Realizatorzy

Dyrektor Przeglądu

Marek Sztark – od 1979 związany z Teatrem KANA w Szczecinie. Niezależny menedżer kultury i animator. Trener i wykładowca. W latach 2005-2007 dyrektor Opery na Zamku w Szczecinie. W 2007 stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, autor metody animacyjnej NOWA KULTURA. Zarządzał staraniami Szczecina o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury, 2009 - 2011 dyrektor Samorządowej Instytucji Kultury SZCZECIN 2016 i doradca ds kultury Prezydenta Szczecina. Działa w wielu organizacjach pozarządowych. Jest członkiem zarządu Forum Kraków. Dyrektor programowy NieKongresu Animatorów Kultury 2014 i 2016. Od 2014 pracuje we Wrocławiu i koordynuje współpracę Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 z regionem Dolnego Śląska.


Rada Artystyczna 52 Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2017

Paweł Niczewski – Przewodniczący Rady Artystycznej KONTRAPUNKTU. Aktor Teatru Współczesnego w Szczecinie, aktor filmowy i telewizyjny, kierownik artystyczny Teatru Piwnica przy Krypcie, reżyser i autor scenariuszy teatralnych, Ukończył PWST w Krakowie Wydział aktorski we Wrocławiu. Jego drogę artystyczną doskonale streszcza przyznany w 2006 roku „Bursztynowy Pierścień", który otrzymał za „wybitne walory ról głównych i epizodów w Teatrze Współczesnym, Teatrze Krypta i Piwnicy przy Krypcie, konsekwencję artystycznego rozwoju, reżyserię i pomysłowość".

Arkadiusz Buszko - Członek Rady Artystycznej KONTRAPUNKTU. Aktor Teatru Współczesnego w Szczecinie, choreograf i reżyser współpracujący z wieloma teatrami w Polsce, doskonale znany także publiczności szczecińskiego Teatru „Piwnica przy Krypcie", z którym od lat współpracuje. Ukończył PWST w Krakowie Wydział aktorski we Wrocławiu. Laureat wielu nagród teatralnych na festiwalach w Polsce oraz nagród honorowych - Nagrody Artystycznej Miasta Szczecina (2000) oraz Srebrnego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis" (2015). Jest jedną z najbardziej charyzmatycznych osobowości artystycznych Szczecina.

Maciej Litkowski - Członek Rady Artystycznej KONTRAPUNKTU. Aktor Teatru Współczesnego w Szczecinie, współpracuje także z dziećmi i młodzieżą jako autor warsztatów i spektakli. Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (2009). W 2012 roku nagrodzony w Szczecinie Srebrną Ostrogą dla najlepiej zapowiadającego się aktora młodego pokolenia. W 2014 roku stworzył spektakl muzyczny według własnego scenariusza pt. „Śpiew szczerbatych mew", wkrótce po premierze ukazała się płyta z piosenkami jego autorstwa ze spektaklu.

Paulina Neukampf – Członek Rady Artystycznej KONTRAPUNKTU. Reżyserka teatralna, dramaturżka, kuratorka działań artystycznych, absolwentka reżyserii Theaterakademie w Hamburgu oraz filologii polskiej na UAM w Poznaniu, jej spektakle ogląda publiczność w Hanowerze, Hamburgu i Graz, jako dramaturg współpracowała m.in. z Lukiem Persevalem i Arminem Petrasem. Kuratorka festiwalu BLOGTXT (2008) organizowanego przez Narodowy Stary Teatr w Krakowie oraz Schauspielhaus Graz. Stypendystka fundacji Hansen / Meier‐Siem, laureatka nagrody publiczności na Festiwalu Młodych Talentów szkół teatralnych państw niemieckojęzycznych w Hamburgu (Körber Studio Junge Regie 2015)

Maria Marcinkiewicz-Górna – Członek Rady Artystycznej KONTRAPUNKTU. Kuratorka, producentka, dramaturżka i realizatorka spektakli teatralnych i słuchowisk radiowych. Absolwentka poznańskiej teatrologii i towaroznawstwa. Współpracowała m.in.: z Agatą Siwiak, Maciejem Podstawnym, Bartkiem Frąckowiakiem i Piotrem Ratajczakiem. Współpomysłodawczyni Festiwalu Słuchowisk w Poznaniu. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współpracowała m.in. z Maltafestival, Starym Browarem Nowym Tańcem, Lubelskim Teatrem Tańca, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu oraz Telewizją Polską w ramach Projektu „Teatroteka".

___

Kto ty jesteś?

Teatralne studium tożsamości.

„Kto ty jesteś? Polak mały" - pierwszy wers wiersza Władysława Bełzy to zarazem jedno z pierwszych pytań o tożsamość stawianych kolejnym pokoleniom. KONTRAPUNKT 2017 powraca do źródeł, kwestii podstawowych. Hasło z dziecięcego wierszyka wyznacza tematyczny kierunek tegorocznego programu festiwalu – kto ty jesteś? Polak mały? Człowiek? Widz? Teatralną rozprawę nad tym prostym pytaniem wyznaczą trzy tropy poszukiwań pod hasłami: tożsamość, wspólnota oraz widz.

Tożsamość
To pytanie o tożsamość człowieka – stawiane zarówno jednostce, jak i całemu gatunkowi. Pierwsze możliwe pytanie przy spotkaniu człowieka z człowiekiem, pierwszy sygnał chęci poznania i zrozumienia. Pytanie, którego wywodzą się wszystkie następne.

Wspólnota
Pytanie z wiersza Bełzy z „Katechizmu polskiego dziecka" to pytanie o narodowość, przynależność do wspólnoty. Kto jest Polakiem, a kto nie jest? Jak określić granice tożsamości narodowych, kulturowych, etnicznych? Czy każdy Polak jest mały? Kiedy Polak dorasta? W obecnych czasach pula pytań przy tym tropie tematycznym zdaje się być szczególnie obfita.

Widz
Trzeci trop to pytanie zadane prosto do widzów - kto ty jesteś? Kim jest widz? Niemym świadkiem? Współtwórcą? Prowokatorem? Klientem? Czy widzom można ufać? Do jakiego stopnia się z nimi liczyć? Czy oczekiwania widza mają znaczenie? Dyskusja o stronach we współczesnym teatrze oraz zachodzących między nimi relacjach stanowi bazę ostatniego tropu festiwalu.

W czasach przeformułowywania się podstawowych pojęć, w momencie politycznych i społecznych przemian proste pytania mają wielką moc. Czy poszukiwanie odpowiedzi może pomóc w uporządkowaniu świata? Być może. Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że w kwestii poszukiwań teatr ma zadanie szczególne.



(-) (-)
Materiał organizatora
21 marca 2017