Przekraczając przyjemność

C/U co roku wspiera jako producent powstanie nowych prac, które są premierowo pokazywane w ramach festiwalu. W tej edycji zobaczymy nową pracę Izy Szostak i polską premierę spektaklu portugalskich artystów Any Borralho i João Galante, do którego twórcy zaprosili młodych ludzi wchodzących w dorosłość w Polsce.

Premiery w ramach tegorocznej edycji C/U

Edyta Kozak, kuratorka i dyrektorka artystyczna Ciało/Umysł, tak opowiada o tegorocznych premierach: Ideę tegorocznej edycji Festiwalu Ciało/Umysł odzwierciedlają dwa słowa: PRZEKRACZANIE i PRZYJEMNOŚĆ. Czytane razem bądź oddzielnie, pozwalają na różne sposoby interpretować rozpięte między nimi sensy – od prób roztopienia się w przyjemności po szukanie nowych dróg w życiu i sztuce. [...] PO PIERWSZE: przekraczanie jako droga do przyjemności. Przyjemności rozumianej jako pełnia doświadczania życia i swobodnego, niezakłóconego blokadami ciała i umysłu, cieszenia się nim. Dopóki nie uporamy się z przeszłością, ograniczeniami, zapisanym w ciele bólem, brakiem czy napięciem, nie poczujemy w pełni przyjemności życia – zdają się mówić zaproszeni twórcy. By pójść dalej, trzeba przekroczyć samego siebie i ukryte w nas lęki, które dotąd utrudniały zrobienie kroku naprzód. Można użyć do tego performansu sięgającego po narzędzia rodem z psychoterapii. W spektaklu „Trigger of Happiness" robi to para znanych widzom festiwalu portugalskich eksperymentatorów – Ana Borralho i João Galante, zapraszając młodych lokalnych amatorów u progu dorosłości do rosyjskiej ruletki w poszukiwaniu ich definicji szczęścia. Seria scenicznych „coming outów", zawieszonych pomiędzy terapią grupową a grą hazardową, pozwala przekroczyć traumy dzieciństwa, by otworzyć się na przyjemność bycia wolnym człowiekiem. Z kolei polska choreografka i tancerka Iza Szostak, pracując nad premierą osobistego solo „Le journal secret", wezwała do współpracy terapeutę, by świat swojej podświadomości zakląć w ruch sceniczny i opowiedzieć o momencie transformacji i rozstania z „bogami przeszłości". To requiem dla dawnej siebie, w oczekiwaniu na nowe życie „bez winy i wstydu".

Iza Szostak (Polska)
Le journal secret
premiera: 4 października 2019, Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa
kiedy: 4 października g. 19.00 i 5 października 2019 g. 18.00, 60 min.
gdzie: STUDIO teatrgaleria (mała scena)
bilety: 30/40 PLN
5 października po spektaklu spotkanie z Izą Szostak
5 października godz. 17.30: zaPOZNAJmy SIĘ – krótki wstęp do spektaklu (modelatornia)

Iza Szostak przywołuje formę sekretnego dziennika by skonfrontować na scenie ciało i podświadomość, „wytańczyć" skumulowane latami emocje, zadać pytanie o to, ile autokreacji jest w tym procesie. Konfrontując siebie utrwaloną w wideodzienniku sprzed lat z sobą obecną bada sam proces przepracowania przeszłości, proces zmiany, próbuje uobecnić sam moment przejścia. Artystka zanurza się w świecie swojego wideo archiwum, aby ponownie spotkać się z fałszywymi autorytetami oraz skontaktować się z czułymi patronami i fantazmatami swojej kreatywności. Do procesu twórczego zaprosiła Jakuba Woźnicę, który w swojej pracy w nieortodoksyjny sposób korzysta z praktyk zorientowanych na energię i informacje.

Początkową inspiracją były moje prywatne materiały wideo na kasetach mini, które powstawały w latach 2006-2008. W trakcie studiów w Rotterdam Dance Academy rejestrowałam codzienne zdarzenia. Od banału życia po próby na sali i niekończące się imprezy. Intymne wyznania i rodzącą się autokreację. Kamerę miałam też na stażu w Antwerpii w zespole Jana Fabre'a. Pracowaliśmy nad „Requiem for a metamorphosis", ale mój staż zakończył się na etapie prób i nigdy nie udało mi się zobaczyć spektaklu. Eksplorując obecnie temat „pożegnania" pomyślałam, że mogłabym zrobić swoją wersję „Requiem". – tak Iza Szostak komentuje proces pracy nad spektaklem.

Dziennik intymny pozwala dotknąć osobistych tematów, które tworzą jednocześnie rodzaj wspólnego nam wszystkim uniwersum: relacje, pożegnania i strata, urojenia i wizje, autokreacja, lęki i niespełnienie, agresja i wrażliwość. Iza sięga po ekspresję cielesną eksplorującą stany i nastroje. Zajmuje się tym, co pamięta i z czym zmaga się ciało. Wykorzystuje groove i elementy krumpu – stylu czerpiącego z rytuałów plemiennych i kultury Afroamerykanów, który narodził się dekadę temu na przedmieściach Los Angeles. Krump pozwala doświadczać transu, wyrzucić z siebie to, z czym zmaga się tańczący. Jest jak terapia albo pisanie pamiętnika.

