przeboje Johanna Straussa na scenie GTM
Wenecja… Słońce, muzyka, piękne kobiety, a nade wszystko – karnawał! Czas, w którym wszystkie reguły czy konwenanse zostają zawieszone i wystarczy założyć maskę, by książę zamienił się rolami ze sługą, a księżna z pokojówką. Kiedy zatem do Wenecji na karnawał zjeżdża uwodzicielski Książę Urbino z Caramellem, swym nadwornym cyrulikiem, nikogo nie dziwi, że blady strach pada na tamtejszych senatorów, których bynajmniej nie cieszy perspektywa wystawienia wierności własnych żon na poważną próbę.Książę jest podekscytowany zwłaszcza na myśl o spotkaniu z Barbarą, piękną małżonką senatora Delacqua, która poprzedniego sezonu w ostatniej chwili wymknęła się z zastawionej na nią przez uwodziciela pułapki. Los senatorskiej cnoty spoczywa jednak przede wszystkim w rękach Caramella, Anniny, jego ukochanej, Papacody, jego przyjaciela, słynnego sprzedawcy makaronu, oraz Ciboletty, pokojówki Barbary i ukochanej Pappacody. Kiedy ta czwórka zabiera się do knucia intrygi, wiadomo już, że nie będzie nudno...
„Zemsta nietoperza" to jedna z najbardziej znanych operetek Johanna Straussa, prawdziwe arcydzieło swojego gatunku. Muzykę do libretta Karla Haffnera i Richarda Genée kompozytor napisał w rekordowym tempie sześciu tygodni. To brawurowa komedia pomyłek rozgrywająca się w salonach XIX-wiecznego Wiednia. Punktem wyjścia akcji jest tytułowa zemsta, którą poprzysiągł doktor Falke swojemu przyjacielowi, bankierowi Gabrielowi von Eisensteinowi, po tym, jak ten wracając z balu pozostawił Falkego przebranego za nietoperza nocą w środku miasta. Rano doktor musiał wrócić w swym dziwnym stroju do domu, odprowadzany niewybrednymi żartami przechodniów. W ramach odwetu snuje misterną intrygę, która rozegra się na balu u księcia Orłowskiego, a w której niemały udział przypadnie żonie Eisensteina Rosalindzie, jej pokojówce Adeli, a także śpiewakowi Alfredowi...
Błyskotliwy dowcip libretta znakomicie oddał w swoim przekładzie Julian Tuwim. Do tego muzyka „króla walca" Johanna Straussa – pełna lekkości i wiedeńskiego wdzięku, z tak słynnymi ariami i pieśniami jak „Taki pan jak pan", „Kuplety Adeli" czy „Ja się śmieję, ha, ha, ha!", które weszły do żelaznego kanonu operetkowych przebojów.
BILETY: od 15 do 55 zł - Szczegóły: www.teatr.gliwice.pl
(-) (-)
Materiał Teatru
6 października 2014