Edyta Kozak tak opowiada o współpracy kuratorskiej z artystką: Obecna produkcja Izy, „Le journal secret", wyniknęła z prywatnej rozmowy, gdzieś pomiędzy słowami. Iza jest już dojrzałą artystką. Pomyślałam, że czas na jej „konfrontację" z samą sobą, dotarcie do źródła własnej twórczości, jej dobroczyńców i demonów.

Ana Borralho, João Galante (Portugalia)
Trigger of Happiness (Ruletka szczęścia)
premiera polskiej odsłony projektu: 4 października 2019, Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa
kiedy: 4 października godz. 20.00 i 5 października godz. 20.30, 60 min
gdzie: STUDIO teatrgaleria
bilety: 50/40 PLN
4 października po spektaklu spotkanie z Aną Borralho i uczestnikami projektu
5 października godz. 20.00: zaPOZNAJmy SIĘ – krótki wstęp do spektaklu

Czym jest szczęście? Co wywołuje poczucie szczęścia? Czy szczęście leży poza naszą strefą komfortu? Jak być szczęśliwym w nieszczęśliwym społeczeństwie, nękanym kryzysami, dyktaturami i katastroficznymi wizjami?

Spektakl, terapia czy gra? Duet portugalskich artystów zaprasza warszawiaków i warszawianki między 18. a 23. rokiem życia do rosyjskiej ruletki w poszukiwaniu własnej definicji szczęścia. Tworzą na scenie terapeutyczną przestrzeń do opowiadania własnych doświadczeń. Cierpienia Werterów, przekleństwa niewinności i traumy dzieciństwa mogą zostać uwolnione i uleczone przez sztukę. To spektakl i doświadczenie zarazem.

Młodzi to hormonalne tornada. – mówią Ana i João – Stres, presja, konflikty, wyzwania, pierwsze doświadczenia, trud samopoznania... Wszystko to składniki doskonałego przepisu na rozpętanie ekstremalnej burzy w nastoletnim świecie. Jako dzieci jesteśmy uczeni jak dopasować się do społeczeństwa. Jako nastolatki szukamy własnej tożsamości i dążymy do autonomii wobec naszych rodziców. Później, jako dorośli, nieustannie szukamy utraconej niewinności. W „Trigger of Happiness" chcemy zastanowić się nad tym jak wzrastać, być i odnaleźć się w świecie bez utraty siebie.

Opowieści uczestników o pierwszych doświadczeniach, inicjacjach, marzeniach i skrywanych traumach dzieciństwa zebrane w czasie prób tworzą wspólną przestrzeń osobistych historii, z których performerzy czerpią w spektaklu, nie zdradzając czyją historię opowiadają. Odpowiadają na pytania o miłość, obawy, swoją wizję przyszłości, rodziny, mówią o swoich pragnieniach, o swoim spojrzeniu na społeczeństwo, o intymności. Strukturę spektaklu buduje losowa logika gry w rosyjską ruletkę, którą rządzą skojarzenia, refleksje, emocje i wybuchowa energia zbiorowa.

Polska publiczność zna duet Borralho & Galante z takich projektów jak „Atlas" i „Sexy MF", realizowanych z udziałem mieszkańców Warszawy w ramach C/U w roku 2014 i 2015.

Edyta Kozak tak mówi o współpracy z artystami: W spektaklach realizowanych z „lokalsami" widzę ogromny potencjał. To, co do tej pory było zarezerwowane dla profesjonalistów, zostaje oddane w ręce amatorów. Przez 10 edycji Ciało/Umysł co roku zapraszałam zagranicznych artystów, którzy rozwijali talenty lokalnych uczestników. Tak powstało 12 oryginalnych prac, które do tej pory współtworzyło ok. 320 lokalnych performerów.
Ana Borrahlo i João Galante nie stawiają wymagań uczestnikom, oni po prostu zjednują ich dusze. Pracują z wymagającymi tematami, często dotyczącymi wykluczenia, takimi jak rasizm, kwestie genderowe, ubóstwo. Tym razem będą pracować z dwunastką młodych ludzi, a hasłem wywoławczym jest ich PIERWSZY RAZ. Jako matka dorosłych dzieci jestem ciekawa jakie historie ma do opowiedzenia młode pokolenie Polaków. Jakie doświadczenia kształtują ich dorosłość, co dziś wpływa na formowanie pokolenia moich dzieci?

W programie 18. edycji Ciało/Umysł także:
Spektakle artystów z Danii, USA oraz Włoch, warsztaty z tańca Lindy Hop i turniej Lindy Hop, spotkania z artystami i nowa propozycja dla widzów festiwalu: zaPOZNAJmy SIĘ, czyli 20-minutowe spotkania wprowadzające, przybliżające widzom kontekst, estetykę i format spektaklu.

Bilety 20-50 zł
Bilety (zwykłe i ulgowe) dostępne na portalu www.ewejsciowki.pl oraz na stronach internetowych i w kasach teatrów, w których grane są poszczególne spektakle.
W specjalnych cenach są dostępne również bilety grupowe (dla minimum 4 lub 10 osób) oraz bilety łączone (na spektakle w ramach jednego wieczoru lub na trzy spektakle solowe).
Bilety grupowe, łączone oraz profesjonalne dostępne są tylko w kasach teatrów.

 



Edyta Sudoł
Materiał organizatora
28 sierpnia 2019